FreeCinema

Follow us

ΓΙΑΚΑΡΙ: Η ΤΑΙΝΙΑ (2020)

(YAKARI: LA GRANDE AVENTURE)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ξαβιέ Τζιακομετί, Τόμπι Γκένκελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Επιθυμώντας διακαώς να δαμάσει άγριο άλογο, Ινδιανάκι της φυλής των Σιου χάνεται μακριά από το χωριό του. Η εποχή των ανεμοστρόβιλων πλησιάζει. Θα μπορέσει να γυρίσει έγκαιρα πίσω στους δικούς του;

Η σειρά comic album με τις περιπέτειες του μικρού Γιάκαρι δημιουργήθηκε το 1969 από το δίδυμο των Ελβετών κομιξάδων Ντέρεκ και Τζομπ. Έκτοτε, ο ήρωας είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στη γαλλόφωνη Ευρώπη, αριθμώντας περί τα σαράντα τεύχη, αλλά και δύο animated τηλεοπτικές μεταφορές στη γαλλική τηλεόραση, με τη δεύτερη (η οποία ξεκίνησε την προβολή της το 2005) να συνεχίζεται σχεδόν μέχρι τις μέρες μας, έχοντας ξεπεράσει τα εκατόν πενήντα επεισόδια. Αντιθέτως με ό,τι συμβαίνει σε Γαλλία, Βέλγιο και Ελβετία, στη χώρα μας ο Γιάκαρι είναι μάλλον άγνωστος. Θεωρώ, δε, πως το status αυτό δεν θ’ αλλάξει δραματικά με τούτη την πρώτη κινηματογραφική γνωριμία μας μαζί του.

Ουσιαστικά, πρόκειται περί prequel των τηλεοπτικών περιπετειών τού πιτσιρικά Ινδιάνου, το οποίο έχει ως στόχο να ξεκαθαρίσει στους φανατικούς φίλους του τον τρόπο με τον οποίο ο Γιάκαρι απέκτησε τη δυνατότητα να επικοινωνεί με το κάθε ζώο στη γλώσσα του, αλλά και πώς κατάφερε να δαμάσει τον άγριο Μικρό Κεραυνό, θέτοντας έτσι τις βάσεις ώστε οι δυο τους να γίνουν αχώριστοι φίλοι. Προκειμένου το φιλμ ν’ αποκτήσει ένα άρωμα περιπέτειας, η βασική ιδέα εμπλουτίζεται με την επικείμενη μετανάστευση της φυλής των Σιου σε πιο θερμά κλίματα (μιας και ο χειμώνας βρίσκεται προ των πυλών), διαδικασία η οποία συμπίπτει με την ατυχή φυγή του Γιάκαρι προς αναζήτηση του mustang των ονείρων του. Αυτό που κυριαρχεί στο στόρι είναι η ιδέα της επιστροφής στο σπίτι, σε συνδυασμό με την περιπλάνηση στην παρθένα άγρια φύση. Ο Γιάκαρι συναναστρέφεται όλα τα άγρια ζώα που βρίσκει στο διάβα του (από αρκούδες μέχρι κάστορες), καθώς προσπαθεί εναγωνίως να βρει μαζί με τον Μικρό Κεραυνό τον δρόμο προς το χωριό του. Στην πορεία θα μπλέξει με νεαρούς κυνηγούς, οι οποίοι προσπαθούν με κάθε τρόπο να αιχμαλωτίσουν το άγριο άλογο που θ’ αποτελέσει γι’ αυτούς τρόπαιο μοναδικής αξίας, όμως ο καθοδηγητής του, ο Μεγάλος Αετός, θα βρίσκεται μ’ έναν μαγικό τρόπο πάντα στο πλευρό του, για να τον βοηθήσει (όταν είναι απαραίτητο) με τις πολύτιμες συμβουλές του.

Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι αναμφισβήτητα κατάλληλο, ακόμη και για παιδιά προσχολικής ηλικίας, κάτι που σημαίνει πως οι άνω των δέκα ετών θα… ζοριστούν επικίνδυνα, μιας και το σενάριο είναι κάτι περισσότερο από όσο απλοϊκό μπορεί να φανταστεί κανείς, η δε εξέλιξή του φωνάζει από μίλια μακριά. Το αληθινά προβληματικό, όμως, είναι πως το υλικό που υπάρχει δεν αιτιολογεί με τίποτα τη δημιουργία ενός ολόκληρου φιλμ, δημιουργώντας την αίσθηση ξεχειλωμένης συρραφής κάποιων εκ των επεισοδίων του TV series (το καθένα από τα οποία – σοφά – είχε μόλις δεκάλεπτη διάρκεια). Παίζει ίσως ρόλο σε τούτη τη διαμορφούμενη αίσθηση και το παλαιομοδίτικο, «παραδοσιακής» λογικής κινούμενο σχέδιο, που αν και εξαιρετικού επιπέδου, αναδίδει ένα νοσταλγικό άρωμα… μικρής οθόνης περασμένων δεκαετιών (τουλάχιστον για τους ενήλικες συνοδούς). Οι μικροί θεατές που έχουν συνηθίσει τις τρισδιάστατες animated υπερπαραγωγές της Disney και της Pixar, μπορεί να εκλάβουν τις παλιακές «ζωγραφιές» του Γιάκαρι ως μέχρι και… ερασιτεχνικής σύλληψης, η αθωότητα που το φιλμ αποπνέει, όμως, είναι αδιαπραγμάτευτη. Το ίδιο και τα μηνύματα περί σεβασμού στη φύση, παντοτινής φιλίας και οικογενειακής αγάπης. Όλα αυτά μαζί, βέβαια, δεν φτιάχνουν απαραιτήτως μια ολοκληρωμένη κινηματογραφική ταινία, όσο ευγενείς και να είναι οι προθέσεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν είσαι μέχρι οκτώ ετών, ό,τι και να γράφω στο κείμενο από πάνω, ωραίος θα σου φανεί ο μικρούλης Γιάκαρι και οι «καουμπόικες» περιπέτειές του. Εάν είσαι ο γονιός του οκτάχρονου, μάλλον θα κοιτάς από νωρίς το ρολόι σου. Όχι γιατί το θέαμα είναι ακατάλληλο ή κακό (με τη στενή έννοια του όρου), αλλά επειδή (καλώς ή κακώς) δεν είναι όλα για… όλες τις ηλικίες.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.