FreeCinema

Follow us

Ο ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΚΥΡΙΟΣ LAZHAR (2011)

(MONSIEUR LAZHAR)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φιλίπ Φαλαρντό
  • ΚΑΣΤ: Μοχάμεντ Φελάγκ, Σοφί Νελίς, Εμιλιάν Νερόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Ένας κατατρεγμένος στην πατρίδα του Αλγερινός βρίσκει καταφύγιο στον Καναδά, ως δάσκαλος μιας τάξης παιδιών, στοιχειωμένων από την αιφνίδια αυτοκτονία της προηγούμενης δασκάλας τους.

Αν το σινεμά έκανε τώρα τα πρώτα του βήματα. Αν δεν είχαν προ-υπάρξει, μικρά ή μεγαλύτερα κινηματογραφικά διαμάντια σαν τα «Στον Κύριό μας με Αγάπη», «Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών», «Ασυμβίβαστη Γενιά», «Τα Παιδιά της Χορωδίας» και «Ανάμεσα στους Τοίχους», τότε, ίσως, αυτή η καναδέζικη, υποψήφια για το ξενόγλωσσο Όσκαρ ταινία όχι μόνο να είχε λόγο ύπαρξης, αλλά και να θεωρούνταν σπουδαία. Επειδή, όμως, βρισκόμαστε εν έτει 2012 και κουβαλάμε στο συλλογικό θυμικό περισσότερα από 100 χρόνια κινηματογραφικής Ιστορίας (ζωή να’ χει), οφείλουμε να είμαστε αυστηροί.

Όχι κυνικοί ή ειρωνικοί, αλλά ακριβοδίκαιοι και ψύχραιμοι. Έτσι, δεν αρνούμαι πως αυτός ο «Κύριος Lazhar», με την καταπληκτική (από κάθε άποψη, σκηνοθετική και σεναριακή) αρχή, χωρίς πολλά λόγια ή τυμπανοκρουσίες διδακτισμού, είναι αδιαμφισβήτητα τρυφερός στο ξεδίπλωμα τής (λυτρωτικής) σχέσης μεταξύ δασκάλου και μαθητών, που υποστηρίζουν αλλήλους και θεραπεύουν ο ένας τις πληγές του άλλου, στη μάχη τους με την απώλεια. Ούτε μπορώ να κλείσω τα μάτια στην εύστοχα λιτή σκηνοθεσία του Φαλαρντό και στις ευαίσθητες ερμηνείες από σύσσωμο το καστ (αλλά ιδιαίτερα – τι έκπληξη! – από τους πιτσιρικάδες), που συνδράμουν τα μέγιστα στο τελικό αποτέλεσμα, οπλίζοντάς το με γόνιμο ρεαλισμό.

Ωστόσο, μου είναι αδύνατον να μην παραπονεθώ για την αποσπασματικότητα της αφήγησης (σε ατάκτως ερριμμένα, βουβά ή μη ιντερλούδια, ενημερωνόμαστε για τις προσωπικές στιγμές του δασκάλου, το τραγικό παρελθόν ή τις ρομαντικές απόπειρες, τη ρουτίνα κάποιων συνεργατών του, καθώς και ψήγματα της εξωσχολικής ζωής των μαθητών), που ξεχαρβαλώνει το σύνολο, στερώντας του επίκεντρο και ειδικό βάρος: τελικά, σε τι γινόμαστε μάρτυρες; Σε ένα δράμα για τη – μόνο φαινομενικά – αθώα σχολική πραγματικότητα ή για την – επίσης μόνο φαινομενικά – συναρπαστική μεταναστευτική πραγματικότητα; Ή μήπως για τα βάσανα των σύγχρονων δασκάλων; Ή για την εξωφρενική δυσλειτουργία του καναδικού κράτους; Ουφ! Αυτή η τελευταία ερώτηση προκαλείται μοιραία από την απίθανη αποκάλυψη – λίγο πριν το (ναι, κι όμως, υπάρχουν και αυτά) προβλέψιμα, εκβιαστικά ατακτοποίητο, ρεαλιστικό και καλά un-happy end – τόσο της αληθινής επαγγελματικής ταυτότητας του κύριου Λαζάρ, όσο και της κατάστασής του ως μη μόνιμου κατοίκου, αν και προσλήφθηκε κανονικά. Αν είναι τόσο εύκολο να πλαστογραφήσεις επίσημα έγγραφα για να πιάσεις δουλειά όπου γουστάρεις στον Καναδά, η Ελλάδα της κρίσης θα είχε αδειάσει μέχρι να πεις «Κύριε, κύριε!».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τσάκω τον έλεγχο να της βάλεις… δύο! Όχι γιατί είναι κακή ταινία, αλλά γιατί… τα λέει παπαγαλία. Άσε, στα έχουν πει πολλές άλλες, πολύ καλύτερα από αυτή.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Πάει ένας από την Αλγερία στον Καναδά και κάνει το δάσκαλο σε κάτι παιδάκια που φάγανε φρίκη επειδή η προηγούμενη που είχανε κρεμάστηκε. Είναι σα να σου λέει τη μοίρα σου η ιστορία…