FreeCinema

Follow us

LUTON (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μιχάλης Κωνσταντάτος
  • ΚΑΣΤ: Νικόλας Βλαχάκης, Ελευθερία Κόμη, Χρήστος Σαπουντζής
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ένας μαθητής λυκείου από μεγαλοαστική οικογένεια, με γονείς σε διάσταση. Μια ασκούμενη δικηγόρος στα 30, μάλλον ταπεινωμένη στον τομέα σχέσεις. Κι ένας μεροκαματιάρης οικογενειάρχης, ιδιοκτήτης ψιλικατζίδικου. Πώς και με ποιον κοινό στόχο μπορούν να ενωθούν οι ζωές αυτών των τριών, ολοκληρωτικά αταίριαστων χαρακτήρων;

Η λέξη «κρίση» δεν ακούγεται στην ταινία του Μιχάλη Κωνσταντάτου. Όπως δεν ακούγονται και πολλές άλλες, ίσως. Καθημερινές. Κοινές. Επαναλαμβανόμενες. Το «Luton», όμως, καταφέρνει να μιλήσει για το θηρίο αυτών των ημερών, που αναπνέει ανάμεσά μας δίχως ακραία μέτωπα προς τ’ αριστερά ή τα δεξιά, δίχως πολιτικές ταμπέλες και στερεότυπα κοινωνικών ρόλων (έστω κι αν πρέπει να χρησιμοποιήσει αυτά τα τρία δείγματα… ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος, για να σε κάνει να αναζητήσεις κάποιο σημείο ταύτισης, να αναγνωρίσεις κάτι από τον γύρω κόσμο). Δεν το αποδεχόμαστε όλοι, ακόμη. Γιατί το θηρίο είσαι εσύ, εγώ, ο διπλανός σου, ο κάθε ένας από εμάς. Οι υπεράνω υποψίας, οι «κανονικοί» εμείς.

Το φιλμ παρακολουθεί τις βαρετές μέρες τους, παράλληλα, δίχως να τέμνονται κάπου, σε μακρόσυρτα πλάνα που, οριακά, γεννάνε το σασπένς, την προσμονή για κάτι που ίσως συμβεί, ένα γεγονός που θα εκτροχιάσει το συνηθισμένο με τρόπο που δε φανταζόμαστε. Κάποιοι θα «κλοτσήσουν» με τούτη τη μη οικονομία στη διάρκεια μονοπλάνων ή σεκάνς που αψηφούν το χρόνο, άλλοι θα κατανοήσουν τον υποβόσκοντα ρόλο της επιλογής στο ύφος. Η έκρηξη του «Luton» θα αποζημιώσει τους δεύτερους.

Όσο κι αν προσπαθήσω ν’ αποφύγω τα spoilers γύρω από την ανάπτυξη της «πλοκής», κάποιες από τις φιλμικές αναφορές που θα ακολουθήσουν ενδεχομένως να υποψιάσουν κάποιους αναγνώστες, κοινώς, συνεχίζεις με δική σου ευθύνη.

Το φιλμ αποκαλύπτει τις τρομακτικές του διαστάσεις, όταν οι τρεις ήρωές του εκτονώνουν το πραγματικό τους εγώ, με τρόπους που φέρνουν στο νου από τα δικά μας «Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα» (χωρίς την καταραμένη επίστρωση του cult, όπως το έφερε στην Ελλάδα μόνο ο Νικολαΐδης) μέχρι το κιουμπρικό «Κουρδιστό Πορτοκάλι» (προ… αποτοξίνωσης από τη βία)! Το εύρημα του Κωνσταντάτου πέφτει πάνω σε ένα πολύ ενδιαφέρον timing για τη σημερινή κοινωνία και τον – κυρίως κρυφό – σαδισμό της, όμως, η αδυναμία του να το ενσωματώσει θεμελιωμένα και σωστά συνδεδεμένο με τους χαρακτήρες ή και να μας πείσει για το πώς διάολο κατέληξαν μαζί αυτοί οι τρεις άνθρωποι, φανερώνει το τυπικό πρόβλημα των Ελλήνων σκηνοθετών με το σενάριο, που, λυπούμαι, δεν μπορεί να είναι τόσο… επιλεκτικά ελλειπτικό.

Ανά στιγμές, θα αισθανθείς τις συγγένειες με την προβληματική του σινεμά του Χάνεκε (ή τη νοσηρότητα των αυστριακών παραγωγών, γενικότερα), θα συμφωνήσεις με τα καδραρίσματα, την αρχική στατικότητα, τη σχεδόν κλινικά απο-χρωματισμένη φωτογραφία και την όλη στάση του Κωνσταντάτου, που έχει τη δική του, διαφορετική γλώσσα μέσα σε αυτό το «νέο» πλαίσιο του αποκαλούμενου «weird», το οποίο σχεδόν μαστίζει την πλειοψηφία της εγχώριας παραγωγής σήμερα. Για ένα κινηματογραφικό ντεμπούτο, το «Luton» μας δηλώνει, επισημαίνει και αφήνει τις σχετικά καλές συστάσεις ενός νέου δημιουργού. Είναι νωρίς για να μιλήσουμε για κάτι περισσότερο. Θα το ελπίζουμε, όμως. Αρκεί ο Κωνσταντάτος να γεφυρώσει τις σχέσεις του με ένα πιο καλά δομημένο σενάριο, που δε θα… σνομπάρει τόσο στη δεύτερη ταινία του. Όσο για τις διαπιστώσεις της ίδιας της ταινίας και του ουσιαστικού της περιεχομένου, ας κλειδώνουμε καλά τις πόρτες μας τις νύχτες. Κι αν δεν καταφέρουμε να γλιτώσουμε από εμάς τους ίδιους, ήτανε μοιραίο. Κι αναπόφευκτο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όσοι εξοργίζονται στο άκουσμα της λέξης «Κυνόδοντας» (μαζί με ό,τι εκφράζει και σέρνει από πίσω της…), ας μην μπουν στον κόπο και… το κάνουν ακόμη χειρότερο! Το κοινό που αρέσκεται στο να παρακολουθεί τις τάσεις του ελληνικού σινεμά, θα μάθει μια νέα υπογραφή, θα προβληματιστεί με το θέμα της ταινίας και θα νιώσει την ανάγκη να το κουβεντιάσει μετά το τέλος της προβολής. Κι αυτό έχει τη δική του σημασία…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένα ΒουΠου που μοιάζει του Πάτινσον, μια γκάου στα γκομενικά δικηγόρος κι ένας ψιλικατζής. Γιατί; (Καταδικάζω τη βία απ’ όποιον Έλληνα σκηνοθέτη προέρχεται!)