FreeCinema

Follow us

ΚΡΑΤΙΚΑ ΜΥΣΤΙΚΑ (2019)

(OFFICIAL SECRETS)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκάβιν Χουντ
  • ΚΑΣΤ: Κίρα Νάιτλι, Ματ Σμιθ, Μάθιου Γκουντ, Ρέιφ Φάινς, Ρις Ίφανς, Κόνλεθ Χιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Το 2003, η Κάθριν Γκαν, μεταφράστρια των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών, λαμβάνει άκρως απόρρητο e-mail το οποίο υποδηλώνει επερχόμενη παρέμβαση των ΗΠΑ σε μικρότερες χώρες, έτσι ώστε το αποτέλεσμα σχετικού ψηφίσματος του ΟΗΕ να δώσει το πράσινο φως για πόλεμο κατά του Ιράκ. Ρισκάροντας πολλά, θα αποφασίσει να το διαρρεύσει χωρίς να φανταστεί ότι θα πέσει στα χέρια του Τύπου, προκαλώντας παγκόσμιο πολιτικό σκάνδαλο.

Τυπική περίπτωση καταγγελτικού σινεμά με βάση ιστορία… βγαλμένη από τη ζωή, το «Κρατικά Μυστικά» του άνισου Νοτιοαφρικανού σκηνοθέτη Γκάβιν Χουντ απέχει αρκετά από τα παλαιομοδίτικα φιλμ κατασκοπίας της βρετανικής παράδοσης, καθώς με τα εκσυγχρονιστικά μέσα τού σήμερα ακόμη και η απλή διακίνηση ενός e-mail από τις μυστικές υπηρεσίες μπορεί να προκαλέσει τεράστια ίντριγκα. Εδώ, βέβαια, δεν υπάρχουν φονικές συγκρούσεις και ξεπαστρέματα από αμφότερες πλευρές πρακτόρων, αφού η ηρωίδα είναι μία Βρετανίδα της διπλανής πόρτας με ενσυνείδητες αντιλήψεις, η οποία επιχειρεί να αποτρέψει έναν άδικο πόλεμο ο οποίος στηρίζεται στη γνωστή φημολογία περί ύπαρξης «όπλων μαζικής καταστροφής», με στόχο την εξολόθρευση του Σαντάμ Χουσεΐν.

Η Κάθριν Γκαν, σοκαρισμένη από το e-mail που λαμβάνει στην υπηρεσία της και αποκαλύπτει πιέσεις της αμερικανικής κυβέρνησης (που θέλει να χρησιμοποιήσει εκβιαστικά υλικό μυστικών παρακολουθήσεων) ώστε μικρότερες χώρες οι οποίες συμμετέχουν σε ψήφισμα του ΟΗΕ να δώσουν το πράσινο φως για την έναρξη των εχθροπραξιών στο Ιράκ, έρχεται σε επαφή με προσωπική της φίλη που ανήκει σε οργάνωση αντιπολεμικού χαρακτήρα για να πάρει συμβουλές και παρά τις αντιρρήσεις του μετανάστη συζύγου της, που δεν έχει εξασφαλίσει ακόμη την άδεια παραμονής του στη χώρα, ταχυδρομεί μία εκτύπωση του επίμαχου e-mail, αποκαλύπτοντας μαζί και το όνομα του αποστολέα του από τις ΗΠΑ. Το χαρτί καταλήγει στα γραφεία της εφημερίδας The Observer και η συνέχεια είναι (αν όχι προβλέψιμη) πάνω-κάτω γνωστή.

Το φιλμ δεν υιοθετεί την αφήγηση ενός θρίλερ κατασκοπευτικού χαρακτήρα αλλά μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ του ρεπορταζιακού «σασπένς» και του (επερχόμενου) δικαστικού δράματος, με τον Χουντ να στέκει μάλλον διεκπεραιωτικά απέναντι στο υλικό του, που αν επρόκειτο περί αμερικανικής παραγωγής, θα παρακολουθούσαμε σίγουρα μ’ έναν πιο κοφτό ρυθμό και εντάσεις σαφώς πιο ψυχαγωγικές. Εδώ, όμως, το πράγμα παραπέμπει περισσότερο σε… βρετανική τηλεόραση, κάτι όχι ουσιαστικά αποτυχημένο αλλά λιγότερο συναρπαστικό για τον θεατή. Έχει γίνει καλή δουλειά στο καστ, με φάτσες Βρετανών που δίνουν χαρακτήρα σε καίριους ρόλους ή μικρές εμφανίσεις (ίσως η κύρια «παραφωνία» είναι η τύπου «comic relief» κατεύθυνση της ερμηνείας του Ρις Ίφανς ως τσαμπουκά reporter), ενώ η Κίρα Νάιτλι τιθασεύει ικανοποιητικά τις γνωστές της δραματικές εξάρσεις και τη μούτα τής κάτω γνάθου, για να μας δώσει κάτι αρκετά προσγειωμένο και αναγνωρίσιμα καθημερινό, γήινο.

Το δεύτερο μέρος των «Κρατικών Μυστικών» παίρνει κάπως τα πάνω του με την προοπτική του δικαστικού αγώνα και στην τελική το έργο διασώζεται από την καλή διάθεση των ηθοποιών, που κάνουν ό,τι μπορούν για να δικαιολογήσουν την παρακολούθησή του από… μεγάλη οθόνη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καλών προθέσεων δράμα που μπλέκει τα μπούτια του μεταξύ δημοσιογραφικής έρευνας και δικαστικής εκτροπής, με background πολιτικό και σχεδόν κατασκοπικό. Η ιστορία έχει ενδιαφέρον, αλλά ο σκηνοθετικός χειρισμός είναι άνευρος, σε μία απόπειρα του Γκάβιν Χουντ να φέρει εις πέρας ένα τόσο minimal αποτέλεσμα που στερεί τη δυναμική της κινηματογραφικής εμπειρίας, παραδόξως. Βλέπεται χωρίς κόπο (κυρίως από adult κοινό στο οποίο τα ιστορικά γεγονότα θα είναι ουσιαστικά γνώριμα), αλλά δεν θα μείνει και αξιομνημόνευτο.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.