FreeCinema

Follow us

ΦΙΛΙΑ ΕΙΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βασίλης Λουλές
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 124’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CAROUSEL FILMS

Τρία κοριτσάκια και δύο αγοράκια σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Γιάννενα και Κρήτη την πουλεύουν κατά τη δίωξη των Εβραίων απ’ τους Ναζί στην Κατοχή, επιβιώνουν (το ένα σε καβάτζα ως Άννα Φρανκ, τα άλλα κρυμμένα σε σπίτια ευεργετών ως χριστιανόπουλα) και ξαναζούν νοητικά το χθες σήμερα, στην τρίτη ηλικία τους. Τι πέρασαν, τι άφησε αυτό σε όλους τους, τι κληροδοτεί σε μας;

Είναι το ταλέντο του, η επί μακρόν εργασία του για το πρόγραμμα «Μικροφίλμ» της ΕΡΤ, η επί δύο δεκαετίες εξάσκησή του με τη μικρή φόρμα, πρώτα στη μυθοπλασία και μετά στην τεκμηρίωση, ή και τα τρία; Όπως και να’ χει, καθόλου συχνό το φαινόμενο για ένα δημιουργό της ημεδαπής αλλά ο Βασίλης Λουλές τα κατάφερε στην πρώτη του μεγάλου μήκους να έχει την ικανότητα να βρίσκει το… σπόρο του τότε στον γέρικο, γνωστικό κορμό τού τώρα – και να φωτίζει και τα δύο. Και μέσω αυτών, τις ημεδαπές αλλόθρησκες ουλές μιας φρικτής κοσμογονίας, τα συχνά καθηλωτικά παραλειπόμενα και από την παρηγορητική αγωγή ως το χθες – σήμερα Greek History X τους. Ψύχραιμα, εξομολογητικά, αποκαλυπτικά, τελικά συγκινητικά, σ’ ένα καλοαναθρεμμένο ντοκιμαντέρ μαρτυριών και υπόβαθρου έρευνας, που αφουγκράζεται και «προβάλλει» πάνω σου τις Οδύσσειες των κούτσικων τυχερών του γενοκτονικού έπους του ’40.

Απ’ την προπολεμική ζωή με τις φαμίλιες τους, το μάζωμα του στοχοποιημένου πληθυσμού με το κίτρινο άστρο στα τρένα ή τα πλοία του θανάτου και – κυρίως, συναρπαστικά – τη δική τους απόδραση (μόνο 70 από τις 55.000 Εβραίων της συμπρωτεύουσας τη σκαπούλαραν, συγκλονιστική πληροφορία) ως το «υιοθετημένο» νέο τους αύριο με δάνειους κηδεμόνες στην ανέμελη ρουτίνα του ανήλικου ή στο «κρύβε λόγια» του κινδύνου («Συνολικά αλλάξαμε 17 σπίτια», λέει μία από τις εδώ φυγάδες), την επόμενη μέρα στην απελευθερωμένη Ψωροκώσταινα και το καταστάλαγμα των εμπειριών τους στη θύμηση και στα συναισθήματα.

Το «Shoah» του Λανζμάν δεν είναι, μια τιβίλα ελλοχεύει (δε «χτυπάει» ποτέ, πάντως) α λα Γκεστάπο και το απόσπασμα των 5 δε σε εγκλείει αμέσως στο ανθρώπινο γκέτο του, αλλά ωραία συναγωγή και διακτινισμός τού αντιμελό τόνων κουιντέτου συνεντεύξεων με εκποίκιλση ταμπεραμέντων και CV, το στρατόπεδο συγκέντρωσης οπτικού υλικού (επανεπίσκεψη χώρων μνήμης, home movies, επίκαιρα εποχής – κάποια παράνομα – και το σημειωματάριο μιας απ’ τις παιδούλες) και η καθαρή περιτομή του μοντάζ οδηγούν γρήγορα στο αβίαστο «άνοιγμα» και ξάπλωμα στο ντιβάνι της διαμορφωμένης (πώς ακριβώς, σε τύψεις, σε «ορφάνια», σε φυλάττοντες Θερμοπύλες μιας φονευμένης θρησκειοκοινότητας, σε joie de vivre, σε σοφία, πρέπει να το εγκολπωθεί καθείς ως θεατής) ψυχοσύνθεσης των «ηρώων» μας – και στα 2 coups de coeur του φιλμ.

Σε πλάνα τραβηγμένα από το κινητό τηλέφωνο ενός τους σε μια πρόσφατη επίσκεψη στο Άουσβιτς, όπου ανακαλύπτει τα ονόματα δύο δικών του στη λίστα των αποπειραθέντων εξέγερση στα κρεματόρια. Και στη γλαφυρή εξιστόρηση των ρίσκων – σχεδίων που τέθηκαν σ’ εφαρμογή για καθένα απ’ τα βλαστάρια από οικείους και Ορθόδοξους σωτήρες (με το contrast του καρφώματος στα Ες Ες της ξαδέλφης μίας εκ των 5 survivor – φωνών από μια εν Χριστώ γειτόνισσα με τη φράση «Πάρτε κι αυτό το μπασταρδάκι. Κι αυτό Εβραιάκι είναι…», να «σκάει» εδώ με κρότο). «Έχω απαλλαγεί πια από το μίσος. Μισώ μόνο αυτούς που πάνε να μιμηθούν εκείνους», λέει θαρρετά η άμποτε 548 μέρες «βουβά» εσώκλειστη σ’ ένα διαμέρισμα κορασίς diarist της κυνηγημένης απ’ το φασισμό αλλά όχι διωγμένης αυτής γενιάς και φάρας. Η Ελλάδα που δεν ξεχνάει τον, ικανό για το καλύτερο και το χειρότερο, εαυτό της ξεφυλλίζει εδώ τα δέοντα Ημερολόγια αντιΑμνησίας. Σε αφορούν πολλαπλά κι αντηχούν δυνατά. Σε «παίρνει» να ακούσεις;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φίλε της ταινίας τεκμηρίωσης, κοτσονάτε moviegoer που πέρασες Β΄ Παγκόσμιο, ευσυγκίνητε ουμανιστή, αυτό το ντόπιο doc έχει άστρο (δεν εννοώ εκείνο του Δαυίδ). Μουλτιπλεξά, αποταμίευσε καλύτερα για ταξίδι και clubbing στο κράτος του Ισραήλ. Συνωμοσιολόγε μισαλλόδοξε, στα τσακίδια για το φόβο των Ιουδαίων.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;