FreeCinema

Follow us

DANIEL ’16 (2021)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
  • ΚΑΣΤ: Νικόλας Κίσκερ, Αλέξανδρος Λιακόπουλος Μπούχολτς, Φιλοπατίρ Αντέλ Μογράς, Βασίλης Κουκαλάνι, Μαρλένε Καμίνσκι, Κωστής Καλλιβρετάκης, Κωστής Σειραδάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Γερμανός έφηβος στέλνεται σε κοινότητα αγωγής ανηλίκων στον Έβρο, για να εκτίσει την ποινή του. Γύρω από αυτό το σχεδόν εγκαταλελειμμένο χωριό, κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, θα εντοπίσει δυο πρόσφυγες που αγωνιούν να βρουν τρόπο διαφυγής προς τη Δύση.

Ακόμη ένα καλοπροαίρετο σε προθέσεις δράμα με (υπο)πλοκή προσφυγιάς το οποίο θα μπορούσε να σταθεί καλύτερα στην τηλεόραση, (σε μία εκπομπή τύπου «Μια Ταινία, Μια Συζήτηση», από το «προϊστορικό» παρελθόν της κρατικής) ή σε φεστιβαλικές διοργανώσεις εφηβικής / νεανικής θεματολογίας, το «Daniel ‘16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου φτάνει (κατόπιν της online πρεμιέρας του στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) στην κινηματογραφική διανομή και τις αίθουσες, μ’ ένα βασικότατο ερώτημα να «αιωρείται» επικινδύνως από πάνω του: ποιους αφορά;

Μία εναρκτήρια κάρτα μας ενημερώνει ότι «από τη δεκαετία του 1980 λειτουργούν παραρτήματα γερμανικών ιδρυμάτων για ανήλικους με αποκλίνουσα ή ήπια παραβατική συμπεριφορά, που προέρχονται από γερμανόφωνες χώρες». Σε μια τέτοια κοινότητα «κοινωνικής επανένταξης», στον Έβρο και κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, ο έφηβος Ντάνιελ πρόκειται να εκτίσει την ποινή του, έχοντας την αγωνία να επιστρέψει ξανά στην πατρίδα του. Μοναδική του έγνοια (και «όχημα» της ιστορίας που αφορά στη συμπεριφορά του ήρωα), να βρεθεί και πάλι με τον αγαπημένο του… σκύλο! Το «εύρημα» είναι σχεδόν αστεία απλοϊκό για να υποστηρίξει την επαναστατικότητα του Ντάνιελ. Ακολουθώντας ένα αδέσποτο το οποίο επιδιώκει να ταΐσει, ο νεαρός θα εντοπίσει δυο πρόσφυγες (πατέρα και ανήλικο γιο) που κρύβονται σ’ ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι, μέχρι να βρουν (παράνομα) τρόπο διαφυγής προς την Γερμανία.

Με πείρα στο ντοκιμαντέρ και μόλις μία μεγάλου μήκους ταινία fiction στο παρελθόν (τον «Γιο του Φύλακα» από το μακρινό 2007), ο Κουτσιαμπασάκος επιχειρεί ν’ αγγίξει τον θεατή με ένα ουμανιστικό δράμα που, ναι, σου βγάζει μια κάποια καλοσύνη και αγνότητα στις προθέσεις, αλλά στην εκτέλεση καταλήγει εντελώς στείρο καλλιτεχνικά, με βασικό πρόβλημα ένα σενάριο τετριμμένων στερεοτύπων γύρω από την ψυχολογία ανηλίκων σε συνδυασμό με το μεταναστευτικό ζήτημα. Ανεπαρκές χτίσιμο χαρακτήρων, υποπλοκές που αδυνατούν να συνυπάρξουν δραματουργικά, αδιάφορη εξέλιξη της χύμα ιστορίας, αφελείς ευκολίες που βάζουν τρικλοποδιά στο ρεαλιστικό ύφος της αφήγησης, είναι μερικά από τα ελαττώματα που αποδυναμώνουν το έργο αλλά και το ενδιαφέρον του θεατή απέναντι στα τεκταινόμενα. Μπορώ (με μεγάλη δυσκολία…) να «δικαιολογήσω» την ύπαρξη του «Daniel ‘16» εάν απευθύνεται αποκλειστικά σε εφηβικό κοινό το οποίο πρέπει να «παραδειγματιστεί» διδακτικά από τα παθήματα του ήρωα (σε κάτι σαν προβολή σχολικής αιθούσης, παρουσία παιδοψυχολόγων και «ειδικών» κάθε είδους), αλλά… ως εκεί. Από ευγένεια, δεν θα ήθελα να σχολιάσω το φινάλε…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ειλικρινά, έχει χαθεί λίγο η μπάλα σε σχέση με το τι ταινίες παράγονται στην Ελλάδα και που απευθύνονται.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.