FreeCinema

Follow us

VORTEX (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκασπάρ Νοέ
  • ΚΑΣΤ: Ντάριο Αρτζέντο, Φρανσουάζ Λεμπρίν, Άλεξ Λουτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 142'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ηλικιωμένο ζευγάρι βιώνει με βίαιο τρόπο τα τελευταία στάδια του γήρατος, όταν η κατάσταση της άνοιας εκείνης επιβαρύνεται ραγδαία.

Μου άφησε ανάμεικτα (έως και άσχημα) συναισθήματα αυτή η απόπειρα του Γκασπάρ Νοέ, ενός δημιουργού που γουστάρω ιδιαίτερα, με κορυφαίες (και απόλυτα controversial) δουλειές στη φιλμογραφία του. Από κάθε άποψη, ο Νοέ είναι ο πλέον λάθος σκηνοθέτης που θα μπορούσε να καταπιαστεί με το θέμα των γηρατειών. Ίσως δεν είναι τόσο τραγικά… απάνθρωπος και κυνικός όσο ο Μίκαελ Χάνεκε της «Αγάπης» (2012), όμως, ουσιαστικά δεν τρέφει και κάποια μεγαλύτερη συμπάθεια για το είδος μας. Από την άλλη, χωρίς να επιθυμώ να το αναπτύξω περισσότερο (λόγω μακροχρόνιας εμπειρίας με συγγενικό πρόσωπο πρώτου βαθμού), ο χειρισμός του επάνω στο (βασανιστικό) ζήτημα της άνοιας είναι αφελής και, από ένα σημείο κι έπειτα στη δράση του «Vortex», καταντά αστεία ανόητος.

Η ταινία ξεκινά μ’ ένα φιλμικό κάδρο που ενώνει τις ζωές εκείνου κι εκείνης. Πρόκειται για ένα ηλικιωμένο ζευγάρι το οποίο περνά τις μέρες του κυρίως κατ’ οίκον, με λιγοστές εξόδους στη γειτονιά, για τα απαραίτητα. Σε μια τέτοια, εκείνη σχεδόν «χάνεται» γυρνοβολώντας σε κοντινά μαγαζιά κι εκείνος την αναζητά πανικόβλητος. Είναι σαφές πως εκείνη έχει αρχίσει να ξεχνά, η άνοια προχωρά με καλπάζοντα ρυθμό κι εκείνος ανησυχεί για κάθε ενδεχόμενο χειρότερου προβλήματος υγείας και των δυο τους, για «ατυχήματα» που μπορεί να έχουν τραγική κατάληξη (όπως το ανοιχτό γκάζι της κουζίνας) ή για αναπάντεχα δικά του συμβάντα (όπως ένα καρδιακό επεισόδιο) που θα θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή του, όντας αβοήθητος.

Από τη στιγμή που ο Νοέ θέλει να μας προειδοποιήσει για την κατάσταση εκείνης (μετά από ένα «ευχάριστο διάλλειμα» με την Φρανσουάζ Αρντί να ερμηνεύει το «Mon Amie la Rose»!), το φιλμ… κόβεται στα δύο, μ’ ένα split screen παράλληλης δράσης και τις κάμερες να παρακολουθούν αμφότερους, (κυρίως) καθώς κυκλοφορούν εντός του δαιδαλώδους διαμερίσματός τους, βουτηγμένου σε κινηματογραφικές αναφορές και αφίσες ταινιών (εκείνος δηλώνει πως γράφει ένα βιβλίο με θέμα τα όνειρα στο σινεμά). Ένας ενήλικας γιος, αλλά όχι ακριβώς υπεύθυνος ώστε ν’ αντιμετωπίσει το πρόβλημα, προσπαθεί να τους κατευθύνει προς τη «λύση» ενός ιδρύματος / οίκου ευγηρίας με ανάλογα εκπαιδευμένο προσωπικό το οποίο μπορεί ν’ ανταπεξέλθει, όμως, ο πατέρας του αρνείται έντονα.

Σταδιακά, το εξαιρετικό εύρημα του split screen (που θα έδινε σπουδαία αποτελέσματα εάν παρέμενε πιστό στην οπτική των πραγμάτων από την αντίστοιχη ματιά των δύο ηρώων) κάνει «νερά», χάνει κάθε ίχνος συνέπειας ως προς το τι θέλει να πει, να δηλώσει και να δείξει, και παρακολουθεί ή παρουσιάζει… άλλα αντί άλλων (με αποθέωση το «μοιρασμένο» διπλό κάδρο ανάμεσα σε μάνα και γιο, μετά την ολοκλήρωση των δύο ωρών του φιλμ, που σχεδόν ακυρώνει το βαθύτερο νόημα της αισθητικής επιλογής του Νοέ για το «Vortex»)! Η δραματοποίηση του καταστασιακού, δε, προχωρά σε σχηματοποιήσεις και θλιβερούς μελοδραματισμούς που ποτέ δεν θα περιμέναμε να δούμε σε ταινία του Νοέ.

Η κατάληξη είναι απελπιστική, ψυχρά αδιάφορη (όσο κι αν ο Νοέ νομίζει ότι αγγίζει το συναίσθημα και τον ανθρώπινο πόνο) και… ψεύτικη. Όπως και το ίδιο το σινεμά, θα μου πείτε. Οποία ειρωνεία.

Ζορζ Ντελρί. «Τα σπίτια είναι για τους ζωντανούς». Ακατοίκητες εικόνες. Από «άλλο» έργο!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμικό αξιοπερίεργο σχεδόν αποκλειστικά εξαιτίας του πρωταγωνιστικού ρόλου του Ντάριο Αρτζέντο (με το split screen έχει «παίξει» ξανά ο Γκασπάρ Νοέ). Δύσκολο στην παρακολούθησή του φιλμ, που ταλαιπωρεί ακόμη παραπάνω λόγω (αδικαιολόγητα) μεγάλης διάρκειας. Οι θεατές που έχουν βιώσει περιπτώσεις άνοιας σε στενό κοινωνικό ή οικογενειακό περιβάλλον μπορεί και να το δουν ως… προσβολή, οπότε καλό θα ήταν να το αποφύγουν.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.