FreeCinema

Follow us

Ο ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ (2012)

(THE DICTATOR)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λάρι Τσαρλς
  • ΚΑΣΤ: Σάσα Μπάρον Κοέν, Άννα Φάρις, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Τζέισον Μαντζούκας, Τζον Σι Ράιλι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 83’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Ο λατρεμένος – με το ζόρι – δικτάτορας της φανταστικής αραβικής χώρας Γουαντίγια, ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη για μια σύνοδο του ΟΗΕ. Χάνοντας το μούσι – σήμα κατατεθέν του, βρίσκεται άγνωστος μεταξύ αγνώστων και αναγκάζεται να δεχτεί τη βοήθεια αριστερίστριας χορτοφάγου οικολόγου, υπεύθυνης μαγαζιού με οικολογικά προϊόντα (the horror) και πυρηνικού επιστήμονα που βρισκόταν στη λίστα εκτελέσεων, ενώ παράλληλα εκτυλίσσεται πλεκτάνη διαδοχής.

Ηγέτης της εξωφρενικής, προσβλητικής, ακραίας και σχεδόν ανυπόφορα αστείας κωμωδίας, ο Σάσα Μπάρον Κοέν, αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο κωμικό ταλέντο των τελευταίων χρόνων, μετά από τον Ali G, τον Μπόρατ και τον Μπρούνο, υποδύεται για πρώτη φορά έναν πρωτότυπο χαρακτήρα που δεν υπήρχε στο τηλεοπτικό του show. Ο Συνταγματάρχης Αλαντίν, δικτάτορας της Γουαντίγια, την οποία «καταπιέζει με αγάπη», έχει προφανείς πηγές έμπνευσης. Ο Σαντάμ Χουσεΐν, ο Μουαμάρ Καντάφι και όλοι οι άλλοι μεσανατολίτες αρχηγοί κρατών που καταρρέουν ο ένας μετά τον άλλο, έχουν δανείσει στοιχεία τους στον Αλαντίν. Το γάντζωμα από την καρέκλα της εξουσίας, τον πλουτισμό, τις αδιανόητες σπατάλες, την «εξαφάνιση» αντιρρησιών, είναι χαρακτηριστικά που υπάρχουν στον Αλαντίν, φυσικά στην κωμική τους εκδοχή.

Αρκεί η παραμικρή αντίρρηση στις συνήθως παράλογες απόψεις του Αλαντίν για να διαταχθεί με μια κίνηση η εκτέλεση. Ενώ ο τοίχος της κρεβατοκάμαράς του είναι γεμάτος με τις φωτογραφίες των πληρωμένων «ραντεβού» του με τη Μέγκαν Φοξ (που εμφανίζεται), την Όπρα και τον Άρνολντ Σουορτσενέγκερ! Όπως σε κάθε «δημοκρατική» δικτατορία, το ζήτημα της διαδοχής έχει μεγάλη ίντριγκα. Και σ’ αυτήν, την πρωτοκαθεδρία έχει το δεξί χέρι του Αλαντίν, που μετά από μια αποτυχημένη δολοφονική απόπειρα, τον πείθει να πάει στη Νέα Υόρκη και να μιλήσει στον ΟΗΕ. Ξυρισμένος από έναν πράκτορα και αγνώριστος πλέον, ο Αλαντίν θα προσπαθήσει να ξανακερδίσει τη θέση του, ενώ ένας κρετίνος σωσίας γίνεται πιόνι του πρώην έμπιστού του.

Όσο άκυρος κι αν είναι ο χαρακτηρισμός για ταινία του Κόεν, ο «Δικτάτορας» αγγίζει το mainstream περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη δουλειά του. Εξέλιξη του «Borat» και του «Bruno», εντάσσει τα κωμικά επεισόδια σε μια πλοκή με πιο συμβατική αφήγηση, ενώ οι τόνοι είναι κάπως πεσμένοι σε ό,τι αφορά τον δείκτη προσβολής του κοινού. Άλλωστε, όπως και να το κάνεις, διαφορετική επίδραση έχει να δέχονται τα συχνά βάναυσα αστεία του ανυποψίαστοι περαστικοί ή η αδαής Πάμελα Αντερσον, παρά ηθοποιοί που ερμηνεύουν το ρόλο τους.

Όπως και να έχουν τα πράγματα, ο «Δικτάτορας» είναι μια αστεία ταινία. Γελάς. Και σε μερικές σκηνές γελάς ασυγκράτητα, μέχρι δακρύων. Η σκηνή που έχει κυκλοφορήσει αυτούσια και στο youtube, με τον Αλαντίν να πετάει με ελικόπτερο πάνω από τη Νέα Υόρκη τρομοκρατώντας αφράτους Αμερικανούς τουρίστες, είναι για ανθολογία. Τι άλλο θα δεις; Ένα τρυφερό σφίξιμο χεριών μέσα σε μια μήτρα, ένα ιπτάμενο πέος, ένα κεφάλι να χρησιμοποιείται για αστειάκια στο ντους, τον Έντουαρντ Νόρτον να «το δίνει» σε Κινέζο για τα φράγκα. Υπάρχουν και πολλά άσφαιρα γκαγκ, όμως, η αλήθεια είναι ότι ξεχνιούνται στη συνολική εντύπωση.

Ο Σάσα Μπάρον Κοέν είναι ίσως ο μοναδικός κωμικός που κάνει πολύ αστεία κωμωδία και, ταυτόχρονα, πολύ σκληρή σάτιρα. Και για ακόμη μια φορά δε χαρίζεται σε κανέναν. Εκτός από τον προφανή του στόχο που είναι τα (γκούχου γκούχου) «δημοκρατικά» καθεστώτα της Μέσης Ανατολής, σατιρίζονται ανελέητα οι μυγιάγγιχτοι οικολόγοι – φυτοφάγοι κλπ κλπ, αλλά για ακόμη μια φορά, και η ίδια η Αμερική με την περήφανη ταυτότητα της απόλυτης δημοκρατίας.

Στην ομιλία του ως Αλαντίν λέει: «Φανταστείτε τι θα συνέβαινε αν η Αμερική ήταν δικτατορία. Θα αφήνατε το 1% του πληθυσμού να έχει όλο τον πλούτο του Έθνους. Θα μπορούσατε να βοηθήσετε τους πλούσιους φίλους σας να γίνουν πλουσιότεροι, κόβοντας τους φόρους τους και γλιτώνοντάς τους όταν τζογάρουν και χάνουν. Θα αγνοούσατε τις ανάγκες των φτωχών για υγεία και εκπαίδευση. Τα ΜΜΕ σας θα εμφανίζονταν ως ελεύθερα. Αλλά στην πραγματικότητα θα ελέγχονταν από ένα άτομο και την οικογένειά του. Θα μπορούσατε να κάνετε υποκλοπές. Θα μπορούσατε να βασανίζετε ξένους κρατουμένους. Θα είχατε νοθευμένες εκλογές. Θα μπορούσατε να πείτε ψέματα για τους λόγους που κάνετε πόλεμο. Θα γεμίζατε τις φυλακές σας με μια συγκεκριμένη φυλή και κανείς δεν θα διαμαρτυρόταν. Θα χρησιμοποιούσατε τα media για να τρομοκρατήσετε τον κόσμο και να τον οδηγήσετε να υποστηρίξει πολιτικές ενάντια στα συμφέροντά του. Το ξέρω ότι είναι δύσκολο για σας, Αμερικανοί, να το φανταστείτε, αλλά τουλάχιστον προσπαθήστε». Δαγκώθηκε κανείς;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σ’ αρέσει να γελάς; Αρκεί. Προτιμάς το σχεδόν αυτοσχέδιο, ημι-ντοκιμανερίστικο, κανιβαλιστικό στιλ των προηγούμενων ταινιών του Σάσα Μπάρον Κοέν; Βάλε νερό στο κρασί σου…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.