FreeCinema

Follow us

Ο ΕΞΟΡΚΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΜΙΛΥ ΡΟΟΥΖ (2005)

(THE EXORCISM OF EMILY ROSE)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σκοτ Ντέρικσον
  • ΚΑΣΤ: Λόρα Λίνεϊ, Τομ Γουίλκινσον, Σορέ Αγκντασλού, Κάμπελ Σκοτ, Τζένιφερ Κάρπεντερ, Κολμ Φιόρε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Δικηγόρος αναλαμβάνει σκανδαλώδη δικαστική υπόθεση, στην οποία πρέπει να υπερασπιστεί ιερέα που έκανε εξορκισμό σε νεαρή κοπέλα με… εντελώς ανεπιθύμητα αποτελέσματα.

Βασισμένη σε ένα αληθινό γεγονός που σόκαρε τη Γερμανία και απασχόλησε τον παγκόσμιο Τύπο στα μέσα της δεκαετίας του ’70, η ταινία του Σκοτ Ντέρικσον προσφέρει στο είδος των ταινιών τρόμου κάτι παραπάνω από αυτό που θα φανταζόταν ο στερεοτυπικά αφελής θεατής και η γκόμενά του που τσιρίζει μπουκωμένη από το junk food πάνω στο χούφτωμα: σε κάνει να ξεχάσεις ότι είσαι ασφαλής από την άλλη πλευρά, μέσα στην αίθουσα! Κι αυτό είναι ένα ατού που ακόμη και ο πιο σκληρός επικριτής του περιεχομένου του «Εξορκισμού της Έμιλυ Ρόουζ» δεν (θα) μπορεί να παραγνωρίσει.

Είναι προφανές πως ο Ντέρικσον μελέτησε αρκετά τη φιλμογραφία του είδους, προσπαθώντας επιμελώς να απομακρυνθεί από ομοιότητες και συγκρίσεις με τον «Εξορκιστή» (1973) του Γουίλιαμ Φρίντκιν, τονώνοντας την «εικονογράφησή» του με λεπτομέρειες που φέρνουν στο νου ταινίες του Ντάριο Αρτζέντο μέχρι την «Προφητεία» (1976). Οι οπαδοί του είδους ας μην περιμένουν να δουν… «παπάδες» ή ένα θέαμα εκστατικά τρομακτικό. Δεν είναι απλά ο φόβος το ζητούμενο εδώ. Το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ διεξάγεται μέσα σ’ ένα δικαστήριο και η υπόθεση προσπαθεί να τεκμηριώσει την αθωότητα ενός ιερέα που κατηγορείται για φόνο εξ αμελείας κατά τη διάρκεια εξορκισμού, όσο και το γεγονός ότι η έφηβη, νεκρή ηρωίδα ήταν δαιμονισμένη. Πέρα από την πετυχημένη ατμόσφαιρα, τις αρετές στην αφήγηση (με τα flashback να σου κάθονται όλο και πιο έντονα στο στομάχι) και το αξιοπρόσεκτο καστ, ο θεατής αναγνωρίζει σταδιακά πως μετατρέπεται κι αυτός σε ένορκος, που μέχρι το τέλος της ταινίας πρέπει να κρίνει τον ιερέα ένοχο ή όχι, να απαγγείλει κατηγορίες με βάση την Πίστη του, αλλά και να κατανοήσει τον παραλογισμό του μπροστά σε μια υπόθεση όπου η αλήθεια βρίσκεται πέρα από το όποιο πλαίσιο του ρεαλιστικού. Με λίγα λόγια: πιστεύεις πως υπάρχουν δαίμονες και δυνάμεις τέτοιες που μπορεί να εισχωρήσουν μέσα σου και να σε υποτάξουν, κάνοντάς σε άλλο άνθρωπο; Κι αν όχι, πόσο προκατειλημμένη μπορεί να είναι η απόφασή σου;

Ειλικρινά, δεν έχω επαφή με καμία θρησκεία. Μπορεί κι εγώ να ήθελα να πιστεύω κάπου, μονάχα που αυτό το «κάπου» δεν έχει πάρει όνομα και μορφή (ακόμη). Γι’ αυτό και δεν μπορώ να κρίνω τα μηνύματα που πιθανότατα εξυπηρετούν την Καθολική Εκκλησία ως προς την «αγιογραφία» μιας νεαρής κοπέλας η οποία πέθανε μαρτυρικά, όχι εξαιτίας της πάλης της με τους δαίμονες, αλλά παραμελημένη, μέσα από την άγνοια της οικογένειάς της και την έλλειψη ακριβούς ιατρικής διάγνωσης που θα την οδηγούσε σε μία αποτελεσματική θεραπεία. Δίχως θρησκευτικά πιστεύω, προσπάθησα να κρατήσω μία στάση ορθολογισμού απέναντι στο θέαμα. Αλλά ήταν δύσκολο ν’ αποστασιοποιηθώ από το γεγονός ότι η ιστορία είναι πέρα για πέρα αληθινή. Οι αμφιβολίες γεννιόντουσαν διαρκώς. Στη θέση του ενόρκου, δεν ξέρω τι απόφαση θα έβγαζα. Και ως το τέλος δεν ήμουν σίγουρος για το αν έπρεπε να χαρώ ή όχι με το αποτέλεσμα. Παρά μόνο ν’ αναγνωρίσω πως ακόμη κι αν δεν απογειώνεται καλλιτεχνικά στο επίπεδο «Εξορκιστή», τούτο το εργάκι μ’ έβαλε σε σκέψεις για τον ίδιο μου τον εαυτό. Με έπεισε και με δίχασε μαζί. Άρα, λειτούργησε. Έκανε τη δουλειά του. Με διασκέδασε όσο βρισκόμουν μέσα στο σκοτάδι της αβεβαιότητάς μου, παραδομένος στο φως της μεγάλης οθόνης. Κι αυτό εγώ το λέω… δαιμονισμένα πετυχημένο!

Εγκαταλείποντας την αίθουσα προσπαθούσα να φανταστώ τις αντιδράσεις στις κανονικές προβολές του φιλμ, με τους μισούς να… τα κάνουν πάνω τους, τους υπόλοιπους να πετάνε popcorn στον αέρα και όλους μαζί ν’ απορούν, σχεδόν φοβισμένοι από τον προβληματισμό που σου μένει μετά: ποιο είναι το αληθινό έγκλημα σ’ αυτή την ταινία, η πράξη του ιερέα ή η δική σου δυσπιστία;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Όχι άδικα, το έργο έκανε αίσθηση στην εποχή του, κρατώντας αποστάσεις από το «χάβαλο» στο οποίο βούλιαξε το genre για χάρη των multiplex.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.