FreeCinema

Follow us

ΣΧΟΛΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ (2016)

(MIDDLE SCHOOL: THE WORST YEARS OF MY LIFE)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στιβ Καρ
  • ΚΑΣΤ: Γκρίφιν Γκλακ, Λόρεν Γκρέιαμ, Άντριου Ντέιλι, Αλέξα Νίσενσον, Τόμας Μπαρμπούσκα, Ιζαμπέλα Μονέρ, Ρομπ Ριγκλ, Ρέτα, Άνταμ Πάλι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Κατόπιν σερί αποβολών από σχολεία, 12χρονος αφιχθείς σε ένα ακόμα τρώει πακέτο: σαχλαμπούχλα και καθίκη γκόμενο μάνας, νταή – πειραχτήρι στο πίσω θρανίο, σκίρτημα για συμμαθήτρια – αστέρι και, κυρίως, αυταρχικό διευθυντή με εγχειρίδιο απαράβατων κανονισμών συμπεριφοράς που τον βάζει αμέσως στο μάτι. Με ταλέντο στη ζωγραφική, φαντασία που οργιάζει κι έναν ξεχωριστό κολλητό, κόντρα στην εξουσία θα (τους) «γράψει» (έναν προς έναν);

Ο Στιβ Καρ ξεκίνησε τη filmer πρωτοβάθμια εκπαίδευσή του από τα sequel («Next Friday») και έκανε όνομα στα προβληματικά παιδιαρίζοντα crowdpleaser, οχήματα για VIP funny men: τον Άις Κιουμπ, τον Έντι Μέρφι, τον Μάρτιν Λώρενς, τον Κέβιν Τζέιμς. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, όμως, αν και σπασίκλας στη βαρετή επιμέλεια της οπτικής γραφής του, δεν ευθύνεται κύρια αυτός για το σκασιαρχείο (από την ούτως ή άλλως εξαιρετικά ολιγομελή τάξη των αρίστων διασκευών εικονογραφημένων μυθιστορημάτων) τού παγκόσμιου εφηβικού bestseller των Τζέιμς Πάτερσον και Κρις Τέμπετς «Γυμνάσιο – Χειρότερα Δε Γίνεται!» από το πανί, όπου μετεγγράφεται επί το κωμικότερο.

Προαπαιτούμενο για να ανεβάσει τους βαθμούς της μια τέτοια ταινία, που φιλοδοξεί μάλιστα να καταστεί κάτι σαν το sketchbook βλαστάρι τού «Η Πιο Κουφή Μέρα του Φέρι Μπούλερ» στα χρόνια του iPhone και του bullying, είναι ο αγορίνας που θα υποδυθεί τον ήρωά της να χτυπάει 10άρια. Ο Γκρίφιν Γκλακ, αν και βετεράνος του τηλεοπτικού κυρίως κυκλώματος, α) υπολείπεται σε εκτόπισμα, φυσικό ή υποκριτικό, που ο Καρ ως περιορισμένων γνώσεων δάσκαλός του ή λόγω shooting schedule δεν μπορεί να μεγεθύνει, β) κουβαλάει στη σάκα του ως ποιότητα μια ευπρεπή ηπιότητα αντί για το knack τού αμφισβητία με την καλλιτεχνική φλέβα, που outside the box θα πρέπει να τα βγάλει πέρα στις ατομικές, οικογενειακές και σχολικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει.

Οι έτεροι τσόγλανοι που σε πετάνε έξω είναι είτε οι τρεις σεναριογράφοι είτε το καθηγητικό συμβούλιο των παραγωγών (πιο συχνά οι δεύτεροι, αν κρίνω από εμφανείς μονοκοντυλιές ή χάσματα σκέψης στον ειρμό της μυθοπλασίας, που σε κάποιες περιπτώσεις δεν κρύβουν το σβήσιμο από τη γομολάστιχα του μοντάζ). Εκτός του ότι σηκώνουν συνεχώς στον πίνακα τον κεντροχαρακτήρα τους ως ανυπάκουο (μόνο στα λόγια), και μάλιστα πολύ συχνά τη στιγμή που τον βλέπουμε να συμπεριφέρεται ως τύπος και υπογραμμός, η έδρα τους τρίζει: στη «χωμένη» σκηνή τού μοιράσματος με τον ανοιχτόμυαλο κι ενθαρρυντικό επαναστάτη teacher μιας κομβικής για τη δραματουργία family απώλειας· στην αποχή έστω από το φόντο της ταινίας άλλων περιπτώσεων διδακτικού προσωπικού (ούτε πέρασμα στο πίσω μέρος του πλάνου δεν κάνουν, μιλάμε…)· στην ξαφνική μελό (τύπου «τώρα τα μπήζεις») αντίδραση της αδελφούλας στην όψιμη ανέλιξη επαπειλούμενου αποχωρισμού μετά τιμωρίας· στην όταν βολεύει, στο μη παρέκει, με συνοπτικές διαδικασίες καθυστερημένη συνειδητοποίηση από τη mom τού τι κόπανος είναι ο αρραβωνιάρης της.

Άλλες απαντήσεις τους στο διαγώνισμα της πλοκής είναι εξίσου μη πειστικές, αλλά ας πούμε ότι υφίστανται κάποιες δικαιολογίες για την εκάστοτε απουσία που παίρνει εν τοιαύτη περιπτώσει ο κοινός νους. Η κορασίδα – αντικείμενο του πόθου (που και καλά χειρίζεται μόνη της το mini, πλήρως εξοπλισμένο τηλεοπτικό studio του ιδρύματος) επιστρατεύει στα δύσκολα ως μηχανισμό καταγραφής των ανομιών τού principal μια VHS κάμερα; Συμβαίνει, ώστε να μπει στο παιχνίδι το εξωσχολικό στοιχείο του μοδάτου vintage (το video ως gadget – αρχαιολογία για τους σημερινούς μικρούς), δείκτης του τεχνολογικού χάσματος των γενεών. Δύο μπόμπιρες απεργάζονται κι εκτελούν περίτεχνες μηχανολογικές δολιοφθορές αφού έχουν βανδαλίσει εν μια νυκτί, με μια εικαστική εγκατάσταση από post-it για την οποία κι η Mademoiselle Maurice θα δούλευε εβδομάδες, τους διαδρόμους και τα ιδιαίτερα του εχθρού; Πρόκειται για κατάληψη της αίθουσας ψυχαγωγίας τού φιλμ, που με έδρα την artistique κλίση του νεανία επιτρέπει στο design να ατακτήσει ευπρόσδεκτα.

Ούτως πως, μια τροπαιοθήκη που γίνεται ενυδρείο και οι ενεργοποιημένοι από ψευδοφωτιά ψεκαστήρες που μετατρέπουν το ενδιαίτημα σε mini κλειστό ΟΑΚΑ την Color Day (ουράνια τόξα and all) γίνονται οι ατραξιόν τού artwork study group της ταινίας, που συναντάει το πενάκι α λα Τζέιμι Χιούλετ στα επανερχόμενα ιντερλούδια κινούμενων, τα οποία ζωντανεύουν τις σκέψεις του δοκιμαζόμενου μπαγασάκου. Το πρόβλημα είναι ότι και αυτά μοιάζουν να είναι τιμωρία στη γωνία, παίζοντας μόνα τους στο προαύλιο του live action. Στην κασετίνα του χωράνε κάποια έξυπνα ευρήματα (τα mixtape του Ντρέικ ως παράδειγμα για τη λειτουργία του ελεύθερου εμπορίου… Anyone? Anyone?) κι ευφυολογήματα που πιάνουν τη γλώσσα και το πνεύμα της μαρίδας του σήμερα (top αυτό της Βικιπαίδειας). Συνωθούνται και αβόλως, όμως, μηνύματα (προς τον Φίλη των ΗΠΑ εναντίον των τυποποιημένων test, προς το κάθε κούτσικο υπέρ του ξεχωριστού ταλέντου μέσα του, προς τον σχολικό εκφοβισμό ότι δεν θα περάσει), ένα pug που τραβολογιέται εν μέσω των για καζούρα περισσότερων οπτικών γκαγκ, μια ανατροπή μέσα από την επετηρίδα της «Έκτης Αίσθησης», σ’ ένα χαριτωμένο clin d’ oeil στο «Napoleon Dynamite» αλλά ριγμένος ο Εφρέν «Vote for Pedro» Ραμίρες, η σταρλετίτσα του Nickelodeon Ιζαμπέλα Μονέρ σε σινεπλασάρισμα προ του επόμενου «Transformers», και οι τυπίστικες μούρες των αστεϊστών Ρομπ Ριγκλ & Άντριου «Modern Family» Ντέιλι – ο οποίος κι αποφοιτά ως ο valedictorian από αυτή την Class of 2016 χαμηλών επιδόσεων. We don’t need no education, we don’t need no thought control από το Χόλιγουντ. Μιας και το κουδούνι χτυπάει για sequel, καλύτερο έλεγχο την επόμενη φορά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι διαβαστεροί που ξέρουν απέξω το βιβλίο μάλλον θα χαρούν – και θα βρουν λίγα κεφάλαια της ύλης αλλαγμένα (η φύση κι ο ετεροχρονισμός μιας αρρώστιας – κόμβου, η δεσποινίς εδώ δεν κάνει ιδιαίτερα στο αντράκι μας, ο λεγάμενος της μητρός είναι χάχας κ.τ.λ.). Οι ρέστοι συνομήλικοι (και κάτι, σκάρτα ώς τα 17) το τρώνε μαζί με popcorn από τη γαβάθα, αλλά ακόμα και για αμερικανιά θα το βρουν λίγο-πολύ νιανιά. Οι toonάδες θα μείνουν στα σχέδια, οι πιθανοί συνοδεύοντες κηδεμόνες στα «σχέδια», η ΕΛΜΕ στο chic και τη σημαία ελευθεροφροσύνης. Οι λοιποί αποχή.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.