FreeCinema

Follow us

BEKAS (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμικό Δράμα Δρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Καρζάν Καντέρ
  • ΚΑΣΤ: Ζαμάντ Ταχά, Σαργουάρ Φαζίλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΛΚΥΟΝΙΣ ART CINEMA

Στο επί Σαντάμ εμπόλεμο Κουρδιστάν το 1990, με σκοτωμένους γονείς αδελφάκια στο δρόμο πλακώνονται να πάνε στο Αμέρικα και τρώνε πακέτο: ματσάκι, ταινία και ήρωα – φετίχ το «Superman», μπούλη γείτονα, το μετιέ τού λουστράκου, αποχωρισμό από τυφλό «παππού», παραλίγο πνιγμό, ερωτεύσιμη νουνούζα με μενταγιόν πασαπόρτι, γαϊδαράκο, φορτία Coca-Cola, traffickers, φίλο του πατέρα του, χακί μπλόκα και νάρκη. Μαζί μπορούν;

Bekas θα πει «ορφανός». Ευτυχώς, κάλλιο αργά παρά ποτέ βρίσκει σπίτι και στην Ελλάδα το ντεμπούτο του Ιρακινού, σκαστού στα μικράτα του πρόσφυγα και με υπηκοότητα Σουηδού πια, Καρζάν Καντέρ, που δύο χρόνια πριν πρόσθεσε σελίδες στο διαβατήριο του – με αργυρό σπουδαστικό Όσκαρ 2011 – φερώνυμου (και ταυτόσημου σε υφάκι και αρκετές σκηνές) μικρού μήκους του, μεγαλώνοντας (έστω με δυσκολίες) στο πανί μ’ αυτή τη «μαζί δεν κάνουμε και χώρια δεν μπορούμε», χαρμολύπης ντραβάλων σύγχρονη τριτοκοσμική road περιπέτεια, βασισμένη εν μέρει σε βιώματά του.

Τη δικτατορική Αραβική προ-Άνοιξη, την κινδυνώδη αστεγίλα και βιοπάλη τής «παίδες εν καμίνω» κατάστασης, το διακύβευμα και το απάγκιο της we are family ενότητας, το παρθενικό σκίρτημα, την άσβεστη ελπίδα / την πηγαία αποφασιστικότητα / την πλέρια αθωότητα της πρώτης ηλικίας, την… Οδύσσεια Ενός Ξεριζωμένου, τα ‘χεις ματαδεί όλα λάου λάου στοιβαγμένα στο container καλύτερα – γιατί εδώ παραπάνω απ’ τα μισά ευτράπελα ή πονετικά απρόοπτα λαμβάνουν χώρα μέσα σε μια μέρα! Άσε τ’ ότι ο σκηνοθέτης έχει πλαστογραφήσει για τα χαρτιά του σφραγίδες απ’ το «Slumdog Millionaire» και το «Everything Is Illuminated», ενώ το δίδυμο Steadicam και μουσικούλας (που σε άλλες περιπτώσεις, πάντως, κάνουν… μουλάδες με ηλιόλουστη σέπια και χάδια κουιντέτου & programming) πορώνονται ή κλαίγονται α λα Ινιάριτου ενίοτε.

Η Ύπατη Αρμοστεία ευτυχώς σε περνάει απέναντι. Ο φωνακλάς Ζαμάντ Ταχά ξεφτιλίζει Βασιλάκη Καΐλα (κι Αλέκο Τζανετάκο σε 6χρονη εκδοχή στο επανερχόμενο γκαγκ της καρπαζιάς με συνοδευτικό παντοφλιάς), το σασπένς (στον πρώτο στρατιωτικό έλεγχο με τους καθρέφτες κάτω απ’ το σασί, στον δεύτερο με την ξιφολόγχη στο port package και στο με-κάτι-από-«Hurt Locker» solo χουνέρι) σε σακουλιάζει κι εσένα στο κοντραμπάντο των ανθρώπινων ψυχών, και στα ενδιάμεσα δρα η Ύπατη Αρμοστεία: η καρδιά, το ψύχωμα, το χιούμορ.

Σε σκανταλιές όπως το με moonwalk κατούρημα, σε χαριτωμενιές όπως ο βαφτισμένος Μάικλ Τζάκσον όνος, σ’ ευφυολογήματα («Αγράμματε!», φωνάζει ο σπόρος σ’ έναν καθηγητή που του δίνει λειψή αμοιβή αφού του γυάλισε τα παπούτσια), σε νύξεις στη θεοκρατία (το «Βγάλ’ την τσίχλα σου» στο τζαμί και το πέσιμο από μια ταράτσα τού τρομαγμένου απ’ το κάλεσμα του μουεζίνη βενιαμίν). Και σ’ ένα… ψέμα, ότι ο Καλ-Ελ μιλάει όλες τις γλώσσες και μπορεί να φέρει πίσω τον μπαμπά και τη μαμά, που θα δοκιμάσει τον δεσμό αίματος των δύο αγοριών. Θα χαθούν. Θα βρουν ξανά ο ένας τον άλλον και τη land of the free; Και τι ζόρι ακόμα στην πορεία; Ψάξ’ το. Γιατί απαιτούμε πάντα άσυλο για τους αλλοδαπούς ανέστιους κι ιθαγένεια για τα ξενάκια. Υιοθετείς προσώρας αυτά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Arthouse-ά που σε φτιάχνει η Εγγύς Ανατολή, εδώ είσαι – αλλά θα δεις αρκετούς κοινούς τόπους. Κηδεμόνα με ανοιχτούς ορίζοντες και αγκάλη, παρκάρεις άνετα τα βλαστάρια, να μην κονομάει μόνο η Disney. Χιπστερά που κάνεις ουρά για φαλάφελ; Δοκίμασε και κάτι κινηματογραφικό από ‘κείνα τα μέρη, καημένε. Δεν μπορείς παιδικό ή σε περίεργες γλώσσες σινεμά; Στην απέξω.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι δύο πιτσιρίκια στο Κουρδιστάν και περπατάνε. Αυτά από τη Γουατεμάλα που βλέπαμε την περασμένη εβδομάδα είναι; Πότε φτάσανε εκεί;