FreeCinema

Follow us

ΕΝΑ ΠΛΟΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Κούνδουρος
  • ΚΑΣΤ: Γιώργος Κοψιδάς, Θεοδόσης Ζάννης, Εύα Ψυλλάκη, Μανώλης Παπαδάκης, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Δέσποινα Μοίρου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε ένα απροσδιόριστο λιμάνι της Πελοποννήσου, η τοπική κοινωνία αναμένει την άφιξη ενός πλοίου που μεταφέρει (επίσημα, τουλάχιστον) σιτάρι από τον Παναμά στο Ισραήλ. Και με τον όρο «τοπική κοινωνία» εννοούμε μασόνους, Εβραίους, Παλαιστίνιους κομάντος, την αστυνομία, τον τοπικό Τύπο και ένα τσούρμο γυναίκες, που ήρθαν από τα Βαλκάνια για αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής. Άλλος για τη βάρκα μας;

Αν όλα πήγαιναν κατ’ ευχήν, το «Πλοίο για την Παλαιστίνη» θα μπορούσε να ήταν μια ενδιαφέρουσα ταινία. Είχε την ευκαιρία να ασχοληθεί με το σήμερα της Ελλάδας, τις κοινωνικές δομές, τη διαφθορά σε πολλές πτυχές της πραγματικότητας της χώρας. Αντιθέτως, αυτό που προέκυψε τελικά είναι επίπονο να το παρακολουθεί κανείς, ειδικά, όταν διαρκεί δύο ολόκληρες μαρτυρικές ώρες. Αφενός, γιατί αποτελεί την τελευταία δουλειά ενός από τους ιστορικά σημαντικότερους Έλληνες σκηνοθέτες, ο οποίος, όμως, προδίδει το παρελθόν του, φαίνεται να έχει πλέον χάσει κάθε αφηγηματική δύναμη και απογοητεύει. Αφετέρου, γιατί ανεξαρτήτως του ιστορικού του Νίκου Κούνδουρου, η ταινία καταλήγει να είναι ένα πραγματικά κενό δημιούργημα – απόπειρα καταγγελίας, σαν παρωδία του ίδιου του εαυτού του.

Στο τυχαίο χωριό της Πελοποννήσου, που αποτελεί το σκηνικό της ταινίας, η ελληνική κοινωνία έχει χώρο για όλους. Φυσικά και ο πρωταγωνιστής Ιορδάνης Κύρογλου, ο οποίος γενικά έχει μεγάλη επιρροή στους γύρω του, είναι μέγας διδάσκαλος στην τοπική μασονική στοά. Φυσικά και συνεργάζεται με την αστυνομία, συλλέγοντας πληροφορίες για το ύποπτο πλοίο. Δυστυχώς, η κόρη του είναι Εβραία και θέλει να μάθει τα πάντα για λογαριασμό της τοπικής εφημερίδας. Επιπλέον, όμως, για να μη γίνονται βαρετά τα πράγματα, έχουμε και Παλαιστίνιους κομάντο στο χωριό! Και μια ομάδα νεοναζί. Και πολλές, πάρα πολλές γυναίκες από τα Βαλκάνια, οι οποίες, προβάροντας κάθε κλισέ προφορά και στερεότυπο που έχει ο μέσος Έλληνας ως εντύπωση γι’ αυτές, καταγγέλλουν τη διαδρομή της εκπόρνευσής τους. Σα χορός που θα άρμοζε σε μια kitsch παρωδία αρχαιοελληνικής τραγωδίας!

Από σκηνοθετική επιλογή, η ταινία δεν περιορίζει την πλοκή και τους (τρόπος του λέγειν) χαρακτήρες σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και προσπαθεί να γίνει ένα… άχρονο φιλμ, το οποίο επιχειρεί να θίξει φλέγοντα ζητήματα της κοινωνίας. Από την εξουσία του χρήματος και την ηθική κατάπτωση των κυβερνώντων μέχρι την παράνομη διακίνηση γυναικών και την εκμετάλλευση της ανάγκης του ανθρώπου από τους «κακούς», το «Πλοίο για την Παλαιστίνη» βλέπει όλες τις φιλοδοξίες του να καταρρέουν μία – μία, θύμα των ακραίων ερμηνευτικών προσεγγίσεων και του απόλυτου αχταρμά που έχει ως σενάριο. Για κάτι τόσο ηθελημένα άχρονο, η ταινία αποδεικνύεται ιδιαίτερα παλαιομοδίτικη κι ετεροχρονισμένη.

Αυτό που μένει, τελικά, στο θεατή, είναι πως, ουσιαστικά, η ταινία δεν έχει κάτι να πει. Σε όλα τα θέματα που θίγει, τηρεί μια αναμενόμενη στάση, κάνοντας καταγγελίες επιπέδου έκθεσης Λυκείου. Παράλληλα, χωρίς πραγματική αρχή και τέλος, δεν ακολουθεί έστω μια λογική αφηγηματική πορεία. Το όλο αποτέλεσμα μοιάζει ασύνδετο, σχηματικό και απόλυτα απογοητευτικό. Ευτυχώς για όλους, θα υπάρχει πάντα το χθες του Νίκου Κούνδουρου. Για παρηγοριά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο πόνος των πρωταγωνιστών δε συγκρίνεται ούτε στο ελάχιστο με τη μαρτυρική εμπειρία του πιθανού κοινού μιας προβολής της ταινίας. Θλιβερό και απογοητευτικό, ατιμάζει το παρελθόν του σκηνοθέτη και καλό είναι να αγνοηθεί ως ύπαρξη εξ αρχής.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

MR KLEIN

MR KLEIN

Όχι έργα με καράβια, ρε φίλε, με πιάνει ναυτία. Και στο άλλο με τον Κλούνεϊ, με είχανε πάει για ψάρια μετά, μη σου πω περισσότερα…