FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ (2012)

(JAGTEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τόμας Βίντερμπεργκ
  • ΚΑΣΤ: Μαντς Μίκελσεν, Τόμας Μπο Λάρσεν, Άνικα Βέντερκοπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Χωρισμένος αγαπητός νηπιαγωγός θέλει επιμέλεια έφηβου γιου, τα έχει με ξένη συναδέλφισσα, απωθεί σκιρτηματάκι μαθητριάς του, θυγατέρας κολλητού του, η οποία λέει «μου εκτέθηκε ασέμνως». Την πιστεύουν, η διευθύντρια το τραβάει σε έρευνα, και άλλοι σπόροι ανακαλούν μούφες, ο περίγυρός του τον «σταυρώνει». Θα σταματήσει το μαρτύριό του η αλήθεια (αν διαφανεί) προτού το είναι του το ίδιο διαλυθεί;

«Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας». Και στην επιστροφή στις κινηματογραφικές ρίζες του (το φόντο των «τζακιών» της επαρχίας της Μεσευρώπης της προόδου και το θέμα της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης), ο πατέρας τού «Οικογενειακή Γιορτή» το… ξαναβρίσκει με το – θετικό – αρνητικό τού instant classic του από το 1998. Το αθώο ψέμα ενός παιδιού («Μια βλακεία είπα…») και του ενήλικου («Σταμάτα, δεν το θυμάσαι», της λέει η μητέρα της) η «αλήθεια» ως ηθικοφοβική απερισκεψία που εκτρέπεται σε συκοφαντία; Του καρδιακού / γείτονα / συμπολίτη / συνανθρώπου η «ψου ψου ψου» φαρμακογλωσσία και η προδοσία; Το «δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά» δεδικασμένο a priori ως αδικία; Οι ντιρεκτίβες που επιβάλλει στη μονάδα η καχύποπτη, γεμάτη απωθημένα κοινωνία; Το «αθώος μέχρι αποδείξεως του εναντίου» θύμα του ενστίκτου προστασίας των ανηλίκων, των συνδρόμων του σύγχρονου πολιτισμού και του ορμεμφύτου της εκδίκησης; Το «γαμώτο», ο εξοστρακισμός, η αλλοτρίωση, ο ανεξίτηλος λεκές στο μητρώο του τάχαμου ενόχου; Όλα απο-Δογμα-τίζονται εν γένει ικανά σ’ αυτό το υπαρξιακής δοκιμασίας ψυχόδραμα σασπένς σχέσεων για την «άλλη» βία στη Σκανδιναβία.

Ο φακός πιάνει στα πρόσωπα σε διαυγείς λήψεις χειμωνιάτικου Βαλτικού φωτός τον ντουβρουτζά εγώ ή το άτολμα επαπειλούμενο λιντσάρισμα in your face και πισώπλατα, το σενάριο πιάνει το Γολγοθά και τις malaises στο στόμα του (ο, auteur του προσεχούς «Μια Πειρατεία», Λίντχολμ όπως και στο περσινό «Submarino» είναι που βάζει λόγια από δίπλα, με ευπρόσδεκτη εδώ διαβολή το χιούμορ που χτυπάει και φεύγει σαρκάζοντας άφοβα την πολιτική ορθότητα του φακέλου «ασέλγεια») και ο Μίκελσεν, οσοδήποτε κόντρα, πιάνει ως συνήθως… πουλιά – υποκριτικά μόνο, είπαμε, ο άνθρωπος είναι αθώος – στον αέρα. Είναι πάντως ο Μπο Λάρσεν (ο παιδικός επιστήθιός του στο λούκι της «κατηγορώ» αμφιβολίας, της γονεϊκής ευθύνης, της ατομικής δειλίας) και η κορούλα του Βέντερκοπ (μονάκριβες οι στιγμές αφέλειας της κορασίδος, μπερδεμένης εν μέσω ενηλίκων μπρος στη χιονοστιβάδα του κακού που άθελά της προκάλεσε) που αποτελούν την πραγματική λεία του θεατή.

To προ επταετίας «The Accused» του Τίσεν, πάλι απ’ τη χώρα του Κίρκεγκορ, και «Οι Ψίθυροι» του Γουάιλερ (κρύβε λόγια) είναι, βέβαια, που… αγγίζονται εδώ. Η υποπλοκή της εκ Μεσογείου δασκάλας – γκόμενας που μ’ ένα πηγαίο χάχανο περιγελάει τη μομφή και το Βόρειο χειρισμό του πατιρντί απ’ τον εκπαιδευτικό μικρόκοσμο στέλνεται στο πυρ το εξώτερο. Σε μελετάνε, συν τοις άλλοις, κάποτε κακόβουλα τα κλισέ όχλου εναντίον του κοινού νου (η «το δίκιο σου το παίρνεις με αίμα» σκηνή του super market απαιτεί ικανοποίηση από το κτήνος μέσα σου – και την παίρνει μόνο αισθητικά), ενώ η πρώιμη στωικότητα του θιγμένου στη σπίλωσή του στερείται πειστηρίων.

Η εξιλέωση του φιλμ γι’ αυτά τα κρίματά του και η εξιλέωση του απόβλητου, η απολογία του στο εδώλιο, η άφεση των ανύπαρκτων αμαρτιών του, η λύτρωσή του, λαμβάνουν όλες… χώρα (η παραδοσιακή Δανία) εν καταστάσει μέθης μέσα σε μια εκκλησία, στη θεία λειτουργία των Χριστουγέννων. Ο άσωτος υιός πείθει, συγχωρείται, γίνεται δεκτός ξανά στους κόλπους του ευσεβούς συνόλου (απών απ’ το οποίο είναι ο μοναδικός φίλος που τον υπερασπίστηκε, καίτοι επίσης family man – η νέα Δανία). Ένα χρόνο μετά, το δικό του βλαστάρι (ο δεύτερος μόνιμος, παρότι μοιρασμένος ένεκα διαζυγίου, στο πλευρό του αταλάντευτα) ενηλικιώνεται. Και γίνεται «άντρας» παίρνοντας από τα χέρια του την πάππου προς πάππο καραμπίνα για το πρώτο του κυνήγι ελαφιού εν μέσω της αρσενικής παλιοπαρέας των έως πρότινος αρνητών τού γεννήτορά του, οι οποίοι είχαν ανοίξει και το φιλμ. Η κληρονομιά του «ρίχ’ του» επιζεί. Μια τουφεκιά από κάποιον (αθέατο) άπιστο Θωμά εναντίον του «σάτυρου» προειδοποιεί: Το κυνήγι από τους vigilante κήνσορες της τάξης δε θα πάψει. Θα υπάρχει πάντα η υποψία, θύμα ενός θυλάκου της οποίας υπήρξε ο λεγάμενος. «Deliverance» ήθελες, δικέ μου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το διακορεύουν βέβαια οι του arthouse, το πασπατεύουν άνετα και οι του εμπορικού. Το νέο «Festen», όμως, προσεχώς σε αθηναϊκό θέατρο απ’ την Κνούτσεν, όχι εδώ.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;