FreeCinema

Follow us

HEAVY (1995)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Μάνγκολντ
  • ΚΑΣΤ: Προύιτ Τέιλορ Βινς, Σέλεϊ Γουίντερς, Λιβ Τάιλερ, Ντέμπορα Χάρι, Τζο Γκριφάσι, Ίβαν Ντάντο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

Καλώς ήλθατε στο μικρό σύμπαν του Βίκτορ. Εκεί όπου οι σκέψεις και τα βλέμματα καλύπτουν με τη σιωπή τους όλες τις λέξεις του κόσμου…

Σ’ ένα απομονωμένο diner έξω από τη Νέα Υόρκη, η ζωή συνεχίζεται με τον ίδιο μονότονο ρυθμό. Ο Βίκτορ φτιάχνει σιωπηλός τις πίτσες – spécialité του, η Ντόλι, μάνα δυνάστης, κάνει τους λογαριασμούς και η Ντελόρες σερβίρει φλερτάροντας τον υποψήφιο συνοδό της κάθε νύχτας. Η ξαφνική εμφάνιση της Κάλι, μιας νεαρής κοπέλας που έχει παρατήσει το κολέγιο και ζητά δουλειά ως σερβιτόρα, θα ανατρέψει αυτό το μικρό σύμπαν και ιδιαίτερα την ψυχική ισορροπία του Βίκτορ. Τα συναισθήματα που ζει είναι πρωτόγνωρα και η ανάγκη να τα εξωτερικεύσει γίνεται βασανιστική, αναζητώντας ταυτόχρονα τη φυγή από το περιβάλλον του (μπαίνοντας σε μια σχολή για chef), αλλά και το υπέρβαρο παρουσιαστικό του (κάνοντας δίαιτα). Στην πραγματικότητα, η φυγή μοιάζει να έρχεται μόνο μέσα από τα όνειρα, όπου ο Βίκτορ, ως ήρωας, σώζει την αγαπημένη του από πνιγμό, δίνοντάς της το φιλί της ζωής. Οι συγκρούσεις δεν θ’ αργήσουν και ο ρόλος της Κάλι θα είναι αναπόφευκτα καταλυτικός για τις προσωπικές πορείες όλων.

Ο Τζέιμς Μάνγκολντ, με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, δεν κρύβει τις μινιμαλιστικές του διαθέσεις, κυρίως ως προς τη μορφή του σεναρίου. Οι λιγοστοί διάλογοι δίνουν τη θέση τους στα βλέμματα των χαρακτήρων που βαραίνουν από τη σιωπή και αναζητούν μια ανάσα μέσα από απεγνωσμένες, δειλές κινήσεις, οι οποίες καταγράφονται με απόλυτη λεπτομέρεια και μια «γλυκιά» ψυχρότητα. Ο Βίκτορ, ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, είναι ένα τριαντάχρονο «παιδί» που μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στη ρουτίνα και τη φαντασία, για να κλειστεί, τελικά, σ’ έναν κόσμο πλαστής προστασίας και συναισθηματικής «παράλυσης». Ο Μάνγκολντ αρέσκεται στους μελαγχολικούς τόνους, αλλά ξέρει καλά το πώς να αποφύγει τον οποιοδήποτε μελοδραματισμό, γι’ αυτό και στο φινάλε η ταινία απογειώνεται από τον πεσιμισμό σ’ ένα καθημερινό και τυχαίο αύριο, όπου τα πάντα μπορούν ν’ αλλάξουν. Ο κόσμος της σιωπής μπορεί, πια, να συναντήσει την ψυχική ζεστασιά και να γευτεί τις εμπειρίες της ζωής.

Η μεγάλη αποκάλυψη του «Heavy» είναι η ερμηνεία του Προύιτ Τέιλορ Βινς στο ρόλο του Βίκτορ. Αν υπάρχει Θεός, το όνομά του πρέπει να μπει στην πεντάδα των υποψηφίων για Όσκαρ. Η καλύτερη ανδρική ερμηνεία της χρονιάς σε σύγκριση με ό,τι έχουμε δει από τη φετινή σεζόν. Ο Βινς παίζει με το βλέμμα, τις κινήσεις και τις απορημένες εκφράσεις ενός μικρού παιδιού, διαθέτοντας το σώμα ενός thirtysomething «γίγαντα» που καταφέρνει να γίνεται όχι μόνο συμπαθής, αλλά και ανθρώπινος, συνηθισμένος, δικός μας. Δίπλα του, η Λιβ Τάιλερ λάμπει, πειστική στα διλήμματά της και ανυπεράσπιστα αθώα. Ωριμότατη, στο ρόλο της Ντελόρες, η Ντέμπορα Χάρι στέκεται άψογα ανάμεσα στην κωμική νεύρωση και το δράμα. Η αρχική version της ταινίας, όπως προβλήθηκε – και αγαπήθηκε – στα Φεστιβάλ του Sundance και των Καννών, έφτανε τα 119 λεπτά. Το νέο μοντάζ που έκανε ο σκηνοθέτης είναι αυτό που θα δούμε εδώ, στη διάρκεια των 105 λεπτών, και σίγουρα ήταν κάτι που χρειαζόταν για να κάνει το «Heavy»… «ελαφρύτερο» και πιο εθιστικό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 72) το 1996, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τζέιμς Μάνγκολντ, ένα λιτό αμερικάνικο indie που δεν προϊδέαζε για μία τόσο ανοδική πορεία καριέρας στο Χόλιγουντ, η οποία τα τελευταία χρόνια απογειώθηκε με τα «Λόγκαν» και «Κόντρα σε Όλα». Αν και αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα του ανεξάρτητου σινεμά εκείνης της περιόδου, το έργο ακούστηκε σχεδόν αποκλειστικά στο Sundance (ακολούθησε η ευρωπαϊκή πρεμιέρα στις Κάννες) και, φυσικά, ο Προύιτ Τέιλορ Βινς δεν προτάθηκε για Όσκαρ…


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;