FreeCinema

Follow us

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΓΕΛΑ (2012)

(L' HOMME QUI RIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Πιέρ Αμερί
  • ΚΑΣΤ: Μαρκ-Αντρέ Γκροντάν, Κρίστα Τερέ, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Εμανουέλ Σενιέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VIDEORAMA

Προεπαναστατική Γαλλία, 18ος αιώνας: κομπογιαννίτης «ανασταίνει» ορφανά, αγόρι και αόμματο κορίτσι που αυτό έσωσε απ’ το χιόνι. Η τρόικα επιβιώνει χρόνια ως περιοδεύων θίασος κι έπειτα σε τσίρκο, με ατραξιόν μια – μόνιμα στο στόμα τού παλικαριού μετά από φρικτό πείραμα φυγά αντάρτη – ουλή θυμηδίας. Αίφνης: περιουσία, αρχοντικό, ευγενική καταγωγή, θώκος στο Κοινοβούλιο των πλούσιων καθαρμάτων, μια δούκισσα που τον διεκδικεί απ’ την παιδική του αγαπημένη! «Το’ xει»;

Χωρίς περιστροφές: ψάξτε το εξπρεσιονιστικά βωβό «Ο Άνθρωπος που Γελά» του Πάουλ Λένι. Parce que, αν κι όχι ποταπό, είναι πιο θεατρινίστικα φλου απ’ ότι αντέχει η εξοχότης τού ενημερωμένου θεατή το μεταξύ-Γκίλιαμ-και-Μπέρτον-περιόδου σαλτιμπάγκισμα τού auteur του «Ανώνυμοι Ρομαντικοί» με – μοιραία περιτετμημένο – το κλασικό μυθιστόρημα του Ουγκώ (ένα πολιτικοκοινωνικό «Κατηγορώ» ρομαντικού κλαυσίγελου απ’ τ’ αλώνια στα σαλόνια, «Πώς τα φέρνει η ζωή!») για μία τοιχοπροσωπογραφία περί τη σαγήνη της ασχήμιας ως εκθέματος, το βλέπειν / βλέπεσθαι ως βιοκαθορισμό, το σήμερα των «τεράτων» ως ψυχαγωγών – ινδαλμάτων, την ανθρώπινου δάκτυλου αιώνια αδικία και τη συντριβή του ιδεαλισμού.

«Je suis un misérable!», κραυγάζει ενώπιον των αριστοκρατών που τον χλευάζουν ο χαρακωμένος Γκουινπλέιν – και το ίδιο… λένε εδώ το αντικάρφωμα χωροχρονικών συντεταγμένων από το καραβάνι σεναρίου κι εικαστικών στα studio Μπαράντοφ της Πράγας (η Cinecittà της νέας χιλιετίας), το «γενικό – κοντινό» στιλάκι του μοντάζ που αρχικά γρηγορεί κατακριτέα στο tempo, οι με στόμφο καμποτίνου αποστροφές για την ταξική τάφρο και τα χθόνια κουσούρια του ανθρωποείδους, το επεισοδιακό και νευρωσικού βάθρου σημάδεμα του ανέφικτου «Είσαι το Ταίρι Μου» χρονικού, το ανοίκεια ευφραδές ψυχορράγισμα της τυφλής νιάς, η μπουφόνικη ρεντιγκότα score του Στεφάν Μουσά («Οι Ζωές των Άλλων») και η κα Πολάνσκι, διανομή με très beau μπούστο χωρίς γούστο.

Όχι για τα πανηγύρια οι ατάκες της πένας της «φωνής της Γαλλίας» που… γράφουν στο διηνεκές («Η ευτυχία είναι για τους αυτάρκεις!»), οι απηχήσεις Joker (ναι, από τούτη εδώ τη μούρη εμπνεύστηκε ο Μπομπ Κέιν για τη DC τον αντιήρωα του «Σκοτεινός Ιππότης») στην επαναστατική αγόρευση «τζέντλεμαν» στα έδρανα των Πατέρων του Έθνους, o θαλαμηπόλος του Σερζ Μερλάν και τα, κινηματογραφικά σωτήρια σε ακόμα μια ταινία, έγχορδα του Άρβο Περτ στη demi-«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» κορύφωση χαμού. Αλλά «εμπρός της γης οι κολασμένοι» όχι τρελά για τον «Άνθρωπο που Γελά» κομσί κομσά. Μην κλάψεις ένα οχταευράκι…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Francophones / του «κλασικού» / μιας κάποιας ηλικίας / fan club του Ντεπαρντιέ, peut-être θα σας μιλήσει, αλλά πολλά πολλά μην περιμένετε. Οι αποδέλοιποι, βαστάτε για το «Οι Άθλιοι».


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.