FreeCinema

Follow us

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ (2022)

(NJË FILXHAN KAFE DHE KËPUCË TË REJA VESHUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκεντιάν Κότζι
  • ΚΑΣΤ: Έντγκαρ Μοράις, Ραφαέλ Μοράις, Ντρίτα Καμπάσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.

Με αλβανική ταυτότητα και με «διαβατήριο» συμπαραγωγής Ελλάδας, Κοσόβου και Πορτογαλίας, το «Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια» διαβάζεται ως σύνοψη αρκετά μελοδραματικά (αν όχι και εξωφρενικά!), αλλά στην πραγματικότητα χαρακτηρίζεται από μία αρκετά «κλινική» ψυχρότητα, που περισσότερο προκαλεί την αμηχανία παρά το συναίσθημα.

Ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, δύο κωφάλαλα και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια στα thirtysomething του, ζουν και εργάζονται μαζί, έχοντας μια επιπλέον στήριξη από την κοπέλα του δεύτερου, την Άνα. Η κατάσταση που βιώνουν ήδη τους θέτει (άθελά τους) σε απρόσμενους κινδύνους όταν βρίσκονται μονάχοι τους (βλέπε τη σκηνή στο δάσος), μα τα πράγματα θα χειροτερέψουν όταν ο Αγκίμ αποκαλύψει στον αδελφό του πως η ματιά του «θολώνει» όλο και περισσότερο. Μία οφθαλμιατρική εξέταση θα φέρει τα δύο αδέλφια αντιμέτωπα με την πληροφορία ότι πάσχουν από γενετική ασθένεια η οποία πρόκειται να τους οδηγήσει σταδιακά στην ολική τύφλωση! Η Άνα θα χρειαστεί να μετακομίσει στο διαμέρισμά τους, όμως, για πόσο θα μπορέσει ν’ αντέξει μία συνθήκη που οδηγείται στην… μη επικοινωνία;

Είναι σεβαστή η ολότελα μινιμαλιστική σκηνοθετική γραμμή του Γκεντιάν Κότζι (απουσιάζει ακόμη και η μουσική, αποδραματοποιώντας την οποιαδήποτε ένταση ή καταπνίγοντας ακόμη και κάποια λυρική διάθεση, όπως στη σεκάνς του φινάλε), ο οποίος υπογράφει και το σενάριο, όμως, με το καταστασιακό ν’ αγγίζει τα όρια του σουρεαλιστικού, ειδικά από τη στιγμή που (και) η τύφλωση δυσκολεύει κάθε τρόπο επαφής ή συνύπαρξης των τριών τους στο σπίτι, το φιλμ βυθίζεται σε πελάγη… άβολης παρακολούθησης, με τα φτωχά εκφραστικά μέσα των δύο αδελφών – πρωταγωνιστών να χαντακώνουν πιο δυσάρεστα ακόμη και το (ποιο, αλήθεια;) νόημα του έργου.

Θα μπορούσε ν’ αποτελούσε ένα φιλμικό αξιοπερίεργο, μια ταινία που θα «πάντρευε» τις αγαπημένες θεματικές του Πέδρο Αλμοδόβαρ και του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ μαζί (!), όμως ο Κότζι επιλέγει μία απόλυτα άνοιωθη αποστασιοποίηση, που δεν καταλαβαίνεις τι ακριβώς εξυπηρετεί αφηγηματικά. Μάλλον μία… φεστιβαλική καριέρα και ουχί το πλησίασμα ενός απλού θεατή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κακό δεν είναι, αλλά… όλη αυτή η μελαγχολική ατονία, δίχως κάποια βαρύνουσα υποστήριξη καλλιτεχνικής πρότασης, καταλήγει να δείχνει σκέτα πληκτική και αδιέξοδη (όπως και η κατάληξη του φιλμ), όσο καλές προθέσεις και να έχεις για να το παρακολουθήσεις.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.