FreeCinema

Follow us

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ (1953)

(ROMAN HOLIDAY)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουίλιαμ Γουάιλερ
  • ΚΑΣΤ: Όντρεϊ Χέπμπορν, Γκρέγκορι Πεκ, Έντι Άλμπερτ, Χάρτλεϊ Πάουερ, Χάρκορτ Γουίλιαμς, Μάργκαρετ Ρόλινγκς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Νεαρή πριγκίπισσα, απηυδισμένη από την επανάληψη του εθιμοτυπικού μιας μεγάλης ανά τον κόσμο περιοδείας, ξεσπά και… αποδρά από τον κλειστό κλοιό προστασίας της, για να περάσει λίγες ξέγνοιαστες στιγμές… αληθινής ζωής στη Ρώμη. Μπατίρης αρθρογράφος την εντοπίζει και διχάζεται ανάμεσα στο «λαχείο» της αποκάλυψης για το δημοσιογραφικό θέμα που θα τον κάνει διάσημο ή ενός αναπάντεχου ρομάντζου.

Αυτή η ταινία ανήκει σε δύο ονόματα. Πρώτα, εκείνο της Όντρεϊ Χέπμπορν, η οποία κατόπιν μερικών (κυριολεκτικά) ολιγόλεπτων εμφανίσεων στο σινεμά, κλέβει την παράσταση με το screen test της και μετατρέπεται σε κανονική πρωταγωνίστρια, με κορυφαίο (και «Introducing») billing στη μαρκίζα, για να καταλήξει (λίγους μήνες μετά την πρεμιέρα του «Διακοπές στη Ρώμη» στις κινηματογραφικές αίθουσες) να κατακτά το Όσκαρ καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε πρώτο ρόλο (έμελλε να είναι και το μοναδικό της). Συνυπεύθυνος για όλα αυτά ήταν ο σκηνοθέτης Γουίλιαμ Γουάιλερ, ένας από τους σπουδαιότερους δασκάλους της κλασικής studio era του Χόλιγουντ. Ο συνδυασμός αυτών των δύο κάνει τούτο το φιλμ τόσο θρυλικό.

Επιπλέον, ο Γουάιλερ (και ως παραγωγός) κατάφερε να πείσει την Paramount να πραγματοποιήσουν τα γυρίσματα στην Αιώνια Πόλη και όχι σε στημένα sets «της γειτονιάς τους», με τίμημα το ασπρόμαυρο φιλμ (ώστε να κατεβεί το κόστος), που όμως δεν στερεί το παραμικρό από τη λάμψη του αποτελέσματος. Ήταν η πρώτη αμερικανική κινηματογραφική παραγωγή που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στη Ρώμη, στοιχείο το οποίο χαρίζει και μια extra σημασία ντοκουμέντου της εποχής.

Και επιστρέφουμε στο ταλέντο του κοριτσιού που υποδύεται τη νεαρή πριγκίπισσα (αδιευκρίνιστης ευρωπαϊκής χώρας, ώστε να μην προκύψουν παρεξηγήσεις σχετικά με φημολογούμενη περιπετειούλα της Αγγλίδος εστεμμένης Μάργκαρετ!). Η Χέπμπορν, σε ηλικία μόλις 23ων ετών στα γυρίσματα, μοιάζει με μια κανονική πριγκίπισσα στα πρώτα πλάνα του φιλμ, που αισθάνεται ότι βιώνει μια καταστασιακή «λούπα» υποχρέωσης, περιφέροντας ένα στέμμα από χώρα σε χώρα κι επαναλαμβάνοντας μια στερεοτυπική κίνηση χαιρετισμού, συνοδεία «κολλημένου» χαμόγελου. Ο Γουάιλερ την «ειρωνεύεται» με φινέτσα στη σεκάνς με το γοβάκι, η οποία αποδεικνύει ότι πρόκειται για ένα κορίτσι… σαν όλα τ’ άλλα, «καταδικασμένο» να κυκλοφορεί δημόσια υποδυόμενο έναν «ρόλο» και στην επόμενη σκηνή της νευρικής κρίσης, φανερώνει πως η ηρωίδα του (αλλά και η Χέπμπορν, για να λέμε την αλήθεια) είναι μία παιδίσκη που δεν ζει φυσιολογικά. Κατά τη διάρκεια της εξέλιξης τούτης της πρωτότυπης ιστορίας (με Όσκαρ σεναρίου για τον «μαυροπινακισμένο» Ντάλτον Τράμπο, ο οποίος υποχρεώθηκε να υπογράψει ως Ίαν ΜακΛίλαν Χάντερ, όνομα συναδέλφου του που χρησιμοποιήθηκε σαν «βιτρίνα»), η Χέπμπορν μοιάζει να ξεγελά ακόμη και κανόνες της Φύσης, για να καταλήξει (ειδικά) στη σεκάνς του φινάλε να εμφανίζεται πειστικότατα ως μία… ολοκληρωμένη γυναίκα, σε πλήρη έκταση συναισθηματικής φόρτισης! Μαγική, δυναμική, μα και εύθραυστη στην οθόνη. Χωρίς προηγούμενο στα χρονικά του σινεμά.

Εάν ξεπεράσεις (δύσκολο) το γεγονός ότι το βλέμμα σου θα παραμένει για σχεδόν ένα δίωρο καρφωμένο στο πρόσωπο της Χέπμπορν, το «Διακοπές στη Ρώμη» αποτελεί ένα από εκείνα τα έργα που δημιούργησαν μία από τις πλέον… κοπιαρισμένες φόρμουλες κινηματογραφικού genre παγκοσμίως (η Αλίκη Βουγιουκλάκη το είχε «εμπεδώσει» καλύτερα αυτό, στο πλαίσιο της ελληνικής παραγωγής…), ένα σχεδόν «παραμυθένιο» ρομάντζο αβίαστης φυσικότητας, τρυφερό και διασκεδαστικό, στο οποίο οι θεατές θα επιστέφουν παντοτινά σαν… ευτυχισμένοι «τουρίστες», φορτωμένοι με αναμνήσεις που (ίσως) μονάχα το Χόλιγουντ εκείνης της εποχής μπορούσε να προσφέρει!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ναι! Γιατί… Όντρεϊ Χέπμπορν, Γκρέγκορι Πεκ, Ρώμη του ’50, σεκάνς ανθολογίας κι ένα από εκείνα τα ρομαντικά φιλμ του Χόλιγουντ που έθεσαν τα θεμέλια του συγκεκριμένου κινηματογραφικού είδους.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.