FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΣΑΣ ΣΤΟΝ ΕΦΟΡΟ (2019)

(JUSQU’ICI TOUT VA BIEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μοχαμέντ Χαμιντί
  • ΚΑΣΤ: Ζιλ Λελούς, Μαλίκ Μπενταλχά, Σαμπρινά Ουαζανί, Καμίλ Λου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ένεκα φορολογικών παραβάσεων, ιδιοκτήτης διαφημιστικής εταιρείας αναγκάζεται να μεταφέρει την επιχείρησή του από το χλιδάτο παρισινό κέντρο στα ποταπά περίχωρα της πόλης. Ένας ολοκαίνουργιος κόσμος ανοίγεται μπροστά του.

Με το (αδιανέμητο στη χώρα μας) ντεμπούτο του «Né Quelque Part» (2013), ο Γαλλοαλγερινός σκηνοθέτης Μοχαμέντ Χαμιντί επέστρεφε από τη Γαλλία στη χώρα των γονιών του, τονίζοντας με κωμικό τρόπο (και μέσω ενός εμιγκρέ που περισσότερο Γάλλος ένιωθε, αφού το Μαγκρέμπ ούτε που το είχε δει ποτέ του) τις πολιτισμικές διαφορές των δύο χωρών. Με τη δεύτερη ταινία του, «Μια Αγελάδα στο Παρίσι» (2016), ακολουθούσε αντίστροφη πορεία, καθώς francophile Αλγερινός αγρότης πραγματοποιούσε το όνειρο της ζωής του επισκεπτόμενος για πρώτη φορά την κάτι σαν δεύτερη, άγνωστη όμως πατρίδα του Γαλλία, ανακαλύπτοντας τις… πολιτισμικές διαφορές των δύο χωρών. Με τούτη την τρίτη του σκηνοθετική προσπάθεια και αφού έχει πραγματοποιήσει πλήρως το aller-retour Μωάμεθ – Διαφωτισμός, το πιάνει (ελαφρώς) αλλιώς, επισημαίνοντας τις πολιτισμικές διαφορές που απαντώνται μέσα στην ίδια τη Γαλλία και δη εντός Παρισιού! Στέκει ένα κλικ πιο πάνω από τις συνήθεις θερινές γαλλικουργιές, μιας και (εκ νέου) δεν προσβάλει (τουλάχιστον) την αισθητική τού θεατή, πλην όμως το εξαιρετικά απλοϊκό του σενάριο, το οποίο μάλιστα από τη μέση και μετά μοιάζει να έχει «σχεδόν» ολοκληρωθεί, δεν αφήνει περιθώρια για κάτι αληθινά αστείο.

Ο Ζιλ Λελούς (τρίτη του εμφάνιση στη σεζόν, εξελίσσεται πια κι αυτός σε… σταθερά του ελληνικού κινηματογραφικού καλοκαιριού) υποδύεται τον Φρεντ, έναν αετονύχη επιχειρηματία που έχει βρει το μεγάλο κόλπο ώστε να τυγχάνει σημαντικών φοροελαφρύνσεων. Δηλώνει ως έδρα της διαφημιστικής του την υποβαθμισμένη Κουρνέβ στα βόρεια του Παρισιού, εκμεταλλευόμενος τη σχετική ευνοϊκή φορολογική νομοθεσία, φροντίζει όμως να διατηρεί τα γραφεία της στο κατά τι πιο όμορφο κέντρο της Πόλης του Φωτός. Όταν η τσιμπίδα του Νόμου τον μαγκώσει και του ρίξει γερό πρόστιμο, το οποίο φυσικά αδυνατεί να πληρώσει, δεν έχει παρά μία επιλογή: να μετακομίσει στ’ αλήθεια στην Κουρνέβ, στο παρισινό «Φαρ Ουέστ» που εκτείνεται πέρα από τον περιφερειακό της πόλης, και να γνωρίσει αυτός και οι συνεργάτες του μια πτυχή της γαλλικής πρωτεύουσας που πιθανότατα αγνοούσαν.

Διόλου τυχαία, ο αυθεντικός τίτλος της ταινίας κλείνει το μάτι στον περίφημο εναρκτήριο μονόλογο του τύπου από «Το Μίσος» (1995), που υποτίθεται πως έπεφτε από ένα κτήριο ισχυριζόμενος ειρωνικά πως «μέχρι εδώ όλα πάνε καλά». Ομοιότητα ανάμεσα σε αυτά τα δύο φιλμ, ασφαλώς, ουδεμία υπάρχει (πλην του κοινού τόπου των κακόφημων και υποβαθμισμένων παρισινών προαστίων), καθώς η ένδεια της ζωής των Βορειοαφρικάνων (κυρίως) μεταναστών που ζουν στα banlieues εξετάζεται εδώ από μία κωμική σκοπιά που ελάχιστα αποφεύγει τα comme il faut γαλλικά στερεότυπα του είδους. Κάπως έτσι, όλοι οι ντόπιοι είναι είτε κλέφτες και απατεώνες (ακόμα και αν πρόκειται για αμούστακα παιδάκια), είτε δεν μπορούν με τίποτα να ενταχθούν στη γαλλική κοινωνία, όπως συμβαίνει με τους γονείς του καλόκαρδου φύλακα Σαμί, ο οποίος εξαρχής αναλαμβάνει να ξεναγήσει το υπαλληλικό προσωπικό του Φρεντ στις «ομορφιές» της Κουρνέβ. Από την άλλη, ακόμη και όλα τα πτυχία του κόσμου να έχει ένας άτυχος κάτοικος της περιοχής, είναι καταδικασμένος να δουλεύει το πολύ στα McDonald’s, μιας και ο κοινωνικός αποκλεισμός που υφίσταται είναι ασφυκτικός, μέχρι να έρθει η καλή διαφημιστική Happy Few και να δώσει αναγκαστικά μια ευκαιρία σε κάποιους εξ αυτών.

Προσπαθώντας να αναδείξει τη διαφορά κουλτούρας ανάμεσα στους κυριλέ πρωτευουσιάνους και τους παρακατιανούς εμιγκρέδες, ο Χαμιντί ρίχνει όλα τα κλισέ στην πίστα, καταφέρνοντας έστω και σε μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού περιπτώσεις να βρει στόχο. Το δείπνο σε πολυτελές εστιατόριο, που ο Σαμί παραθέτει στη νεοφερμένη κι εκτός κυβικών του γκόμενα την οποία ζαχαρώνει, κρύβει μια ατυχή αθωότητα, ενώ το tour με το λεωφορείο προκειμένου να γίνει αναγνώριση… εχθρικού εδάφους, έχει μια κάποια σουρεάλ τρέλα. Ο τοπικός έμπορος ναρκωτικών με τη χρυσή καρδιά που βοηθάει τον Φρεντ όταν αυτός έχει ανάγκη, αλλά πάνω απ’ όλα είναι businessman (κι ας του αρέσει τρελά ο… Μπάρι Γουάιτ), όμως, είναι καρικατούρα του κερατά, η δε heist τροπή τού φινάλε επιβεβαιώνει πως το σενάριο του μεσιέ Χαμιντί δεν ήταν και ό,τι πιο εμπνευσμένο. Σε αντίθεση με τον απίθανο ελληνικό τίτλο του φιλμ, που ξυπνά μνήμες από αναλόγως τρελά κινηματογραφικά βαφτίσια της δεκαετίας του ’80 (και ακόμα πιο πίσω!). Chapeau, που θα έλεγαν και οι βέροι Παριζιάνοι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είστε της κατηγορίας «Θεέ Μου»; Τούτο το πτωχό γαλλόφωνο είναι κατά τι ανώτερο εκείνου του sequel που τρέξατε να δείτε προ ολίγων εβδομάδων. Είστε της κατηγορίας «Όχι άλλη γαλλικουργιά το καλοκαίρι στην Ελλάδα»; Μείνετε όσο πιο μακριά μπορείτε και τα παράπονα σας όχι στον έφορο, αλλά στον έκαστο διανομέα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.