FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΕΝΟΡΚΟΙ (1957)

(12 ANGRY MEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δικαστικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σίντνεϊ Λουμέτ
  • ΚΑΣΤ: Χένρι Φόντα, Τζακ Κλάγκμαν, Λι Τζ. Κομπ, Τζακ Γουόρντεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Δώδεκα ένορκοι βρίσκονται σε ένα δωμάτιο προκειμένου να αποφασίσουν για την τύχη ενός νεαρού κατηγορούμενου για φόνο. Η απόφαση, που φαίνεται αρχικά εύκολη, δυσκολεύει όταν μπει ο παράγοντας της αμφιβολίας και της ευθύνης για μια άλλη ζωή.

Αν το δικαστικό δράμα είναι ένα από τα δημοφιλή κινηματογραφικά είδη, το οφείλει σε ταινίες όπως «Οι Δώδεκα Ένορκοι». Ταινία αναφοράς για όποιον έχει μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη σενάριο με δικαστήριο και ενόρκους, είναι ένα υπόδειγμα σταδιακής ανατροπής, λήψεων και χρήσης των τεχνικών μέσων, αλλά και σκέψης πάνω στο συνταγματικό δικαίωμα της αθωότητας. Στην εποχή της η ταινία, κινηματογραφικό ντεμπούτο του μέχρι τότε τηλεοπτικού Λουμέτ, δεν ήταν εμπορική επιτυχία, παρά την κριτική αποδοχή. Και πώς να είναι, με ένα αποκλειστικά ανδρικό καστ κλεισμένο σε ένα δωμάτιο; Ωστόσο, παρά τον μισό αιώνα και που έχει περάσει, παραμένει το ίδιο έντονη και συναρπαστική.

Ο Λουμέτ πήρε μερικές πολύ τολμηρές αποφάσεις. Χρησιμοποίησε μόνο έναν star, το Χένρι Φόντα και γύρω του τοποθέτησε μερικούς από τους πολύ καλούς καρατερίστες του Χόλιγουντ στους ρόλους καθημερινών τύπων που βρίσκονται μπροστά σε δύσκολες αποφάσεις. Περιόρισε τη δράση αποκλειστικά στο δωμάτιο των ενόρκων, δείχνοντας για ελάχιστες στιγμές την αίθουσα του δικαστηρίου και επέλεξε να περάσει την ένταση και τη δράση μέσα από το διάλογο και τα πλάνα.

Οι αποφάσεις του ήταν όλες επιτυχημένες. Η ταινία δίνει την εντύπωση ότι έχει γυριστεί σε πραγματικό χρόνο και η «πιο ζεστή μέρα του χρόνου» που είναι η μέρα της συνεδρίασης, περνάει στο φιλμ με ιδρωμένα μέτωπα, μαντήλια και αναψοκοκκινισμένα πρόσωπα. Οι περισσότεροι ένορκοι δεν έχουν ονόματα. Δεν είναι, άλλωστε, εκείνοι οι ήρωες της ιστορίας, αλλά η ίδια η απόφαση και το σκεπτικό πίσω απ’ αυτή. Στην αρχή μόνο ένας αμφισβητεί την ενοχή. Αλλά αρκεί για να κάνει και τους άλλους να ξανασκεφτούν πόσο εύκολα μπορούν να καταδικάσουν κάποιον χωρίς ισχυρές αποδείξεις.

Η σκηνοθεσία του Λουμέτ τονίζει το βάρος της απόφασης, καθώς ο φακός, όσο προχωρά η συζήτηση, πλησιάζει τα πρόσωπα, κάνει το δωμάτιο μικρότερο και κατεβαίνει από ψηλά προς τα κάτω, δίνοντας κλειστοφοβική αίσθηση στο χώρο. Την επόμενη φορά που θα δεις δικαστικό δράμα, θα έχεις το ισχυρότερο μέτρο σύγκρισης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σού αρέσουν τα δικαστικά δράματα; Δεν επιτρέπεται να μην έχεις δει τους «Δώδεκα Ενόρκους». Στην περίπτωση που σε πιάνει κλειστοφοβία και η δράση «δωματίου» δε σε ενθουσιάζει, ίσως να μην είναι η κατάλληλη ταινία για σένα. Ξανασκέψου το, όμως.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι τύποι σ’ ένα δωμάτιο και τσακώνονται για έναν που’ χει κάνει φονικό. Μάλλον. Και μαυρόασπρο από πάνω. Κι ύστερα, λένε, φταίει ο φονιάς…