FreeCinema

Follow us

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ (2012)

(STORIES WE TELL)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σάρα Πόλεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Ηθοποιός και σκηνοθέτις στήνει έναν προς έναν όλη της την πρώτου βαθμού φάρα (και κάποιους insider – κλειδιά, συν κάποιους συναδέλφους της για αναπαραστάσεις εποχής) μπρος στο φακό, ώστε να ιστορήσουν θύμησες της οικογένειάς τους. Και συν τω χρόνω (ανα)συνθέτει πρισματικά ως μωσαϊκό τα φανερά ή κρυμμένα των δύο γονιών της και του γάμου τους, ως whodunit το πώς προέκυψε αυτή από άλλο (!) μπαμπά, και ως υβρίδιο – καλλιτέχνημα την «εμφάνιση» του φιλμ του κοινού βίου τους.

Οι εξορύξεις απ’ το κοίτασμα της μνήμης, τα δεσμά των δεσμών ζωής και ο αγώνας της αγάπης στο «Το Υστερόγραφο Μιας Σχέσης». Το no man’s land της γυναικείας επιθυμίας και το εγγενώς φθαρτό του έρωτα στο «Το Δικό μας Βαλς». It’s a family affair στο «τρίτωσε το… καλό» όπισθεν κάμερας, πρώτο ντοκιμαντέρ της απόλυτης Καναδής ρολίστα, που παιγνιωδώς, ακομπλεξάριστα κι ευφάνταστα ανιχνεύει, σκαλίζει, ρεμιξάρει και εκθέτει τα εν οίκω μη εν δήμω της ως κόρη. Στοχαζόμενη ευφρόσυνα πάνω στα κοσμογονικά μυστικά της φύτρας της, στα συναισθηματικά ζωτικά ψεύδη, στην οπτική γωνία και το γενετικό υλικό του «actually, what happened was…», στην «καρδιακή» επίπτωση της γνώσης του, στο «άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου» και – αυτό μας ενδιαφέρει παραπάνω – στου auteur την ακατάβλητη ροπή για την στο εκράν ή στο χαρτί μυθοπλασία, που μετατρέπει σε μεταπλασμένη μαγεία την πιο σημαντική ή ασήμαντη, βάσιμη ή όχι μαρτυρία.

Εκκινώντας ειδυλλιακά από το «τα ετερώνυμα έλκονται» boy meets girl των κηδεμόνων της (το εκπληκτικό «αυτός ήθελε να ακούει τη μουσική, αυτή να τη χορεύει» λέει τα πάντα για τη larger than life ηθοποιό και τον εσωστρεφή συνερμηνευτή της και συγγραφέα, που χαντακώθηκε στη βιοπάλη ως ασφαλιστής) για να δει να της «σκάει» το ξεφούρνισμα της απρογραμμάτιστης κυοφορίας της και η παραλίγο έκτρωσή της, «φέρνοντας» λάου λάου νωρίς στο θεατή το θάνατο από καρκίνο της μητέρας της (η μόνη φύσει απούσα εδώ αλλά ολοζώντανη, η ταινία ουσιαστικά κεντράρει σε αυτήν) και βγάζοντας απροσδόκητα στη φόρα τον πρώτο της γάμο και τη σκανδαλώδη για τη χώρα απώλεια της επιμέλειας των παιδιών της, το puzzle δανείζεται clip από το «Γάμος α λα Ιταλικά» (τη σινεαπεικόνιση του «Φιλουμένα Μαρτουράνο» που είχαν κάποτε ανεβάσει οι γονείς της) πριν καταδείξει ευφυώς το σχετικό κλου πατρικού διακυβεύματος ως κομβικό, αρχικά αφανές κομμάτι της εικόνας.

Ακολουθούν η έρευνα ανάμεσα σε μια τρόικα πιθανών μπαμπάδων, μία εξέταση DNA, η οριστικοποίηση του ποιος είναι ο βιολογικός σπορέας της (ναι, είναι το outsider), η κατατριβή μαζί του και… Αλλά ας μην καταστήσουμε γραπτώς δημόσιο θέαμα τα πάντα! Που έχουν βεβαίως φιλοτεχνηθεί τοιουτοτρόπως στο μοντάζ (καθώς της έχουν βάλει λόγια οι δικοί, της Πόλεϊ της έχουν έρθει έγκαιρα εκτός πλατό οι ταμπλάδες της – αν και γινόμαστε μάρτυρες ενός τους realtime – και μανιπιουλάρει προς τους δικούς του το θεατή). Εκεί που οι vintage look δραματοποιήσεις στιγμιοτύπων αγκαλιάζουν αξεχώριστα για τους μη γνώστες τον πακτωλό oldies super 8 home movies. Εκεί που η ειλικρίνεια / η θυμηδία / η ζέση / η απλότητα στις πλείστες συνεντεύξεις των οικείων («Το στοματικό σεξ νομίζαμε ότι ήταν κάτι που κάνουν στη Γαλλία», λέει αφοπλιστικά ο πατριάρχης) δε σε αφήνουν να πλήξεις επί ώρα. Εκεί που οι εκπλήξεις πλοκής γίνονται το τσίγκλημα σ’ αυτό το διαγενεακό infotainment σου.

Εκεί που, καρπερότερα, το εύρημα του… casting των δύο «Daddy Cool» ως κάτι παραπάνω από πρωταγωνιστών (του ενός τους, πένας και τριτοπρόσωπου αναγνώστη – αφηγητή των βιωμάτων του και του όλου «Αποκάλυψη Τώρα» χρονικού, ενώ του άλλου, κριτικού της δραματούργησης του υλικού από τη cineaste θυγατέρα του – κινηματογραφικός παραγωγός διετέλεσε, άλλωστε) ενηλικιώνει το auteur απότοκο. Η «τα στερνά δεν τιμούν τα πρώτα» κλεισούρα ξεφυλλίσματος του album τής εδώ γενεαλογίας «άσ’ τα να πάνε» και μία κάποια επιθυμία ρήξης των σχέσεών σου με το μπούρου μπούρου και την τηλε-ετεροθαλή φόρμα είναι αναμενόμενη, αλλά ποιος, ταινία ή ον, δεν κρύβει μία mini οιδιπόδεια ροπή να την πέσει – έτσι ή αλλιώς – και στους πιο αγαπημένους του. Κι αυτή είναι μια (άλλη) αλήθεια…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παιδί του εξομολογητικού ή / και του ανακριτικού ντοκιμαντέρ, μαμάκια ή daddy’s girl, κουτσομπόλη του arthouse, σιγουράκι ότι το θες. Αλλά προσοχή, αν είσαι του εμπορικού: εδώ σόι δεν πάει το βασίλειο.


MORE REVIEWS

ΟΙ ΝΑΥΑΓΟΙ

Παντρεμένο ζευγάρι που ταξιδεύει με σκάφος στον Ειρηνικό Ωκεανό, ξεμένει σε ακατοίκητο νησάκι στ’ ανοιχτά της Γης του Πυρός. Δίχως να περιμένει βοήθεια από κανέναν και χωρίς μέσο διαφυγής, ο Μπεν και η Λορά οφείλουν να επιβιώσουν μόνοι τους εκεί, στην «άκρη του κόσμου».

PACIFICTION

Ο Ύπατος Αρμοστής της Γαλλίας σε κτήση της Πολυνησίας πληροφορείται από ντόπια χείλη τη φήμη που θέλει τη μαμά πατρίδα να επιχειρεί ξανά πυρηνικές δοκιμές στον Νότιο Ειρηνικό. Η εμφάνιση ενός υποβρυχίου στην ευρύτερη περιοχή εντείνει τη σχετική φημολογία, παρά την καθησυχαστική δράση του αξιωματούχου.

ΕΓΩ Ο ΑΠΑΙΣΙΟΤΑΤΟΣ 4

Η οικογένεια του Γκρου μεγαλώνει, πια, κι εκείνος εξελίσσεται ως πράκτορας της Anti-Villain League, αντιμετωπίζοντας έναν παλιό και άσπονδο συνέταιρο στο έγκλημα, τον Μαξίμ Λε Μαλ, ο οποίος εκμεταλλεύεται τη δύναμη που του προσφέρει τεχνολογικό επίτευγμα, μετατρέποντας τους αντιπάλους του σε… έντομα!

ΒΡΕΧΕΙ ΑΝΤΡΕΣ

Παντρεμένη γυναίκα που για χρόνια τον έρωτα αγνοεί, σε app γνωριμιών το σεξ ζητά να βρει. Τον σύζυγό της κατά βάθος θέλει, όμως, για πόσο η δόλια θα τον περιμένει;

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια και ψάχνει να βρει με ποιον την έκανε η μάνα της. Ντοκιμαντέρ. Και η γκόμενα με το πακέτο στον Alpha, άνεργη να μείνει, ρε παιδιά; Πώς την είδατε έτσι;