FreeCinema

Follow us

ΧΙΟΝΑΤΗ (2012)

(BLANCANIEVES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάμπλο Μπερχέρ
  • ΚΑΣΤ: Μαριμπέλ Βερντού, Ντανιέλ Χιμένεθ Κάτσο, Άνχελα Μολίνα, Μακαρένα Γκαρθία, Σοφία Όρια, Εμίλιο Γκαβίρια
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Προσγειωμένη στην πραγματικότητα, μια retro, ασπρόμαυρη και βωβή παραλλαγή του παραμυθιού της Χιονάτης.

Μια φορά στη Σεβίλλη του 1920, λοιπόν, ήταν μια Χιονάτη διαφορετική από τις άλλες – Ισπανίδα με τα όλα της, με μπαμπά περίφημο ταυρομάχο και μαμά αστέρι του flamenco. Ένα τραγικό ατύχημα του μεν προκαλεί επιπλοκές στην εγκυμοσύνη της δε, και η μικρή μένει ορφανή από μητέρα. Η χρυσοθήρας νοσοκόμα του μπαμπά γίνεται η καινούργια της μητριά και της κάνει τη ζωή πατίνι. Η πιτσιρίκα, όμως, δε μασάει. Χτίζει στα κλεφτά ανεκτίμητη σχέση με τον μπαμπά και μαθαίνει και τα μυστικά της τέχνης του. Μετά το θάνατό του, το σκάει από το «παλάτι» της μοχθηρής μητριάς, συναντά περιπλανώμενο κωμικό θίασο… έξι νάνων ταυρομάχων, γίνεται μέλος του και μαζί δίνουν παραστάσεις σε διάφορες αρένες. Εκεί η Χιονάτη αποκαλύπτει το (κληρονομικό) ταλέντο της και αναδεικνύεται σε περιζήτητη ταυρομάχο.

Τις λεπτομέρειες της αφήγησης, όπως και το τι συμβαίνει στο φινάλε αυτού του πειραγμένου κινηματογραφικού παραμυθιού είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατον, να τα φανταστείς. Και αυτή η χαρακτηριστικά αναπάντεχη εξέλιξή του είναι η μια σημαντική αρετή του φιλμ. Η άλλη είναι η νοσταλγικά ρομαντική, ασπρόμαυρη και – πιστή στην παράδοση του βωβού σινεμά – άνευ διαλόγων, κινηματογράφησή του. Κινηματογράφηση κυριολεκτικά πανέμορφη, που ξεχειλίζει από παθιασμένο ισπανικό ταμπεραμέντο, τέλεια συνταιριασμένη με τις μουσικές και τα τραγούδια και μεθυστικά, μελωδικά μονταρισμένη – ιδιαίτερα στην ανθολογική σειρά σκηνών της επανασύνδεσης, γνωριμίας και ιδιότροπου χορού (εκείνη με τα πόδια της, εκείνος με τις ρόδες της αναπηρικής καρέκλας του) κόρης και πατέρα. Μέχρι εδώ, όμως. Δεν έχει άλλα συν…

Το φιλμ πειραματίζεται απρόβλεπτα με το παραμύθι της Χιονάτης, αλλά όχι ουσιαστικά ανατρεπτικά ή τολμηρά. Οι εικόνες του φέρουν ίχνη υποβλητικών γοτθικών σκιών και προοπτικής, αλλά αρνούνται να τις εξερευνήσουν περαιτέρω. Το χιούμορ του είναι παιδαριώδες (π.χ. η κακιά μητριά αρέσκεται σε γελοίες σαδομαζοχιστικές περιπτύξεις, ενώ οι νάνοι, αν και έξι, επιμένουν να μετρούν εαυτόν επτά) και μόνο μειδίαμα μπορεί να προκαλέσει. Πλην ίσως της Χιονάτης, σύσσωμοι οι χαρακτήρες του παραμένουν μέχρι τέλους γραφικοί και δη περισσότερο ή λιγότερο αψυχολόγητοι στις διαθέσεις, στις αντιδράσεις και στις επιλογές τους. Το φινάλε, τέλος, μπορεί να μην το περιμένεις, αλλά έρχεται σε τόσο μεγάλη αντίθεση με την αλαφράδα όσων έχουν προηγηθεί, που χάνει όλη τη μελαγχολική γοητεία του. Άσε που δε δικαιώνει τίποτα και κανέναν. Ούτε καν την – κρίμα και άδικο – καταραμένη Χιονάτη.

Με άλλα λόγια, θυμάσαι το περσινό, πολυβραβευμένο «The Artist»; Που ξέφευγε από το όποιο είδος του, και εκτός από ένα γράμμα αγάπης στην επώδυνη ενηλικίωση του σινεμά (που από την εφηβεία του βωβού πέρασε στην ωριμότητα του ομιλούντος), μπορούσε να διαβαστεί και ως εύστοχη αλληγορία για τους ταραγμένους καιρούς που ζούμε; Όπου όλα αλλάζουν, τα δεδομένα ανατρέπονται και το μόνο που μπορεί να μας λυτρώσει είναι η απροσδόκητη καλοσύνη ενός, έστω, συνανθρώπου μας; Ε, καμία σχέση!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όμορφες εικόνες, όμορφες πρωταγωνίστριες, όμορφες μουσικές. Τουτέστιν, τα μάτια και τα αυτιά σου ίσως την κάνουν λαχείο. Σκέψη και συναίσθημα, όμως, δεν αποκλείεται να πέσουν σε λήθαργο.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!