FreeCinema

Follow us

BEKAS (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμικό Δράμα Δρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Καρζάν Καντέρ
  • ΚΑΣΤ: Ζαμάντ Ταχά, Σαργουάρ Φαζίλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΛΚΥΟΝΙΣ ART CINEMA

Στο επί Σαντάμ εμπόλεμο Κουρδιστάν το 1990, με σκοτωμένους γονείς αδελφάκια στο δρόμο πλακώνονται να πάνε στο Αμέρικα και τρώνε πακέτο: ματσάκι, ταινία και ήρωα – φετίχ το «Superman», μπούλη γείτονα, το μετιέ τού λουστράκου, αποχωρισμό από τυφλό «παππού», παραλίγο πνιγμό, ερωτεύσιμη νουνούζα με μενταγιόν πασαπόρτι, γαϊδαράκο, φορτία Coca-Cola, traffickers, φίλο του πατέρα του, χακί μπλόκα και νάρκη. Μαζί μπορούν;

Bekas θα πει «ορφανός». Ευτυχώς, κάλλιο αργά παρά ποτέ βρίσκει σπίτι και στην Ελλάδα το ντεμπούτο του Ιρακινού, σκαστού στα μικράτα του πρόσφυγα και με υπηκοότητα Σουηδού πια, Καρζάν Καντέρ, που δύο χρόνια πριν πρόσθεσε σελίδες στο διαβατήριο του – με αργυρό σπουδαστικό Όσκαρ 2011 – φερώνυμου (και ταυτόσημου σε υφάκι και αρκετές σκηνές) μικρού μήκους του, μεγαλώνοντας (έστω με δυσκολίες) στο πανί μ’ αυτή τη «μαζί δεν κάνουμε και χώρια δεν μπορούμε», χαρμολύπης ντραβάλων σύγχρονη τριτοκοσμική road περιπέτεια, βασισμένη εν μέρει σε βιώματά του.

Τη δικτατορική Αραβική προ-Άνοιξη, την κινδυνώδη αστεγίλα και βιοπάλη τής «παίδες εν καμίνω» κατάστασης, το διακύβευμα και το απάγκιο της we are family ενότητας, το παρθενικό σκίρτημα, την άσβεστη ελπίδα / την πηγαία αποφασιστικότητα / την πλέρια αθωότητα της πρώτης ηλικίας, την… Οδύσσεια Ενός Ξεριζωμένου, τα ‘χεις ματαδεί όλα λάου λάου στοιβαγμένα στο container καλύτερα – γιατί εδώ παραπάνω απ’ τα μισά ευτράπελα ή πονετικά απρόοπτα λαμβάνουν χώρα μέσα σε μια μέρα! Άσε τ’ ότι ο σκηνοθέτης έχει πλαστογραφήσει για τα χαρτιά του σφραγίδες απ’ το «Slumdog Millionaire» και το «Everything Is Illuminated», ενώ το δίδυμο Steadicam και μουσικούλας (που σε άλλες περιπτώσεις, πάντως, κάνουν… μουλάδες με ηλιόλουστη σέπια και χάδια κουιντέτου & programming) πορώνονται ή κλαίγονται α λα Ινιάριτου ενίοτε.

Η Ύπατη Αρμοστεία ευτυχώς σε περνάει απέναντι. Ο φωνακλάς Ζαμάντ Ταχά ξεφτιλίζει Βασιλάκη Καΐλα (κι Αλέκο Τζανετάκο σε 6χρονη εκδοχή στο επανερχόμενο γκαγκ της καρπαζιάς με συνοδευτικό παντοφλιάς), το σασπένς (στον πρώτο στρατιωτικό έλεγχο με τους καθρέφτες κάτω απ’ το σασί, στον δεύτερο με την ξιφολόγχη στο port package και στο με-κάτι-από-«Hurt Locker» solo χουνέρι) σε σακουλιάζει κι εσένα στο κοντραμπάντο των ανθρώπινων ψυχών, και στα ενδιάμεσα δρα η Ύπατη Αρμοστεία: η καρδιά, το ψύχωμα, το χιούμορ.

Σε σκανταλιές όπως το με moonwalk κατούρημα, σε χαριτωμενιές όπως ο βαφτισμένος Μάικλ Τζάκσον όνος, σ’ ευφυολογήματα («Αγράμματε!», φωνάζει ο σπόρος σ’ έναν καθηγητή που του δίνει λειψή αμοιβή αφού του γυάλισε τα παπούτσια), σε νύξεις στη θεοκρατία (το «Βγάλ’ την τσίχλα σου» στο τζαμί και το πέσιμο από μια ταράτσα τού τρομαγμένου απ’ το κάλεσμα του μουεζίνη βενιαμίν). Και σ’ ένα… ψέμα, ότι ο Καλ-Ελ μιλάει όλες τις γλώσσες και μπορεί να φέρει πίσω τον μπαμπά και τη μαμά, που θα δοκιμάσει τον δεσμό αίματος των δύο αγοριών. Θα χαθούν. Θα βρουν ξανά ο ένας τον άλλον και τη land of the free; Και τι ζόρι ακόμα στην πορεία; Ψάξ’ το. Γιατί απαιτούμε πάντα άσυλο για τους αλλοδαπούς ανέστιους κι ιθαγένεια για τα ξενάκια. Υιοθετείς προσώρας αυτά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Arthouse-ά που σε φτιάχνει η Εγγύς Ανατολή, εδώ είσαι – αλλά θα δεις αρκετούς κοινούς τόπους. Κηδεμόνα με ανοιχτούς ορίζοντες και αγκάλη, παρκάρεις άνετα τα βλαστάρια, να μην κονομάει μόνο η Disney. Χιπστερά που κάνεις ουρά για φαλάφελ; Δοκίμασε και κάτι κινηματογραφικό από ‘κείνα τα μέρη, καημένε. Δεν μπορείς παιδικό ή σε περίεργες γλώσσες σινεμά; Στην απέξω.


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.