FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ΜΑΪΜΟΥΔΩΝ (2015)

(MONKEY KINGDOM)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρκ Λίνφιλντ, Άλαστερ Φόδεργκιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 81'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Παρακατιανό θηλυκό αγέλης μακάκων σε βραχομνημείο της Σρι Λάνκα τραβάει ζόρια με αρχηγό, τρόικα από γκιόσες καμπόσες, αλλοδαπό αγαπητικό, μωρό, λόρδα, μουσώνες, εισβολείς. Το παλεύει. Θα ζήσει αυτή καλά κι εμείς καλύτερα;

Ο άνθρωπος διαθέτει σε ποσοστό άνω του 95% DNA ταυτόσημο μ’ εκείνο των πρωτευόντων θηλαστικών. Δικαιολογείται γι’ αυτό (και υπό τη λεοντή τής οικολογικά στρατευμένης διαμορφώτριας συνειδήσεων δια της τέχνης του entertainment) η Disney, όλο και εμφανέστερα, να πιθηκίζει τη συνταγή με την οποία ταΐζει το τρυφερότερων βασικών ενστίκτων ενηλικοανήλικο κοινό της ανά τον πλανήτη; Η απάντηση δεν θα μπορούσε να είναι «ναι». Αλλά it’s business, baby. Και ισχύει και σ’ αυτές, όπως και στο σύμπαν, το δίκαιο του ισχυρότερου. «Τουλάχιστον έχει τέχνη και fun αυτό το ελευθέρας βοσκής τσίρκο;», θα έπρεπε να είναι η επόμενη ερώτηση…

«Σποραδικά πολύ, αλλά έχει και τρίχες», θα αποκρινόταν ο γνώστης των exotica ντοκιμαντέρ μετ’ υπόθεσης των ειδικών πια στον θηριοδαμασμό για τον φακό Μαρκ Λίνφιλντ (το προ τριετίας «Chimpanzees» του δεν το είδαμε ποτέ εδώ, πρέπει να ευχαριστούμε μήπως τον Λάκη Λαζόπουλο που έκανε πανελληνίως πρώτες μούρες τους μακάκους για τη διανομή αυτής της ταινίας;) και Άλαστερ Φόδεργκιλ , ο οποίος βασικά λέει «Έλα Γοριλάκι» στα ο-κύκλος-της-ζωής survivor και family σχήματα του περσινού δικού του «Αρκούδες». Με extra μπανάνα για τον θεατή το μοτίβο της ταξικής βασάνου της ηρωίδας μας.

Και κερασάκι στην τούρτα το πιο παιγνιώδες από ποτέ, στα όρια της κομεντί σενάριο, με την Τίνα Φέι στην αφήγηση off να ενώνει εκφραστικά τις τελείες για το τίγκα στα τεκταινόμενα & συχνά κινδυνώδες modus vivendi της υπό παρατήρηση φυλής μας, και να βάζει λόγια διασκεδαστικά για τα ευτράπελα ή γούτσου γούτσου που βιώνει η κοπέλα μας. Ιδιοφυής επιλογή (αν ήταν τέτοια), καθώς το «λούκι» της, εκτός της κάστας των εκλεκτών με Νέμεση τρεις αδελφές ανακαλεί τα «Κακά Κορίτσια» που είχε γράψει η «δικιά» μας, ζευγαρώνει με την ικανότητα των δύο αρσενικών Τζέιν Γκούντολ της HD όχι μόνο να σκλαβώνουν στο όξω τη συμπεριφορική ρουτίνα ή χαρακτηρολογική μοναδικότητα των υποκειμένων τους, αλλά και να πηγαίνουν από δέντρο σε δέντρο το παραμύθι της βιοτής τους.

Περηφάνια και προκατάληψη, εξουσία και αμφισβήτηση του Α Αρσενικού, απώλεια, αρπακτικά, εξοστρακισμός, μετανάστευση, ενάντια στοιχεία της φύσης και άλλες δοκιμασίες, πλάι σε καψούρα, μητρότητα, αλληλεγγύη και (το ζητούμενο της) αποδοχή(ς) βγάζουν στο κλαρί δραματουργικά και σε εκτυφλωτικά ζωντανά κάδρα, έστω με το μαστίγιο του φωτομοντάζ μηνών ή και χρόνων, αυτό το «Έρως, Θέρος, Πόλεμος» σε φόντο χλωριδοπανίδας μιας αστεφάνωτης και του βυζανιάρικού της. Περιττό να ειπωθεί ότι οι σκηνές (κυρίως εκείνη της siesta) με αυτό και τα ρέστα κουτσούβελα να κρέμονται εξερευνητικά από την εναέρια βλάστηση ή την εκτελούσα χρέη babysitter παρία μας θα τρελάνουν τον γυναικείο πληθυσμό («σαν τους ανθρώπους, βρε παιδί μου!»), ενώ το γεύμα των τερμιτών διδάσκει τους νόμους της τροφικής αλυσίδας με αισθητική Ρουσλό, το υποβρύχιο ψάρεμα των νουφαρόσπορων θα λατρευτεί από τον Κάμερον, και εκείνο το jackfruit που περιδρομιάζεται από τις Τσίτα θα το λιμπιστείς κι εσύ.

(Ξε)ψειρίζοντας το πράγμα, θα δεις το στημένο δόκανο στο αστυφιλικό ντου-από-παντού στην αγορά και στο party γενεθλίων, όπου ένα μόνο δίποδο χαμπαριάζει τη ζημιά που κάνουν τα φαγανά ξαδέλφια των καπουτσίνων. Θα βρεις standard τα αντι-ακροβατικά στο κοινωνιολογικό πεδίο της έρευνας πεδίου, κι ας κάνουν guest στον βιότοπο ελάφια, λεοπάρδαλη, παγώνια, παπαγάλοι, πεταλούδες, χαμαιλέοντας, ελέφαντες, σκορπιοί, βαράνος, χαραδριοί, μαγκούστα, σκίουροι, αετόπουλο, χελώνα κι ένας σκύλος (!). Θα σπαστείς όταν τελειώσει το safari υπό τους ήχους radio teen pop. Αλλά το walk of life σου σ’ αυτόν τον απερίφρακτο ζωολογικό κήπο της απωασιατικής Εδέμ σε αλήθειες και θέαμα θα σου ‘χει αφήσει κάτι… ασφαλώς, κτηνάρα ή κτηνάκι. Απλώς, αν κοτάς, άνοιξε το κλουβί του ουραγκοτάγκου να τον απελευθερώσεις την επόμενη φορά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τα νιάνιαρα εν γένει χαϊδεύουν άφοβα, οι γονείς χαίρονται λίγο παραπάνω και τους χαριτολογούντες ήχους της ζούγκλας του σπικάζ. Οι Ταρζάν του είδους θα αντιληφθούν τον crowd-pleasing πήδο που καταφέρνει το είδος στο storytelling, αλλά και το δίχτυ που έχει αρχίσει να καραδοκεί για τη σύλληψη και χειραγώγηση της reality, των πιο μαλλιαρών μακρινών συγγενών μας αυτή τη φορά. Δεν μπορείς τα doc, το υποτροπικό κλίμα, τα ζωντανά; Δες από περιέργεια αυτόν τον κωμωδραματικό Πλανήτη των Πιθήκων, πιλαλάει και τα χωράφια της μυθοπλασίας.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.