FreeCinema

Follow us

ΕΚΕΙΝΟΙ (2006)

(ILS)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νταβίντ Μορό, Ξαβιέ Παλούντ
  • ΚΑΣΤ: Ολιβιά Μποναμί, Μικαέλ Κοέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 77'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: HOLLYWOOD ENTERTAINMENT

Νεαρό ζευγάρι που ζει σε απομονωμένο παλιό αρχοντικό μέσα σε δάσος, ξυπνά από περίεργους θορύβους που προέρχονται από… το εσωτερικό του ίδιου τους του σπιτιού! Ποιοι και γιατί «παίζουν» μαζί τους;

Σε μία εποχή όπου το είδος των ταινιών τρόμου προσφέρει στην πλειοψηφία αδικαιολόγητες σκηνές βίας και σαδισμού, είναι ευτύχημα να πετυχαίνεις κάτι διαφορετικό, βασισμένο απόλυτα στο σασπένς, με μια αίσθηση του φόβου τόσο ρεαλιστική που σε κάνει να στριφογυρίζεις άβολα στο κάθισμα. Στο σκοτάδι της κινηματογραφικής αίθουσας. Το «Εκείνοι» είναι μια τέτοια περίπτωση και, στη θέση σου, δεν θα χαιρόμουν αν το έβλεπα σ’ ένα άδειο σινεμά…

Η εισαγωγή σε βάζει στο κλίμα. Βρισκόμαστε στην Ανατολική Ευρώπη, δεν έχουμε καμία συγκεκριμένη πληροφόρηση για το τι βλέπουμε, καταλαβαίνουμε πως δύο γυναίκες έχουν ξεμείνει στη μέση του πουθενά με βλάβη στο αμάξι τους. Είναι μάνα και κόρη. Η πρώτη βγαίνει έξω για να τσεκάρει τη μηχανή κι εξαφανίζεται. Παράξενοι θόρυβοι έρχονται από το δάσος. Η κοπέλα αισθάνεται περικυκλωμένη. Ουρλιάζει πανικόβλητη. Είμαστε βέβαιοι πως πρόκειται να πεθάνει. Αλλά δεν θα μάθουμε από τι. Το επόμενο πλάνο μας συστήνει την Κλεμεντίν. Γαλλίδα καθηγήτρια που διδάσκει στο Βουκουρέστι και ζει με το σύντροφό της, Λουκά, συγγραφέα σε αδιέξοδο έμπνευσης, σ’ ένα απομονωμένο παλιό αρχοντικό στην καρδιά ενός δάσους. Με το που νυχτώνει έχουμε την προδιάθεση πως η τοποθεσία της κατοικίας τους δεν είναι και τόσο ιδανική… Το τηλέφωνο χτυπά. Ξανά και ξανά. Πρέπει να είναι φάρσα. Το ζευγάρι πέφτει να κοιμηθεί, αλλά οι θόρυβοι δεν τους αφήνουν σε ησυχία. Ειδικά όταν προέρχονται από τον κάτω όροφο. Μέσα στο σπίτι!

Αυτό που ακολουθεί είναι μία παρέλαση σεκάνς φόβου που σε ταράζουν χωρίς να σου δίνουν ξεκάθαρα την εικόνα του ποιος ή ποιοι «παίζουν» με το ζευγάρι, μέχρι τη στιγμή που το κρυφτό εξελιχθεί σε απειλή για τη ζωή τους. Οι Νταβίντ Μορό και Ξαβιέ Παλούντ παίρνουν άριστα στη δημιουργία εντυπώσεων, ενορχηστρώνοντας κάθε μέσο με λιτότητα, από τη διεύθυνση φωτογραφίας μέχρι το μοντάζ και την ηχητική μπάντα, για να φέρουν ρίγη στον θεατή χωρίς βλακώδη «μπου». Ο τρόμος εδώ είναι αληθοφανής και, για την ακρίβεια, πηγή έμπνευσης για το σενάριο στάθηκε ένα αληθινό συμβάν (με θύματα ένα ζευγάρι Αυστριακών στην Τσεχοσλοβακία). Στα επόμενα 45 λεπτά, οι σκηνοθέτες σε έχουν του χεριού τους, παρουσιάζοντας σταδιακά την ταυτότητα «εκείνων», για να καταλήξουμε σε ένα τρομακτικό συμπέρασμα που προκαλεί σοκ χωρίς καν να βάφει την οθόνη με αίμα.

Ως ντεμπούτο, το φιλμ πάσχει από μία αίσθηση ανολοκλήρωτου. Ο ρυθμός είναι καταιγιστικός, αλλά σε χρόνο «ασφαλείας» των 77 λεπτών. Το ζύγισμα της αποκάλυψης έρχεται πιο νωρίς απ’ όσο έπρεπε και δίχως την πληροφορία πως κάτι παρόμοιο συνέβη στην πραγματική ζωή θα εγκαταλείπαμε την αίθουσα ξεχνώντας γρήγορα την όλη «τρομάρα». Αλλά το μεγάλο μυστικό του «Εκείνοι» είναι το κοινωνικό του σχόλιο. Μία υποσημείωση λίγο πριν τους τίτλους τέλους. Η συνειδητοποίηση του τι θα πει αληθινός τρόμος. Τι θα πει ανθρώπινη φύση, δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2006, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Πέρασε εντελώς απαρατήρητο στη χώρα μας, αλλά ήταν ένα από τα πρώτα και χαρακτηριστικά παραδείγματα της περίφημης νέας γαλλικής σχολής ταινιών τρόμου της δεκαετίας εκείνης. Δυστυχώς, σχεδόν καμία  από αυτές δεν κατάφερε να βρει διανομή και μονάχα οι φανατικοί του genre ασχολήθηκαν, είτε μέσω του home entertainment, είτε «σκαλίζοντας» από περιέργεια τα τορεντάδικα…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!