FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ (1963)

(THE BIRDS)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Τίπι Χέντρεν, Ροντ Τέιλορ, Σουζάν Πλεσέτ, Τζέσικα Τάντι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Κορίτσι chic και λεύτερο θέλει να ολοκληρώσει το άδοξο flirt με γόη δικηγόρο σε μαγαζί με πτηνά και φτάνει μέχρι τη γενέτειρά του για να του κάνει έκπληξη με ένα ζευγάρι… lovebirds στο κλουβί. Τα σχέδιά της, όμως, θα αλλάξει η αιφνίδια αλλαγή της συμπεριφοράς του φτερωτού πληθυσμού σε… φονική!

Ελάχιστες είναι οι πραγματικά ιδιαίτερες ταινίες στη φιλμογραφία του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Η «Σωσίβια Λέμβος» (1944) γιατί πάνω σε αυτήν εξελίσσεται ολόκληρη η δράση του φιλμ, ο «Βρόγχος» (1948) για το κόλπο με το «μονοπλάνο» και «Τα Πουλιά» γιατί, κατά βάθος, πρόκειται για τον προπομπό του genre των σαπουνοπερικών ταινιών καταστροφής (πόσω μάλλον με ζώα). Εντελώς ειρωνικά, είναι και το βαθύτερα… ψυχαναλυτικό παράδειγμα αυτής της κατηγορίας, κάνοντας αρχή με τον προφανέστατο συμβολισμό της ταινίας στην οποία πρωταγωνιστούν πολλές γυναίκες και ακόμη περισσότερα… πουλιά!

Στο φιλμ έχουμε τη δεσπόζουσα παρουσία δύο γυναικών. Της μητέρας Φύσης και της μητέρας του Μιτς Μπρένερ, του γοητευτικού εργένη που φιλοδοξούν να κάνουν δικό τους δύο άλλες γυναίκες. Αυτό το θηλυκό «τρίγωνο» είναι ο εκφραστής της θνητής οργής, της ανθρώπινης υπεροψίας και μιας εξουσίας που παραγνωρίζει το γεγονός ότι δεν έχει το πρώτο χέρι πάνω σε τούτο τον πλανήτη. Φυσικά, η Φύση τιμωρεί, χωρίς να χρειάζεται να ρωτήσει κανέναν από εμάς. Το παράδοξο εδώ είναι ότι η τιμωρία κάνει την εμφάνισή της με τον ερχομό της επίδοξης μνηστήρα, λες και η ίδια η Φύση συμπορεύεται με το αίσθημα της σχεδόν ζηλότυπης μάνας, που από την πλευρά της κάνει την επιπλέον υπέρβαση να παραστήσει μια δύναμη ισχυρότερη και από την ίδια την πλάση.

Κατά κάποιον τρόπο, αυτό που τιμωρεί, ακόμη και ο ίδιος ο Χίτσκοκ, φυσικά, είναι ο έρωτας, το σεξ, η πράξη που μας επιτρέπει τη διαιώνιση. Η Μέλανι και ο Μιτς δεν πρέπει να έρθουν κοντά, δεν πρέπει να γίνουν εραστές και, σαφώς, δεν πρέπει να… ολοκληρώσουν!

Τα περιθώρια να ερμηνεύσεις «Τα Πουλιά» είναι αστείρευτα και, ενίοτε, μπορεί να είναι και υπερβολικά ή να ανήκουν στη σφαίρα της πιο αγριεμένης, υποκειμενικής φαντασίας (πρωτίστως της κριτικής και) του θεατή. Πέραν αυτών, ο μετρ έχει φροντίσει να προσφέρει ένα θέαμα που ξεπερνά πολλούς από τους τεχνικούς κανόνες της εποχής στον τομέα των οπτικών εφέ, στήνοντας, πάνω απ’ όλα, ακόμη ένα ύπουλο παιχνίδι ανάμεσα στο σασπένς και τη γνώση του κοινού που προηγείται των δρώμενων στην οθόνη, έτσι ώστε η αγωνία να σε οδηγεί στην άκρη του καθίσματος (αποκορύφωμα η σεκάνς της επίθεσης των πελαργών στο βενζινάδικο, με την μακαβριότητα της λεπτομέρειας του καπνιστή οδηγού).

Το φινάλε προσφέρει μια εφήμερη ηλιαχτίδα για το μέλλον και την πορεία της ανθρωπότητας, όμως, βαθιά μέσα μας, ξέρουμε πως αν ο Χίτσκοκ ήταν ελεύθερος από στουντιακές δεσμεύσεις και περιορισμούς της λογοκρισίας της εποχής, δε θα δίσταζε να μας… αποτελειώσει από προσώπου γης! Χαιρέκακα. Προφανώς.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κάθε ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ στη μεγάλη οθόνη είναι μια εμπειρία που πρέπει να έχεις ζήσει, άσχετα από την αρχειακή και ιστορική σημασία του φιλμ. Και εδώ μιλάμε για την τελευταία σπουδαία δημιουργία του, που μπορεί να μην έχει ανάγκη ένα πρωτοκλασάτο καστ, γιατί οι αληθινοί πρωταγωνιστές του απλά… κρώζουν!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι πουλιά και την πέφτουν σε κάτι σαν παραθαλάσσιο χωριό και δαγκώνουν του θανατά! Πρέπει να είχε κάτι το σεξουλιάρικο σε υπονοούμενο, αλλά… χωρίς σεξ, δε βαριέσαι…