FreeCinema

Follow us

FEDORA (1978)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπίλι Γουάιλντερ
  • ΚΑΣΤ: Γουίλιαμ Χόλντεν, Μάρτε Κέλερ, Χίλντεγκαρντ Κνεφ, Χοσέ Φερέρ, Μάριο Άντορφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Κινηματογραφικός παραγωγός του Χόλιγουντ σε απόγνωση φτάνει ως τα νησιά του Ιονίου για να πείσει παλιά diva της οθόνης, η οποία αποσύρθηκε ολοκληρωτικά από τα φώτα της δημοσιότητας προ δεκαετιών, να επιστρέψει για τα γυρίσματα μιας νέας ταινίας.

Υπάρχει ένας βαθύς κυνισμός πίσω από αυτό το έργο. Ταυτίζεται με ιδέες όπως η απάτη του κινηματογράφου, η συντήρηση του μύθου (πόσω μάλλον του χολιγουντιανού), ο χαμένος χρόνος. Παρακολουθώντας το φιλμ σήμερα, αισθάνεσαι κάτι το αληθινά στενάχωρο. Και δεν είναι μονάχα εξαιτίας της δίχως ίχνος λάμψης περιόδου των τελών των 70’s (διόλου τυχαία, η δεκαετία που έριξε την ταφόπλακα σε κάθε έννοια του πανίσχυρου studio system, αντικαθιστώντας τους stars και το glamour τού παρελθόντος με πιο καθημερινές φάτσες ηθοποιών και ιστορίες βιωμένου ρεαλισμού, χωρίς τη διάθεση να σε «παραμυθιάσουν» όπως τον… παλιό, καλό καιρό). Η «Fedora» δεν είναι μια κανονική ταινία, αλλά ένα μνημόσυνο του θεάματος, του στιλ, της δόξας του Χόλιγουντ που αποσύρθηκε άδοξα σα μια γερασμένη μόδα η οποία δε σήκωνε άλλο «φτιασίδωμα».

Το πιο τρωτό σημείο της ταινίας, βέβαια, είναι η αναπόφευκτη σύγκρισή της με το κλασικό αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ από το 1950, το «Sunset Boulevard», που είχε (ίσως όχι συμπτωματικά) ξανά ως πρωταγωνιστή το Γουίλιαμ Χόλντεν. Και οι δύο ταινίες αποτίνουν έναν σημειολογικό «φόρο τιμής» στην περίπτωση της Γκρέτα Γκάρμπο, της απόλυτης star η οποία έβαλε ένα τέλος στην κινηματογραφική της καριέρα καθώς πλησίαζε την ηλικία των 40 χρόνων (ένα σοβαρό taboo που «καταδίκαζε» τις περισσότερες γυναίκες ηθοποιούς στο Χόλιγουντ και εξακολουθεί να τις καταπιέζει ως μια μορφή «δικτατορίας» της νιότης και της ομορφιάς, ακόμη και σήμερα, με το… νυστέρι να επιχειρεί να δώσει την όποια παράταση) και τήρησε με σεβάσμια σιωπή αυτή της την απόφαση. Επίσης, η αυτοαναφορική ειρωνεία τής παρουσίας της Γκλόρια Σουάνσον στο φιλμ του ’50 απέχει έτη φωτός από το… δύσμοιρο καστ τής «Fedora», που περισσότερο τονίζει τη μη αίγλη των 70’s ή την αδυναμία τής υποκριτικής να αναπαραστήσει το larger than life του παλιού Χόλιγουντ. Γενικά, παντού είναι ορατά τα προβλήματα. Και το πέρασμα του χρόνου, ειδικά σε τούτο το φιλμ, δεν τους έχει φερθεί καθόλου καλά…

Το μυστήριο της ομορφιάς της ανέλπιστα φρέσκιας και γοητευτικής (για τα 67 της!) Φεντόρα είναι κάτι που υποψιάζεσαι και λύνεις από μόνος σου πολύ πριν από την «αποκάλυψη» της πλοκής, όμως, το γλυκόπικρο σχόλιο του Γουάιλντερ και η τραγικότητα των καταστάσεων σε φέρνουν κοντά στο υπόγειο συναίσθημα της ταινίας, που στα χέρια ενός άλλου σκηνοθέτη θα έμοιαζε με ολοκληρωτικό φιάσκο. Η ψυχή υπήρχε. Η μαγεία είχε χαθεί. Ατυχώς, έμελλε να είναι το προτελευταίο φιλμ του Γουάιλντερ. Αστοχία κι εκεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κινηματογραφοφιλικό παιχνίδι αναφορών και αναμνήσεων, με τόνους χιουμοριστικούς που θα αναγνωρίσουν μόνο οι άνθρωποι με γνώσεις στο παλιό σινεμά, δεν αποτελεί κάποια σοβαρή στιγμή στην καριέρα του Μπίλι Γουάιλντερ, όμως, σε κρατάει χάρη στην ιστορία και την πικρή του ειρωνεία, που συνδέονται παράδοξα και με το παρελθόν του σκηνοθέτη. Όσοι είδατε την επανέκδοση του «Sunset Boulevard» πριν από μερικά χρόνια, έχετε καλυφθεί. Όσοι νομίζετε πως μιλάω… ξένες γλώσσες, ούτε να το σκέφτεστε!


MORE REVIEWS

ΟΙ ΝΑΥΑΓΟΙ

Παντρεμένο ζευγάρι που ταξιδεύει με σκάφος στον Ειρηνικό Ωκεανό, ξεμένει σε ακατοίκητο νησάκι στ’ ανοιχτά της Γης του Πυρός. Δίχως να περιμένει βοήθεια από κανέναν και χωρίς μέσο διαφυγής, ο Μπεν και η Λορά οφείλουν να επιβιώσουν μόνοι τους εκεί, στην «άκρη του κόσμου».

PACIFICTION

Ο Ύπατος Αρμοστής της Γαλλίας σε κτήση της Πολυνησίας πληροφορείται από ντόπια χείλη τη φήμη που θέλει τη μαμά πατρίδα να επιχειρεί ξανά πυρηνικές δοκιμές στον Νότιο Ειρηνικό. Η εμφάνιση ενός υποβρυχίου στην ευρύτερη περιοχή εντείνει τη σχετική φημολογία, παρά την καθησυχαστική δράση του αξιωματούχου.

ΕΓΩ Ο ΑΠΑΙΣΙΟΤΑΤΟΣ 4

Η οικογένεια του Γκρου μεγαλώνει, πια, κι εκείνος εξελίσσεται ως πράκτορας της Anti-Villain League, αντιμετωπίζοντας έναν παλιό και άσπονδο συνέταιρο στο έγκλημα, τον Μαξίμ Λε Μαλ, ο οποίος εκμεταλλεύεται τη δύναμη που του προσφέρει τεχνολογικό επίτευγμα, μετατρέποντας τους αντιπάλους του σε… έντομα!

ΒΡΕΧΕΙ ΑΝΤΡΕΣ

Παντρεμένη γυναίκα που για χρόνια τον έρωτα αγνοεί, σε app γνωριμιών το σεξ ζητά να βρει. Τον σύζυγό της κατά βάθος θέλει, όμως, για πόσο η δόλια θα τον περιμένει;

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια που έχει παρατήσει το σινεμά και κάνει μόνιμες διακοπές στην Κέρκυρα, αλλά τη ζητάνε να γυρίσει στο Χόλιγουντ. Δε θέλει, λέμε! Ήταν ανάγκη να το κάνετε ταινία;