FreeCinema

Follow us

ΗΣΥΧΙΑ 6-9 (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική «Παραξενιά»
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χρήστος Πασσαλής
  • ΚΑΣΤ: Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Σοφία Κόκκαλη, Μαρία Σκουλά, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Θανάσης Δήμου, Ράνια Οικονομίδου, Βασίλης Καραμπούλας, Άρης Αρμαγανίδης, Αθανασία Καλλιμάνη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 81'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ένας τύπος πάει να δουλέψει στις κεραίες.

Επειδή τα ακούμε συχνά τώρα τελευταία, αναρωτιέμαι: μήπως θα έπρεπε να υπήρχαν και Ειδικά Δικαστήρια για εγκρίσεις σεναρίων από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου; Αυτό εδώ το αίσχος το διάβασαν άνθρωποι σε μορφή «σεναρίου» και… έβγαλαν άκρη; Πίστεψαν ότι από αυτό μπορεί να προκύψει έργο μυθοπλασίας ικανό να «μοιάσει» με κινηματογραφική ταινία; Και να σας πω και το (ακόμα) χειρότερο; Εάν εγώ κατέθετα το ίδιο ακριβώς «σενάριο» στο ΕΚΚ, εγγυημένα σας το λέω, θα έτρωγα απόρριψη. Το ‘χουμε;

Άνδρας περπατά μόνος μέσα στη νύχτα. Δύο γυναίκες ντυμένες σαν καμαριέρες τον παρακολουθούν από μια γέφυρα. Πουλιά πέφτουν από τον ουρανό. Θα συναντήσει μια άλλη γυναίκα που θα του προτείνει να περπατήσουν μαζί. Του λέει πως είναι πολύ ωραία εκεί. Και ήσυχα. Εκείνος έχει έρθει για δουλειά. «Στις κεραίες». Χωρίζουν οι δρόμοι τους. Εκείνος φτάνει στο ξενοδοχείο όπου θα μένει. Το επόμενο πρωί, μεγάφωνα προειδοποιούν τον κόσμο για την έναρξη της «Ησυχίας 6-9».

Ο Χρήστος Πασσαλής δήλωσε σε συνέντευξή του πως κατά τη διάρκεια του μοντάζ άρχισε να πετάει από την ταινία πράγματα που «παραήταν επεξηγηματικά»! Ο θεατής θα το αισθανθεί αυτό σε λιγότερο από δέκα λεπτά διάρκειας του φιλμ, με την κατάσταση να χειροτερεύει σταδιακά. Υποθέτω ότι στο μοντάζ, λοιπόν, «πετάχτηκε»… ολόκληρο το σενάριο (ανάθεμα κι αν υπήρξε ποτέ κάτι τέτοιο, if you ask me) κι έμεινε μια δυστοπική «παραξενιά» φουτουριστικών προθέσεων, από κείνες τις «no budget» του ελληνικού σινεμά, όπου η σκηνογραφία «αποδρά» από μια κάποια δημιουργικότητα original σχεδιασμού και οι χώροι και τα props ζητούν καταφύγιο σε «hipster-ικού» look απομεινάρια της δεκαετίας του ’60 και του ’70 (παρόμοια τακτική είχε ακολουθήσει εσχάτως και ο Χρήστος Νίκου στα «Μήλα»).

Δεν υπάρχει τρόπος ν’ αφηγηθείς την πλοκή της «Ησυχίας 6-9». Υπάρχει μία κεντρική ιδέα (άνθρωποι εξαφανίζονται στα ξαφνικά), υπάρχει ένα ενδιαφέρον εύρημα (οι κασέτες με τις φωνές των ανθρώπων που «χάθηκαν» ως φετίχ απουσίας και «διαλόγου» με το κενό της προσμονής), υπάρχει ένα (ζορισμένο να μοιάσει με) ρομάντζο το οποίο συνθλίβεται από την αποστασιοποίηση των ερμηνειών, υπάρχουν ψήγματα επανάληψης από το role playing των «Άλπεων» (2011) του Γιώργου Λάνθιμου, υπάρχουν κάποια μετρημένα σε λιγοστά δάχτυλα εξαιρετικά κάδρα / εικόνες (αποτέλεσμα καλού repérage) και, φυσικά, υπάρχει μια ελληνική vintage-ιά σε άκουσμα (η «Ιστορία» με τους Olympians) διότι… «έτσι» γίνεται! Σε μια ταινία δίχως… ιστορία, το λες και #trolia αυτό το τελευταίο.

Με «ωραίες εικόνες», πάντως, δεν κάνεις σινεμά. Κάνεις ένα video installation σε κάποιο χώρο «Τέχνης», το συνοδεύεις μ’ ένα κειμενάκι – κατάθεση του «δημιουργού» (γλιτώνεις και την ταλαιπωρία της συγγραφής ολόκληρου «σεναρίου»…) και «πουλάς» τρέλα στους πιστούς followers σου. Μέχρι εκεί, σεβαστά όλα (μη μας πουν ότι «λογοκρίνουμε» και τα καλλιτεχνικά οράματα…). Αλλά δεν πας στα ξένα φεστιβάλ έτσι. Ούτε καν στο διεθνές διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης! Όπου εκεί εφέτος, η ατάκα «Όχι άλλες κασέτες!» έπρεπε ν’ αντηχήσει στους εξώστες σαν το νέο… «Δοξόμπους»! Από ποιους, όμως; Από την απάθεια και τις δημόσιες σχέσεις; Από την «ησυχία» που έχει πνίξει όλη τη χώρα σ’ αυτό που ζούμε σήμερα;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο Χρήστος Πασσαλής ξεκινά την περιγραφή της «ιστορίας» της «Ησυχία 6-9» με αυτή την πρόταση: «Δύο εραστές χαμένοι σε έναν κόσμο που προσπαθούν να κατανοήσουν». Λίγο περισσότεροι θα είναι οι θεατές που δεν θα κατανοήσουν γιατί το ΕΚΚ, η ΕΡΤ και το ΕΚΟΜΕ πετάνε έτσι τα λεφτά τους (που κάποιοι θεωρούν και δικά μας, αλλά καλύτερα να μην επεκταθούμε σε μια τόσο πονεμένη υπόθεση…). Καλή τύχη στους τολμηρούς οι οποίοι θα βασιστούν στα γνωστά «δύο αστεράκια» (κι απάνω, εσχάτως!) της ντόπιας κριτικής και θα παρακολουθήσουν τούτο το φιλμ. Και μία ευγενική σύσταση σ’ εκείνους που θ’ αποχωρήσουν από την αίθουσα… πριν από το φινάλε του: μην κάνετε ησυχία βγαίνοντας! Μπας και ξυπνήσει (#diplhs) κανείς!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.