FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ (1935)

(A NIGHT AT THE OPERA)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σαμ Γουντ
  • ΚΑΣΤ: Γκράουτσο Μαρξ, Τσίκο Μαρξ, Χάρπο Μαρξ, Κίτι Κάρλαϊλ, Άλαν Τζόουνς, Μάργκαρετ Ντιμόντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Απατεωνίσκος, manager και προικοθήρας, ο Ότις Μπι Ντρίφτγουντ εκμεταλλεύεται το ψώνιο ώριμης εκατομμυριούχου από την Ευρώπη, η οποία ονειρεύεται να εισέλθει στην υψηλή κοινωνία της Νέας Υόρκης, και τη βοηθά να γίνει χορηγός σε ανέβασμα παράστασης στη Metropolitan Opera!

Ύστερα από το εμπορικό… φιάσκο του «Duck Soup» (1933), οι αδελφοί Μαρξ αλλάζουν studio και υπό τη στέγη της MGM βάζουν τα δυνατά τους για να επιστρέψουν στο θρόνο της αμερικανικής κωμωδίας, όπου είχαν συνηθίσει να βρίσκονται. Το άγχος ήταν μεγάλο και αποδεικνύεται ακόμη και στην επιλογή του studio να οδηγήσει το κωμικό τρίο σε περιοδεία στις ΗΠΑ, για να τεστάρει μπροστά σε ζωντανό κοινό την απήχηση των αστείων της ταινίας! Η τεράστια εισπρακτική επιτυχία που ακολούθησε πρέπει να… ντροπιάζει τον σύγχρονο θεατή, ο οποίος καταναλώνει κατάπτυστα, κακογραμμένα και δίχως ίχνος πνεύματος δείγματα κωμωδίας. Πόσο χαμηλά έχουμε πέσει…

Όπως και στις περισσότερες ταινίες των Μαρξ, το ρεσιτάλ των σουρεαλιστικών ατακών σε αφήνει άφωνο και, κυριολεκτικά, είναι να λυπάσαι τους ανθρώπους που προσπαθούν να αποδώσουν (για τον υποτιτλισμό) σε άλλη γλώσσα τους διαλόγους ή τα «εμπρηστικά» one-liners του Γκράουτσο. Όταν το λεκτικό όργιο χαλαρώνει και τα σωματικά γκαγκ κάνουν κι αυτά το μικρό τους διάλειμμα, η σαχλή ερωτική ιστορία της soprano και του πτωχού και άσημου τραγουδιστή της opera χωλαίνει εις βάρος των ρυθμών, πόσω μάλλον όταν αρχίζουν και τα μουσικά ιντερλούδια, απαραίτητα εκείνη την εποχή για να εξασφαλίζουν μια πλήρη ψυχαγωγία στο κινηματογραφικό κοινό που τα ήθελε… όλα!

Το μέγεθος της παραγωγής φαίνεται και το πανδαιμόνιο της κορύφωσης, με το ανέβασμα του «Il Trovatore», χάνεται στα λόγια και είναι υπεράνω περιγραφής. Πόσο παράδοξο, η κλασικότερη σκηνή της ταινίας να διαδραματίζεται σε μια… μικροσκοπική καμπίνα πλοίου, με 15 (δεκαπέντε) άτομα να συνωστίζονται πέρα από κάθε λογική (φήμες λένε πως λειτούργησε σχεδόν αυτοσχεδιαστικά στο γύρισμα!), προτού καταλήξουν πάνω στην άτυχη κυρία Κλέιπουλ (η εξαιρετική καρατερίστα Μάργκαρετ Ντιμόντ, που οι οπαδοί των φιλμ των Μαρξ αγαπάνε να παρακολουθούν να εισπράττει τις… χειρότερες προσβολές στον πλανήτη!).

Αν και προτιμώ το «Duck Soup», δεν μπορώ να μην παραδεχτώ το μεγαλείο της κωμωδίας των αδελφών Μαρξ, εδώ σε μια από τις πλέον ώριμες και δημιουργικές φάσεις της φιλμικής τους καριέρας. Αν δεν έχεις ξαναδεί ταινία τους, σε περιμένει ένα ισχυρό σοκ. Φευγάτο. Η μεγάλη λαίδη Άντζελα το είχε δηλώσει τόσο ξεκάθαρα: «Με Καις»!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σε περίπτωση που δεν είχες πετύχει την επανέκδοση του 2003, παίρνεις άφεση αμαρτιών με την τωρινή. Με νέες κόπιες, μην ανησυχείς. Αν το σουρεαλιστικό, λεκτικό χιούμορ σού φτιάχνει τη μέρα, θα το δεις και θα το ξαναδείς. Οι αδελφοί Μαρξ είναι λατρεία τεράστια και η κωμωδία τους δεν πρόκειται να βρει όμοιο (ή και καλύτερο) στον αιώνα τον άπαντα. Αν το έτος παραγωγής σού κάνει αφόρητα παλιακό, κάπου αλλού παίζει το τρίτο «Hangover». Σου αξίζει.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένα ασπρόμαυρο, με όπερα. Αλλά, ρε μάγκα, σκάει ένας μουστακαλής και πετάει κάτι ατάκες τόσο καμενιά, να σκίζεις τα διπλώματα και τα προφίσιενσι! Respect στο παλικάρι.