FreeCinema

Follow us

ΕΝΑ ΠΛΟΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Κούνδουρος
  • ΚΑΣΤ: Γιώργος Κοψιδάς, Θεοδόσης Ζάννης, Εύα Ψυλλάκη, Μανώλης Παπαδάκης, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Δέσποινα Μοίρου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε ένα απροσδιόριστο λιμάνι της Πελοποννήσου, η τοπική κοινωνία αναμένει την άφιξη ενός πλοίου που μεταφέρει (επίσημα, τουλάχιστον) σιτάρι από τον Παναμά στο Ισραήλ. Και με τον όρο «τοπική κοινωνία» εννοούμε μασόνους, Εβραίους, Παλαιστίνιους κομάντος, την αστυνομία, τον τοπικό Τύπο και ένα τσούρμο γυναίκες, που ήρθαν από τα Βαλκάνια για αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής. Άλλος για τη βάρκα μας;

Αν όλα πήγαιναν κατ’ ευχήν, το «Πλοίο για την Παλαιστίνη» θα μπορούσε να ήταν μια ενδιαφέρουσα ταινία. Είχε την ευκαιρία να ασχοληθεί με το σήμερα της Ελλάδας, τις κοινωνικές δομές, τη διαφθορά σε πολλές πτυχές της πραγματικότητας της χώρας. Αντιθέτως, αυτό που προέκυψε τελικά είναι επίπονο να το παρακολουθεί κανείς, ειδικά, όταν διαρκεί δύο ολόκληρες μαρτυρικές ώρες. Αφενός, γιατί αποτελεί την τελευταία δουλειά ενός από τους ιστορικά σημαντικότερους Έλληνες σκηνοθέτες, ο οποίος, όμως, προδίδει το παρελθόν του, φαίνεται να έχει πλέον χάσει κάθε αφηγηματική δύναμη και απογοητεύει. Αφετέρου, γιατί ανεξαρτήτως του ιστορικού του Νίκου Κούνδουρου, η ταινία καταλήγει να είναι ένα πραγματικά κενό δημιούργημα – απόπειρα καταγγελίας, σαν παρωδία του ίδιου του εαυτού του.

Στο τυχαίο χωριό της Πελοποννήσου, που αποτελεί το σκηνικό της ταινίας, η ελληνική κοινωνία έχει χώρο για όλους. Φυσικά και ο πρωταγωνιστής Ιορδάνης Κύρογλου, ο οποίος γενικά έχει μεγάλη επιρροή στους γύρω του, είναι μέγας διδάσκαλος στην τοπική μασονική στοά. Φυσικά και συνεργάζεται με την αστυνομία, συλλέγοντας πληροφορίες για το ύποπτο πλοίο. Δυστυχώς, η κόρη του είναι Εβραία και θέλει να μάθει τα πάντα για λογαριασμό της τοπικής εφημερίδας. Επιπλέον, όμως, για να μη γίνονται βαρετά τα πράγματα, έχουμε και Παλαιστίνιους κομάντο στο χωριό! Και μια ομάδα νεοναζί. Και πολλές, πάρα πολλές γυναίκες από τα Βαλκάνια, οι οποίες, προβάροντας κάθε κλισέ προφορά και στερεότυπο που έχει ο μέσος Έλληνας ως εντύπωση γι’ αυτές, καταγγέλλουν τη διαδρομή της εκπόρνευσής τους. Σα χορός που θα άρμοζε σε μια kitsch παρωδία αρχαιοελληνικής τραγωδίας!

Από σκηνοθετική επιλογή, η ταινία δεν περιορίζει την πλοκή και τους (τρόπος του λέγειν) χαρακτήρες σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και προσπαθεί να γίνει ένα… άχρονο φιλμ, το οποίο επιχειρεί να θίξει φλέγοντα ζητήματα της κοινωνίας. Από την εξουσία του χρήματος και την ηθική κατάπτωση των κυβερνώντων μέχρι την παράνομη διακίνηση γυναικών και την εκμετάλλευση της ανάγκης του ανθρώπου από τους «κακούς», το «Πλοίο για την Παλαιστίνη» βλέπει όλες τις φιλοδοξίες του να καταρρέουν μία – μία, θύμα των ακραίων ερμηνευτικών προσεγγίσεων και του απόλυτου αχταρμά που έχει ως σενάριο. Για κάτι τόσο ηθελημένα άχρονο, η ταινία αποδεικνύεται ιδιαίτερα παλαιομοδίτικη κι ετεροχρονισμένη.

Αυτό που μένει, τελικά, στο θεατή, είναι πως, ουσιαστικά, η ταινία δεν έχει κάτι να πει. Σε όλα τα θέματα που θίγει, τηρεί μια αναμενόμενη στάση, κάνοντας καταγγελίες επιπέδου έκθεσης Λυκείου. Παράλληλα, χωρίς πραγματική αρχή και τέλος, δεν ακολουθεί έστω μια λογική αφηγηματική πορεία. Το όλο αποτέλεσμα μοιάζει ασύνδετο, σχηματικό και απόλυτα απογοητευτικό. Ευτυχώς για όλους, θα υπάρχει πάντα το χθες του Νίκου Κούνδουρου. Για παρηγοριά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο πόνος των πρωταγωνιστών δε συγκρίνεται ούτε στο ελάχιστο με τη μαρτυρική εμπειρία του πιθανού κοινού μιας προβολής της ταινίας. Θλιβερό και απογοητευτικό, ατιμάζει το παρελθόν του σκηνοθέτη και καλό είναι να αγνοηθεί ως ύπαρξη εξ αρχής.


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.