FreeCinema

Follow us

FEDORA (1978)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπίλι Γουάιλντερ
  • ΚΑΣΤ: Γουίλιαμ Χόλντεν, Μάρτε Κέλερ, Χίλντεγκαρντ Κνεφ, Χοσέ Φερέρ, Μάριο Άντορφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Κινηματογραφικός παραγωγός του Χόλιγουντ σε απόγνωση φτάνει ως τα νησιά του Ιονίου για να πείσει παλιά diva της οθόνης, η οποία αποσύρθηκε ολοκληρωτικά από τα φώτα της δημοσιότητας προ δεκαετιών, να επιστρέψει για τα γυρίσματα μιας νέας ταινίας.

Υπάρχει ένας βαθύς κυνισμός πίσω από αυτό το έργο. Ταυτίζεται με ιδέες όπως η απάτη του κινηματογράφου, η συντήρηση του μύθου (πόσω μάλλον του χολιγουντιανού), ο χαμένος χρόνος. Παρακολουθώντας το φιλμ σήμερα, αισθάνεσαι κάτι το αληθινά στενάχωρο. Και δεν είναι μονάχα εξαιτίας της δίχως ίχνος λάμψης περιόδου των τελών των 70’s (διόλου τυχαία, η δεκαετία που έριξε την ταφόπλακα σε κάθε έννοια του πανίσχυρου studio system, αντικαθιστώντας τους stars και το glamour τού παρελθόντος με πιο καθημερινές φάτσες ηθοποιών και ιστορίες βιωμένου ρεαλισμού, χωρίς τη διάθεση να σε «παραμυθιάσουν» όπως τον… παλιό, καλό καιρό). Η «Fedora» δεν είναι μια κανονική ταινία, αλλά ένα μνημόσυνο του θεάματος, του στιλ, της δόξας του Χόλιγουντ που αποσύρθηκε άδοξα σα μια γερασμένη μόδα η οποία δε σήκωνε άλλο «φτιασίδωμα».

Το πιο τρωτό σημείο της ταινίας, βέβαια, είναι η αναπόφευκτη σύγκρισή της με το κλασικό αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ από το 1950, το «Sunset Boulevard», που είχε (ίσως όχι συμπτωματικά) ξανά ως πρωταγωνιστή το Γουίλιαμ Χόλντεν. Και οι δύο ταινίες αποτίνουν έναν σημειολογικό «φόρο τιμής» στην περίπτωση της Γκρέτα Γκάρμπο, της απόλυτης star η οποία έβαλε ένα τέλος στην κινηματογραφική της καριέρα καθώς πλησίαζε την ηλικία των 40 χρόνων (ένα σοβαρό taboo που «καταδίκαζε» τις περισσότερες γυναίκες ηθοποιούς στο Χόλιγουντ και εξακολουθεί να τις καταπιέζει ως μια μορφή «δικτατορίας» της νιότης και της ομορφιάς, ακόμη και σήμερα, με το… νυστέρι να επιχειρεί να δώσει την όποια παράταση) και τήρησε με σεβάσμια σιωπή αυτή της την απόφαση. Επίσης, η αυτοαναφορική ειρωνεία τής παρουσίας της Γκλόρια Σουάνσον στο φιλμ του ’50 απέχει έτη φωτός από το… δύσμοιρο καστ τής «Fedora», που περισσότερο τονίζει τη μη αίγλη των 70’s ή την αδυναμία τής υποκριτικής να αναπαραστήσει το larger than life του παλιού Χόλιγουντ. Γενικά, παντού είναι ορατά τα προβλήματα. Και το πέρασμα του χρόνου, ειδικά σε τούτο το φιλμ, δεν τους έχει φερθεί καθόλου καλά…

Το μυστήριο της ομορφιάς της ανέλπιστα φρέσκιας και γοητευτικής (για τα 67 της!) Φεντόρα είναι κάτι που υποψιάζεσαι και λύνεις από μόνος σου πολύ πριν από την «αποκάλυψη» της πλοκής, όμως, το γλυκόπικρο σχόλιο του Γουάιλντερ και η τραγικότητα των καταστάσεων σε φέρνουν κοντά στο υπόγειο συναίσθημα της ταινίας, που στα χέρια ενός άλλου σκηνοθέτη θα έμοιαζε με ολοκληρωτικό φιάσκο. Η ψυχή υπήρχε. Η μαγεία είχε χαθεί. Ατυχώς, έμελλε να είναι το προτελευταίο φιλμ του Γουάιλντερ. Αστοχία κι εκεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κινηματογραφοφιλικό παιχνίδι αναφορών και αναμνήσεων, με τόνους χιουμοριστικούς που θα αναγνωρίσουν μόνο οι άνθρωποι με γνώσεις στο παλιό σινεμά, δεν αποτελεί κάποια σοβαρή στιγμή στην καριέρα του Μπίλι Γουάιλντερ, όμως, σε κρατάει χάρη στην ιστορία και την πικρή του ειρωνεία, που συνδέονται παράδοξα και με το παρελθόν του σκηνοθέτη. Όσοι είδατε την επανέκδοση του «Sunset Boulevard» πριν από μερικά χρόνια, έχετε καλυφθεί. Όσοι νομίζετε πως μιλάω… ξένες γλώσσες, ούτε να το σκέφτεστε!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια που έχει παρατήσει το σινεμά και κάνει μόνιμες διακοπές στην Κέρκυρα, αλλά τη ζητάνε να γυρίσει στο Χόλιγουντ. Δε θέλει, λέμε! Ήταν ανάγκη να το κάνετε ταινία;