FreeCinema

Follow us

PRIDE (2014)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάθιου Γουόρτσες
  • ΚΑΣΤ: Μπιλ Νάι, Πάντι Κόνσινταϊν, Ιμέλντα Στόντον, Ντόμινικ Γουέστ, Άντριου Σκοτ, Μπεν Σνέτσερ, Τζορτζ ΜακΚέι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Τον Ιούνιο του 1984, μια ομάδα gay ακτιβιστών στο Λονδίνο αποφασίζει να βοηθήσει οικονομικά τον αγώνα των ανθρακωρύχων, εν μέσω της μεγάλης απεργίας ενάντια στα καταστροφικά νομοσχέδια της κυβέρνησης Θάτσερ. Όταν τα αρμόδια συνδικάτα αρνούνται να αποδεχτούν επίσημα ενίσχυση από μια τέτοια αμφιλεγόμενη ομάδα, εκείνοι βρίσκουν ένα χωριό ανθρακωρύχων της Βόρειας Ουαλίας για να στηρίξουν. Θα δεχτούν, όμως, οι κάτοικοί του βοήθεια από αυτούς τους «διαφορετικούς», κατανοώντας πως οι δυο κοινωνικές τους ομάδες έχουν περισσότερα κοινά από όσα πιστεύουν;

Το βρετανικό σινεμά έχει, σχεδόν από την απαρχή του, παράδοση στο είδος του κοινωνικού δράματος που σχετίζεται με ταξικά προβλήματα, πιο πρόσφατα από το free cinema (όχι το site μας ντε, το βρετανικό νέο ρεύμα των 60’s) ως τη φιλμογραφία του Κεν Λόουτς. Ταυτόχρονα με το ταξικό δράμα όμως, υπάρχει και το υπο-είδος της δραματικής κομεντί που έχει επίσης βγάλει μερικές κλασικές βρετανικές ταινίες κυρίως την τελευταία εικοσαετία, όπως το μυθοπλαστικό μεν, αλλά γνώριμα – και ταξικά – βγαλμένο από τη ζωή «Άντρες με τα Όλα τους», και τα βασισμένα σε αληθινές ιστορίες «Κορίτσια του Ημερολογίου» και «Γυναίκες Έτοιμες για Όλα». Σε αυτή την κατηγορία υπάγεται και το «Pride», με το ύφος τού πρώτου και τη ραχοκοκκαλιά της απροσδόκητα αληθινής ιστορίας των άλλων δυο, και αποτελεί ήδη μια από τις πιο αξιόλογες προσθήκες στο υπο-είδος του.

Επιστρατεύοντας μια ταξιαρχία καταξιωμένων και ανερχόμενων ηθοποιών που κάνουν εδώ έξοχα τη δουλειά τους σαν σύνολο αλλά και μεμονωμένα (ειδική μνεία στον σοκαριστικά υποτιμημένο Πάντι Κόνσινταϊν και στον νεαρό Τζορτζ ΜακΚέι), ο κατά βάση θεατρικός σκηνοθέτης, Μάθιου Γουόρτσες ισορροπεί επιτυχημένα και με αξιομνημόνευτο ρεαλισμό, ανάμεσα στο ανάλαφρο χιούμορ που απαιτείται από μια εν τέλει «feel good» ταινία, και στις δραματικές καταστάσεις, που εντείνονται συναισθηματικά με τη συνειδητοποίηση πως η ιστορία είναι αληθινή. Αρχειακό υλικό από τις βίαιες συγκρούσεις μεταξύ αστυνομίας και ανθρακωρύχων αλλά και κλιπάκια της αψηφούσας «Σιδηράς Κυρίας» Θάτσερ ξύνουν ακόμα πληγές στην εγχώρια κοινότητα εξόρυξης, ενώ η θρυλική πια τηλεοπτική διαφήμιση της εποχής σχετικά με τη σωστή ενημέρωση και πρόληψη του AIDS ρίχνει τη βαριά σκιά της πάνω από τους χαρακτήρες (μερικοί εξ αυτών αληθινά πρόσωπα) της gay κοινότητας.

Το καλογραμμένο σενάριο του Στίβεν Μπέρεσφορντ στέκεται με συμπάθεια και σεβασμό απέναντι και στις δυο τόσο διαφορετικές αλλά και τόσο παρόμοιες κοινωνικές ομάδες, χωρίς να γίνεται αυστηρός επικριτής ακούσιων προκαταλήψεων και εσωτερικών πολιτικών παιχνιδιών και των δυο πλευρών. Ακόμα και οι «κακοί» της ταινίας δεν είναι παρά απλοϊκοί (αλλά όχι απαραίτητα ανίδεοι) άνθρωποι της εργατικής τάξης, φοβισμένοι και σταδιακά απελπισμένοι για το μέλλον τους, οι οποίοι δεν έχουν γνωρίσει – ανοιχτά – ομοφυλόφιλους συνανθρώπους, μέχρι που μια μικρή ομάδα των τελευταίων αποφασίζει να συγκεντρώσει χρήματα για έναν αγώνα που και οι ίδιοι δίνουν: το δικαίωμα να αντιμετωπίζονται ως ισάξια μέλη της κοινωνίας, το δικαίωμα στην περηφάνια για αυτό που είναι.

Οι καλύτερες σκηνές της ταινίας είναι σαφώς εκείνες στο μικρό ουαλικό χωριό, αλλά και στη λονδρέζικη… gay club scene, με τις δυο κοινότητες αρχικά να αντιμετωπίζουν η μια την άλλη ως… εξωγήινα όντα, και σιγά-σιγά να προσπαθούν να επικοινωνήσουν και να κατανοήσουν αλλήλους. Κι ενώ κάποιοι άνθρωποι, ως συνήθως, δεν αλλάζουν μυαλά (οι προαναφερθέντες «κακοί»), κάποιοι άλλοι δημιουργούν άρρηκτους δεσμούς φιλίας που οδηγούν στο πανηγυρικά θριαμβευτικό φινάλε, το οποίο μπορεί να θυμίζει χολιγουντιανό happy ending αλλά, και πάλι, είναι πέρα για πέρα αληθινό!

Η αφηγηματική φόρμουλα είναι λίγο πολύ γνώριμη για τη φύση και το είδος τής ταινίας, όμως οι Γουόρτσες και Μπέρεσφορντ αποφεύγουν επιδέξια τα πολλά και γλυκερά κλισέ, και μας παραδίδουν μια στιβαρή δραματική κομεντί με μεγάλη καρδιά και μια αληθινή ιστορία που, μπορεί να φαίνεται μικρής κλίμακας, είναι όμως σημαντική, όχι μόνο ως μια δραματοποιημένη πτυχή της σύγχρονης βρετανικής ιστορίας, αλλά και ως μια ευρύτερη ιστορία για την ανεκτικότητα, την αποδοχή του διαφορετικού αλλά και τον συνεχή αγώνα για το δικαίωμα στην ισότητα (οποιουδήποτε είδους, είτε ταξικού, είτε φυλετικού) και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Και για αυτούς τους λόγους, οι συντελεστές του «Pride» πρέπει να είναι αληθινά περήφανοι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μια ειλικρινά συγκινητική και κατά καιρούς πραγματικά αστεία (με το καλό, παραδοσιακό βρετανικό χιούμορ) ταινία που βασίζεται σε απίστευτα κι όμως αληθινά γεγονότα, είναι ξεκάθαρα μια καλή και εγγυημένη επιλογή. Αν πάλι είσαι από εκείνους που στενοχωρήθηκαν με τον θάνατο της Θάτσερ ή / και αισθάνεσαι άβολα αλλάζοντας γρήγορα θέμα σε συζητήσεις περί φυλετικών ζητημάτων, τότε μάλλον διάλεξε κάτι άλλο.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!