FreeCinema

Follow us

ΘΑΥΜΑ (2017)

(WONDER)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στίβεν Τσμπόσκι
  • ΚΑΣΤ: Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, Τζούλια Ρόμπερτς, Ιζαμπέλα Βίντοβιτς, Όουεν Γουίλσον, Νόα Τζουπ, Μπράις Γκέισαρ, Μάντι Πατίνκιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Με το πρόσωπο παραμορφωμένο από γενετικά προβλήματα, μερικά εκ των οποίων τον ανάγκασαν να υποστεί και τις πλείστες όσες επεμβάσεις σχεδόν από βρεφική ηλικία, ο δεκάχρονος Όγκι ετοιμάζεται να πάει για πρώτη φορά σε σχολείο, αφού η μητέρα του δεν δύναται να συνεχίσει τη διδασκαλία του στο σπίτι. Ο μικρός δείχνει έτοιμος. Ο κόσμος, όμως, είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει… την όψη του;

Υπάρχει μια υποκατηγορία στα οικογενειακά δράματα του αμερικανικού σινεμά, όπου ένα ανήλικο παιδάκι πάσχει από «κάτι», γίνεται καλά δίνοντας αγώνα με την όποια ασθένειά του ή πεθαίνει. Ενίοτε, το παιδάκι αντικαθίσταται και από… σπιτικό τετράποδο, για να «αγγίξει την καρδιά» ενός διαφορετικού target group θεατών. Στην οικία της οικογένειας Πούλμαν, υπάρχει και παιδάκι με «πρόβλημα» και κατοικίδιο. Μάντεψε ποιο πεθαίνει αυτή τη φορά!

Ο Όγκι, ο ανήλικος ήρωας αυτού του «Θαύματος» (πόσο ταιριάζουν τα εισαγωγικά εδώ…), γεννιέται με το σύνδρομο Treacher Collins, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει παραμορφωμένος στην όψη, κάτι που (μέχρι την ηλικία στην οποία τον συναντάμε στο φιλμ) δεν έχουν καταφέρει να διορθώσουν οι 27 επεμβάσεις τις οποίες έχει υποστεί για να ζει λίγο καλύτερα (οι εγχειρήσεις συνήθως αφορούν και προβλήματα αναπνευστικού, όρασης και ακοής). Οι γονείς του δείχνουν να αντιμετωπίζουν την κατάσταση με υπομονή και στοργή, όμως ο πιτσιρικάς είναι πλέον σε θέση να βγει από το σπίτι και να συνεχίσει την εκμάθηση στην Πέμπτη τάξη του Δημοτικού, σε ένα κανονικό σχολείο. Διότι είναι ένα κανονικό παιδί.

Από εκεί και πέρα, τα πάντα είναι προβλέψιμα. Σε ενοχλητικό βαθμό. Ο Όγκι πέφτει θύμα ασταμάτητου bullying από τους συμμαθητές, ακόμη πιο έντονα όταν αποδεικνύεται ότι είναι ίσως το πιο έξυπνο παιδί της τάξης του. Τα συνηθισμένα συστήματα άμυνας στα οποία βασιζόταν μέχρι σήμερα (φαντάζεται τον εαυτό του ως αστροναύτη της NASA και περιτριγυρίζεται από καλούς ή κακούς ήρωες του «Star Wars») σταδιακά χάνουν την ισχύ τους και η συμπόνοια των γονέων δεν είναι πια αρκετή. Κάπου εδώ μας συστήνεται και ο παραμελημένος χαρακτήρας της μεγαλύτερης αδελφής του, Βία (από το Ολίβια), που κι εκείνη με τη σειρά βιώνει άλλα συγκλονιστικά «δράματα» (η καλύτερή της φίλη γύρισε από τις διακοπές και δεν την κάνει παρέα!). Φυσικά, όλα ξεπερνιούνται με τη δύναμη της θέλησης και την καλοσύνη των ηρώων, αν και το σκυλάκι της οικογένειας δεν θα χαρεί το happy end του φιλμ, διότι πρέπει να υπάρξει και μια σκηνή στην οποία θα κλάψουν σύσσωμα τα μέλη της (προς Θεού, όχι όπως στο «Marley & Me» του 2008, εδώ μιλάμε για ζορισμένη συγκίνηση σε εντελώς φευγαλέο στιγμιότυπο).

Το «Θαύμα» υπογράφεται διεκπεραιωτικά από τον Στίβεν Τσμπόσκι, που το 2012 είχε προκαλέσει μια κάποια αίσθηση με τη μεταφορά ενός δικού του βιβλίου στη μεγάλη οθόνη («Τα Πλεονεκτήματα του Να Είσαι στο Περιθώριο»). Με τούτο εδώ το bestseller της Ρ. Τζ. Παλάσιο, καταφέρνει να τα πάει… ακόμη χειρότερα, θυμίζοντας τα τηλεοπτικά μελοδράματα του καναλιού Hallmark, με την εξέλιξη της πλοκής να τσουλάει πιο αδιάφορα και στεγνά ακόμη κι από τη μονοκόμματη έκφραση ατονίας του Όουεν Γουίλσον («υποδύεται» τον πατέρα… επειδή αυτό έγραφε ο ρόλος στο σενάριο). Μπορεί το φιλμ να έχει σκίσει εισπρακτικά στις ΗΠΑ, όμως είναι ντροπή να βλέπει κανείς το πόσο αναξιοποίητη είναι η Τζούλια Ρόμπερτς (η μητέρα), που αλλάζει δύο-τρεις μούτες ανάλογα με το «συναίσθημα» της σκηνής, όσο και το παιδί… θαύμα (εδώ ισχύει) του περσινού «Δωματίου», Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, εντελώς χαμένου πίσω από το υποχρεωτικό μακιγιάζ της παραμόρφωσης του Όγκι. Μέχρι να τελειώσει, ήθελα κι εγώ να γίνω αστροναύτης της NASA…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από εκείνα τα οικογενειακά της κλάψας, με τον διδακτισμό που φαντάζεται ο κάθε κοινός νους, με τόσο προκατασκευασμένες «συγκινήσεις», που περιμένεις μπας και βγει κι ένα επώνυμο brand και παραδεχτείς ότι έβλεπες ένα τεράστιο διαφημιστικό… «ανθρωπιάς». Σπάνια προκύπτει σπουδαία ταινία σε αυτό το είδος του οικογενειακού δράματος, το οποίο σε κάνει να ξεφυσάς κοιτάζοντας το ρολόι σου όταν είναι επιπλέον γλυκερό. Εδώ που τα λέμε, η ανάλογης θεματικής (αλλά με teenager ήρωα) «Μάσκα» (1985) του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς φαντάζει ως… σταθμός στην ιστορία του σινεμά συγκριτικά με το «Θαύμα». Μερικές μανάδες μπορεί και να πειστούν, να κλάψουν με μαύρο δάκρυ και να αναφωνήσουν ένα «ευτυχώς που έχουμε την υγειά μας στο σπιτικό μας» με ανακούφιση.

MORE REVIEWS

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΕΜΠΙΝΓΚ, ΣΤΟ ΜΙΖΟΥΡΙ

Μητέρα κοπέλας που έπεσε θύμα βιασμού και δολοφονήθηκε, αναστατώνει τους κατοίκους μιας μικρής πόλης του Μιζούρι, όταν μισθώνει διαφημιστική και τοποθετεί ένα θυμωμένο μήνυμα προς τον Σερίφη της περιοχής σε τρία τεράστια billboards του επαρχιακού δρόμου, ελπίζοντας να υπάρξει ξανά κάποια κινητικότητα στις έρευνες για τον επί σειρά μηνών ασύλληπτο ένοχο.

12 ΔΥΝΑΤΟΙ

Αμέσως μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 στη Νέα Υόρκη, ο αμερικανικός στρατός οργανώνει την πρώτη απόρρητη αποστολή αντεπίθεσης. Επίλεκτη ομάδα δώδεκα ανδρών των Ειδικών Δυνάμεων προσγειώνεται σε ορεινή περιοχή του Αφγανιστάν, ζητώντας τη βοήθεια τοπικού πολέμαρχου, ώστε να καταλάβουν πόλη - σημαντικό προπύργιο των Ταλιμπάν.

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ

Συμμορία κακοποιών που ειδικεύεται στις ληστείες τραπεζών, ετοιμάζει χτύπημα που όμοιό του δεν έχει γίνει ποτέ. Τα παλικάρια του Αστυνομικού Τμήματος του Λος Άντζελες επαγρυπνούν. Οι κακοί δεν δείχνουν να πτοούνται. Θα προλάβουν να κάνουν τη μεγάλη μπάζα ή πάντα στο τέλος νικά η αστυνομία;

ZAMA

Ο Δον Ντιέγκο ντε Ζάμα, αξιωματούχος του Ισπανικού Στέμματος που υπηρετεί σε απομονωμένη έκταση της Νοτίου Αμερικής του 17ου αιώνα, περιμένει εναγωνίως τη μετάθεσή του στο Μπουένος Άιρες. Την ίδια ώρα, η αόρατη απειλή ενός κακοποιού που λυμαίνεται την περιοχή, τρομοκρατεί τους λιγοστούς ντόπιους.

MOUNTAIN

Μια οπτικοακουστική οδύσσεια στις ψηλότερες κορυφές του πλανήτη, στο δέος και την έλξη που προκαλούν, στους θριάμβους και τις τραγωδίες που στεγάζουν.