FreeCinema

Follow us

Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΜΟΥ (2016)

(BABAI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βίσαρ Μορίνα
  • ΚΑΣΤ: Βαλ Μαλόκου, Άστριτ Καμπάσι, Αντριάνα Ματόσι, Ενβέρ Πετρόφκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Δεκάχρονο αγόρι από το Κόσοβο, κάπου στη δεκαετία του ’90, ξεκινά μια μικρή οδύσσεια με σκοπό να φτάσει μέχρι τη Γερμανία και να εντοπίσει τα ίχνη του πατέρα του που το εγκατέλειψε και έγινε μετανάστης για ένα καλύτερο (και για τους δύο;) μέλλον.

Σκηνοθετικό ντεμπούτο μετα-νταρντενικής «σχολής», με πληθώρα συμμετοχών σε κινηματογραφικά φεστιβάλ του πλανήτη και επίσημη υποβολή του Κοσόβου για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας του 2015, το «Ο Μπαμπάς μου» είναι φτιαγμένο από στερεότυπα συστατικά μιας δραματουργίας εντελώς αποστασιοποιημένης που όμως συγκρούεται ταυτόχρονα με τόσα στοιχεία του μελοδράματος, σε βαθμό να καταντά μάλλον ανισόρροπο το αποτέλεσμα, παρά την ενδιαφέρουσα οπτική ματιά του Βίσαρ Μορίνα.

Η ταινία χωρίζεται (άτυπα) σε δύο κεφάλαια, με το πρώτο να στέκει σαφώς πιο αδιάφορα, επιχειρώντας να μας συστήσει τους χαρακτήρες πατέρα και γιου, σε ένα πλαίσιο καθημερινής βιοπάλης. Μάνα στο «κάδρο» δεν υπάρχει, τους έχει παρατήσει προ ετών και εξήγηση δεν δίνεται ποτέ. Αυτό το «ποτέ» πλήττει και άλλες μικρές λεπτομέρειες της ιστορίας, η οποία δεν απογειώνεται αφηγηματικά αλλά ούτε και αναλύει ουσιαστικά τους δύο κεντρικούς ήρωες. Η πλοκή αρχίζει να παίρνει μπρος μετά από ένα «σκηνοθετημένο» ατύχημα που ο πιτσιρικάς ήλπιζε να εκμεταλλευτεί για να σταματήσει τη φυγή τού πατρός του από τη χώρα, επιτυγχάνοντας ακριβώς το αντίθετο. Η άρνηση και το πείσμα τού παιδιού θα το οδηγήσουν σε μια κανονική οδύσσεια λαθρομετανάστευσης, που απεικονίζεται με ελαφρές δόσεις σασπένς (κυρίως στο κομμάτι της πλωτής «απόδρασης» από το Μαυροβούνιο), ώσπου να καταλήξει με ασφάλεια στη Γερμανία, για να βρεθούμε σε ένα δεύτερο κεφάλαιο «απονεύρωσης» παρά κορύφωσης, με την καθημερινότητα να μην βοηθά με κανέναν τρόπο τα όποια όνειρα πατέρα και γιου.

Αν και οι «ανατροπές» της ταινίας είναι τόσο προφανείς ή φλερτάρουν με τη φοβία του θεατή για ακόμη πιο δραματικές εξελίξεις, τελικά το «Ο Μπαμπάς μου» ταυτίζεται περισσότερο με τη… μη εκφραστικότητα του ανήλικου Βαλ Μαλόκου, που σε μερικά πλάνα δείχνει περισσότερο «πλαστικός», σαν ένα πρόσωπο βγαλμένο από ψηφιακό animation (!), παρά συμμέτοχος αυτού του δράματος. Η ατολμία τού σεναρίου, που δεν θέλει να πάρει θέση απέναντι στην προσέγγιση της ιστορίας ή προς κατευθύνσεις πιο μελοδραματικές, αφήνεται να τραβολογάει τις μέρες της παραμονής των δύο χαρακτήρων στη Γερμανία δίχως να μπορεί να προχωρήσει προς κάποια κατάληξη, με το φινάλε να μένει άκομψα εκκρεμές.

Περισσότερο μια περίπτωση «φεστιβαλικής» παραγωγής που εξυπηρετεί τα διάφορα προγράμματα διοργανώσεων, οι οποίες πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και κάτι πιο «εξωτικό» φιλμικά, το «Ο Μπαμπάς μου» δηλώνει μεν την ύπαρξη ενός καινούργιου ονόματος στο «κουρμπέτι», αλλά δεν ανανεώνει το «είδος» ούτε αφήνει σοβαρές υποσχέσεις για το μέλλον τού σκηνοθέτη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ζορισμένο ανάμεσα στο «θέλω» ή τα «δεν θέλω να περνιέμαι για αξιοθρήνητο δράμα αδιέξοδης σχέσης πατέρα και ανήλικου τέκνου», το φιλμ επιλέγει την οδό που χάραξε το σινεμά των αδελφών Νταρντέν και κοιτάζει το είδος τού melo με λύπηση και σνομπισμό. Οι οπαδοί των πιο πρόσφατων βαλκανικών παραγωγών θα δουν ένα έργο πιο light (σε βάθος ανάγνωσης) από αυτά που καταναλώνουν συνήθως. Οι θεατές που τρέχουν μακριά από το λεγόμενο «art-house», βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά, ήδη…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένα αγοράκι από το Κόσοβο και ψάχνει τον πατέρα του που έφυγε μετανάστης στη Γερμανία. Εγώ τι φταίω; Τη Μέρκελ να βάλουνε να το δει, για τιμωρία!