FreeCinema

Follow us

ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟ (2022)

(AMBULANCE)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Δράσης
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Μπέι
  • ΚΑΣΤ: Τζέικ Τζίλενχολ, Γιαχία Αμπντούλ-Ματίν ΙΙ, Ελίζα Γκονζάλες, Γκάρετ Ντίλαχαντ, Κίερ Ο’Ντόνελ, Τζάκσον Γουάιτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 136'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TULIP

Καλά οργανωμένη συμμορία αδειάζει θησαυροφυλάκιο τραπέζης στο κέντρο του Λος Άντζελες, αλλά ο τρόπος διαφυγής «στραβώνει» εντελώς. Ένα ασθενοφόρο μπορεί να είναι η καλύτερη ιδέα για να ξεφύγουν από το κυνήγι της Αστυνομίας;

Υπάρχουν σκηνές σε ταινίες του Μάικλ Μπέι που θα έπρεπε να διδάσκονται σε κινηματογραφικές σχολές. Μερικές τέτοιες προσθέτει σήμερα και το «Ασθενοφόρο» του, το εντυπωσιακά απογειωμένο remake ενός (σχετικά άγνωστου) δραματικού action θρίλερ του 2005 από τη Δανία («Ambulancen» ο πρωτότυπος τίτλος του).

Όσο και να προσπαθήσει να υποβιβάσει κανείς την αξία και τις ικανότητες του σκηνοθέτη Μπέι, τον εαυτό του προσβάλλει. Ναι, δεν έχει υπογράψει αριστουργήματα. Προέρχεται από το σύμπαν των music promos και αυτό που τον έχει απασχολήσει στο σινεμά είναι (κυρίως) η μεγάλη εικόνα, το μέγεθος του θεάματος, κάτι το… larger απ’ αυτό που μπορεί να χορτάσει το ανθρώπινο μάτι. Όσο σπουδαίος μάστορας κι αν μας έχει αποδείξει πως (μπορεί να) είναι σε κάμποσα από τα φιλμ του, δεν θα ξεχάσω ποτέ το σοκ της σεκάνς του βομβαρδισμού στο «Pearl Harbor» (2001). Θυμήθηκα αυτό το δέος με τη σεκάνς της ληστείας που έχει στήσει σε τούτο το φιλμ! Ακόμη και για να δεις αυτό και μόνο το κομμάτι του «Ασθενοφόρου», αξίζει να μπεις στην αίθουσα!

Ποιος Κρίστοφερ Νόλαν και ποια ληστεία τραπέζης στο «Σκοτεινό Ιππότη» (2008); Αγνοώντας από περιορισμούς οπτικών γωνιών για καδραρίσματα, έως και… το νόμο της βαρύτητας, ο Μπέι πετάει πάνω από το Λος Άντζελες, περπατά στο έδαφός του ή «σκαλίζει» και κάτω από τη γη ακόμα, για να ενορχηστρώσει το υλικό αμέτρητων καμερών που στροβιλίζουν γύρω από τα μέλη της συμμορίας και τα κάθε λογής πιθανά εμπόδια τα οποία θ’ ανατινάξουν το τόσο καλά οργανωμένο σχέδιο του τραπεζικού «αδειάσματος» 32.000.000 δολαρίων, του μεγαλύτερου παρόμοιου «κόλπου» που έζησε ποτέ αυτή η πόλη, με πρωταγωνιστές τα αδέλφια των Ντάνι (Τζίλενχολ) και Γουίλ (Αμπντούλ-Ματίν ΙΙ). Ο πρώτος είναι το παράνομο «τομάρι», ο σεσημασμένος «εγκέφαλος» της ληστείας, ο οποίος λατρεύει τον κίνδυνο και τα πανάκριβα αμάξια, ενώ ο δεύτερος πασχίζει να βρει τα χρήματα που θα καλύψουν βαριές ιατρικές υποχρεώσεις της οικογένειάς του και υποχρεώνεται να συμπληρώσει απαραίτητο πόστο για την ολοκλήρωση του ληστρικού plan του Ντάνι.

Το «σ’ έχει στην άκρη του καθίσματος» είναι λίγο για να περιγράψει κανείς τη σεκάνς της ληστείας, όσο και επί μέρους σκηνές καταδίωξης στους δρόμους του Λος Άντζελες, με όχημα φυγής ένα ασθενοφόρο στο οποίο δεν επιβαίνουν μονάχα τα δύο αδέλφια, αλλά και μία νοσοκόμα κι ένας τραυματισμένος αστυνομικός, με τις σχέσεις των τεσσάρων προσώπων να είναι διαρκώς στην τσίτα και τις συγκρούσεις. Οι Νταγκ Μπραντ και Κάλβιν Γουίμερ, μαζί με τον εις διπλούν οσκαρούχο Πιέτρο Σκάλια, γίνονται οι καλύτεροι συνεργοί στο «έγκλημα» του Μπέι, να κρατά το γκάζι διαρκώς πατημένο, κάνοντας το «Speed» (1994) να μοιάζει με βόλτα σχολικού λεωφορείου στην πόλη! Κι όταν στην πλοκή προστίθενται και συμμορίες που στρατολογεί ο Ντάνι για να στήνουν οδικές «τρικλοποδιές» στους μπάτσους, μιλάμε για… «παρανάλωμα» πυρομαχικών! Δεν περιγράφω άλλο.

Η (γνωστή) διάθεση του Μπέι να υπολογίζει σχεδόν αποκλειστικά το μέγεθος, στρετσάρει άδοξα (στα 136 λεπτά…) το σενάριο της ταινίας, που μαζί με διάφορες τρελές απιθανότητες (αφορούν κυρίως στις αντοχές του «εφτάψυχου» αστυνομικού τον οποίο μεταφέρει το ασθενοφόρο) αφαιρεί πόντους από το σύνολο του φιλμ. Έχει, όμως, την τύχη να διαθέτει ένα αρκετά δυναμικό και πειστικό καστ που σου μεταδίδει τα ανάλογα συναισθήματα, ενώ η παραγωγή δεν έχει χαριστεί σε τίποτα, με δρόμους, γέφυρες και κτήρια να μετατρέπονται σε πραγματικό πεδίο μάχης. Το στόρι δεν δύναται ν’ αποδράσει από τους τέσσερις τροχούς του βασικού «πρωταγωνιστή» του, αφαιρώντας δυνατότητες για επιπλέον υποπλοκές, οπότε αυτό που μένει είναι η αδρεναλινική δράση, που αν και απίστευτα έντονη, ένα μικρό ψαλίδισμα το χρειαζόταν (για να σφίξει εντελώς ο ρυθμός). Εάν του… έκοβε (#diplhs) μέχρι εκεί του Μπέι, θα είχαμε ένα φιλμ που δεν θ’ άφηνε τον θεατή ν’ ανασάνει, κυριολεκτικά! Τώρα, απλά, του ρίχνει το σαγόνι στο πάτωμα. Δεν το λες και λίγο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν πιστεύεις στα μάτια σου ότι ένας σκηνοθέτης μπορεί να δημιουργεί και να συντονίσει φιλμικά ένα τέτοιο αδιάκοπο χάος καταδιώξεων μέσα σε μια πόλη σαν το Λος Άντζελες! Για το κομμάτι της ληστείας και της απόδρασης από την τράπεζα, μιλάμε για all-time classic σκηνή ανθολογίας. Για τούτα τα στοιχεία, το «Ασθενοφόρο» συστήνεται ανεπιφύλακτα. Για θεατές που έχουν αντίληψη της σημασίας του σινεμά ως κατασκευή και σέβονται το κάθε genre. Οι υπόλοιποι, ας φάνε μια τουλούμπα. Και «αστεράκια» κριτικής…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.