FreeCinema

Follow us

ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ (1994)

(EVEN COWGIRLS GET THE BLUES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκας Βαν Σαντ
  • ΚΑΣΤ: Ούμα Θέρμαν, Λορέιν Μπράκο, Άντζι Ντίκινσον, Πατ Μορίτα, Κιάνου Ριβς, Τζον Χερτ, Ρέιν Φίνιξ, Εντ Μπέγκλεϊ Τζούνιορ, Κάρολ Κέιν, Σον Γιανγκ, Κρίσπιν Γκλόβερ, Ροζάν Μπαρ, Μπακ Χένρι, Γκρέις Ζαμπρίσκι, Χέδερ Γκρέιαμ, Ούντο Κίερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Αν κάνατε οτοστόπ και σταματούσε να σας πάρει με το αμάξι του ο Γκας Βαν Ζαντ, τι θα κάνατε; Εμείς; Θα το βάζαμε στα πόδια…

Θα μπορούσε να γίνει μια νευρωτική συμφορά. Η Σίσι Χάνκσο, το μικρό κορίτσι με τους μεγάλους αντίχειρες, για τους οποίους όλοι της έκαναν πλάκα, μεγαλώνοντας ανακάλυψε πως ήταν πλασμένη για ένα και μοναδικό πράγμα. Έτσι, έγινε σπουδαία στο οτοστόπ! Το οτοστόπ έγινε τρόπος μετακίνησης και τρόπος ζωής της. Η Σίσι έμαθε να κρατάει τον κόσμο στους αντίχειρές της, διασχίζοντας την Αμερική. Ξαφνικά, κουρασμένη μετά από έντεκα χρόνια και κάτι μήνες συνεχόμενων διαδρομών, επιστρέφει στη Νέα Υόρκη όπου είχε κάνει καριέρα ως φωτομοντέλο και μπλέκεται σε νέες περιπέτειες. Μετά το αποτυχημένο ειδύλλιο με έναν καθαρόαιμο Ινδιάνο ζωγράφο με άσθμα, καταλήγει στην Άγρια Δύση και σε ένα ράντσο ομορφιάς για δυστυχισμένες ζωντοχήρες και χήρες, οι οποίες ομορφαίνουν και προετοιμάζονται για την επόμενη απογοήτευσή τους. Η Σίσι θα κάνει το λάθος και θα γνωρίσει τις καουμπόισσες, μια ομάδα από μαχητικές λεσβίες φεμινίστριες που δουλεύουν εκεί και θα ερωτευθεί την αρχηγό τους, Μπονάντζα Τζέλιμπιν. Οι καουμπόισσες αποφασίζουν να επιτεθούν ενάντια στην πατριαρχική κοινωνία, καταλαμβάνοντας το ράντσο, με όπλο τα άπλυτα… αιδοία τους! Ακόμα και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ανησυχεί για τις εξελίξεις, αφού στο ράντσο αποδημούν οι τελευταίοι αμερικάνικοι ερωδιοί…

Χρειάζεται να πούμε κι άλλα; Σίγουρα καταλάβατε ότι το χάος είναι αυτό που κυριαρχεί στην τελευταία ταινία του Γκας Βαν Σαντ, βασισμένη στην πολυδιαβασμένη και αμφιλεγόμενη νουβέλα του Τομ Ρόμπινς με τον ίδιο τίτλο. Το βιβλίο δεν ήταν εύκολο να μεταφερθεί στην οθόνη και ο Βαν Σαντ άργησε να το συνειδητοποιήσει. Μετά την προβολή της στο προπέρσινο Φεστιβάλ Βενετίας, η ταινία επέστρεψε για νέο μοντάζ που τράβηξε σχεδόν ένα χρόνο, με το ενδεχόμενο να μη βγει ποτέ στις αίθουσες. Το τελικό αποτέλεσμα είναι μία εξοργιστική παρέλαση kitsch και εκκεντρικότητας, που δεν έχει καμία σχέση με το φιλελεύθερο πνεύμα των ’70s. Χωρίς καμία διάθεση ειρωνείας και με βεβαιότητα ότι γύρισε ένα ψυχεδελικό «trip» (που μόνο μια χούφτα ασπιρίνες μπορούν να σε «κατεβάσουν» απ’ αυτό…), ο Βαν Σαντ εγκατέλειψε ένα πλήθος ηθοποιών σε ρόλους καρικατούρας ή κομπάρσου και ολοκλήρωσε μια κακόγουστη φάρσα που δεν μπορεί να συγκριθεί ούτε με το πιο κακό ανέκδοτο που ακούσατε ποτέ σας.

Μέσα στην όλη υπερβολή των ερμηνειών, η Ούμα Θέρμαν στέκεται διακριτικά, με το αθώο παρθενικό βλέμμα της ηρωίδας, ενώ η Ρέιν Φίνιξ όχι μόνο δε θα έπρεπε να παίζει (φανταστείτε την Έλενα Μπόναμ Κάρτερ σε ρόλο καουμπόισσας…), αλλά θα έπρεπε να είχε ζητήσει να αφαιρεθεί (και) η αφιέρωση «για τον Ρίβερ», τον αδικοχαμένο αδελφό της, από μια τέτοια ταινία. Πάντως, τα τραγούδια της k.d. lang είναι καταπληκτικά και μακάρι όλη η ταινία να ήταν ένα τεράστιο music video.

Η αρχή του τέλους για έναν από τους καλύτερους σκηνοθέτες του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά; Ας ελπίσουμε πως ήταν μόνο μια λανθασμένη εξαίρεση. Όπως εξαίρεση, και μάλιστα παράδοξη, είναι και αυτό που συνέβη στην Ελλάδα. Λίγο πριν κάνει την πρεμιέρα της σε κινηματογραφική αίθουσα της Αθήνας, η ταινία κυκλοφορούσε κανονικά στα video club! Επαναστατικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 57) το 1995, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Υπόδειγμα… καταστροφικής ταινίας και ταλέντων! Το μόνο που αξίζει να θυμάται κανείς από τούτο το φιάσκο είναι το soundtrack.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!