FreeCinema

Follow us

ENEMY: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ (2014)

(ENEMY)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντενί Βιλνέβ
  • ΚΑΣΤ: Τζέικ Τζίλενχολ, Μελανί Λοράν, Σάρα Γκάντον, Ιζαμπέλα Ροσελίνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Καθηγητής Ιστορίας παρακολουθεί μια ταινία και εντοπίζει άνδρα που του μοιάζει εκπληκτικά. Αποφασίζει να τον αναζητήσει, με μια κρυφή ελπίδα να δεχτεί μια συνάντηση μαζί του.

Εξαιρετική περίπτωση σκηνοθέτη, ο Ντενί Βιλνέβ δεν παθιάζεται τόσο με τη φόρμα της δουλειάς του όσο με την εξερεύνηση της κινηματογραφικής αφήγησης και του πόσο μπορεί να ανατραπεί ή να επαναπροσδιοριστεί αυτή. Τα πιο γνωστά έργα της φιλμογραφίας του, το «Μέσα από τις Φλόγες» (2011) και το «Prisoners» (2013), το οποίο γύρισε λίγο πριν απ’ το «Enemy», δεν έχουν ιδιαίτερες συγγένειες μεταξύ τους, πέραν κάποιου δραματικού, ψυχολογικού στοιχείου, που ξεδιπλώνεται γύρω από το μοτίβο της οικογένειας. Το «μοτίβο» είναι η λέξη κλειδί και σε τούτο το φιλμ, που, όμως, απέχει… έτη φωτός από τις προηγούμενες ταινίες του Βιλνέβ, επιδεικνύοντας μια σαφώς μεγαλύτερη ανάγκη τού σκηνοθέτη να πειραματιστεί πέρα από το mainstream, χωρίς αυτό να σημαίνει πως το εγχείρημα επιτυγχάνει ολοκληρωτικά.

Στο αρκετά συχνά αλλόκοτα κινηματογραφημένο Τορόντο, με αυστηρότητα στον έλεγχο της απεικόνισης του urban τοπίου, δίχως φουτουριστικές υπόνοιες, αλλά με έμφαση στο industrial και ελαφρώς αφιλόξενο σκηνικό των πανύψηλων κτιρίων, οι ζωές του Άντονι και του Άνταμ κινούνται σε ένα παράλληλο μοτίβο επανάληψης, σχεδόν καθημερινά, δίχως συναρπαστικές «μεταλλάξεις» στην καθημερινότητά τους. Ο ένας διδάσκει τη σημασία της στέρησης μορφωτικού επιπέδου σε δικτατορικές κοινωνίες (στοιχείο που δε βρίσκει την απόλυτη σύνδεση με την πιο εσωτερική φιλοσοφία του φιλμ), επιστρέφει σπίτι, κάνει σεξ με τη σύντροφό του, διορθώνει γραπτά των μαθητών του και πάλι απ’ την αρχή, σαν σε μια ασταμάτητη λούπα. Ο άλλος, ηθοποιός το επάγγελμα, σκοτώνει το χρόνο του σε εκτός πλάνου ασχολίες, μάλλον χωρίς κάποια συγκεκριμένη δουλειά σε αυτή τη χρονική φάση, περιμένοντας τον ερχομό ενός παιδιού, στη συντροφιά της έξι μηνών εγκύου συζύγου του. Η διάδραση της «εισβολής» τού ενός άνδρα στον κόσμο του άλλου, θα προκαλέσει εντάσεις που το σκηνοθετικό ύφος του Βιλνέβ υπηρετεί με τονισμούς στο sound design, τη μουσική και έναν ρυθμό που σε πνίγει σα θηλειά, ακόμη κι όταν η δράση στην ουσία είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Αυτό κι αν θέλει ταλέντο για να πετύχει…

Το μυαλό του θεατή θα μπει στο trip να αναλύσει ή να εξηγήσει ορθολογιστικά τα τεκταινόμενα, με το πιθανότερο σενάριο να θέλει τους δύο άνδρες να είναι δίδυμα αδέλφια που κάποιος χώρισε μετά τη γέννα (εδώ μπαίνει και η Ιζαμπέλα Ροσελίνι στο ρόλο της μητέρας), όμως, η εισαγωγική, τελετουργική σεκάνς ενός sex club γεμάτο από ηδονοβλεψίες – πελάτες οι οποίοι ερεθίζονται στη θέα μιας γυναίκας που αυνανίζεται ή μιας άλλης που ακουμπά με το ψηλοτάκουνό της μια ολοζώντανη ταραντούλα, με τον έναν από τους δύο κεντρικούς ήρωες να παρακολουθεί επίσης, δηλώνει εξαρχής το flirt του Βιλνέβ με κάτι το αινιγματικό, το αμαρτωλό ίσως και, τελικά, το αναπάντητο. Άλλωστε, όπως μας προειδοποιεί και το αρχικό motto: «Το χάος αποτελεί ένα σύστημα το οποίο ακόμη δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί».

Η εξέλιξη της πλοκής μπλέκει τις αναζητήσεις στο υποσυνείδητο του Άντονι και του Άνταμ με έναν τρόπο που παραπέμπει στις πιο ερμητικά κλειστές και «νοσηρές» ταινίες του Ρομάν Πολάνσκι, αγγίζοντας ενίοτε και την αρρωστημένη κλινικότητα του πρώιμου Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Ενώ, πιθανότατα, εσείς θα ελπίζατε σε κάτι πιο θριλερικό ή χιτσκοκικό. Η πρόθεση, φυσικά, δεν είναι τέτοια εδώ. Γι’ αυτό και ο μεγαλύτερος εχθρός του «Enemy» είναι, με τον πιο παράδοξο τρόπο, ο… ίδιος του ο εαυτός. Η αδυναμία να στραφεί προς αυτόν και να τολμήσει να ζητήσει απαντήσεις, γύρω από το διχασμό, την κρίση της συμβίωσης, ψυχοσεξουαλικά πεδία και ένστικτα ζήλειας και εκδίκησης, στερούν από το φιλμ την απογείωση μιας εμπειρίας που ξεκίνησε με γερά θεμέλια για να καταρρεύσει στο βωμό τής «παραξενιάς».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Arthouse «πείραμα» από έναν Καναδό σκηνοθέτη που δεν έχει σταματήσει να μας εκπλήσσει τα τελευταία χρόνια, θα κάνει τους φίλους του σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς και των πιο «αλλόκοτων» κινηματογραφικών σπαζοκεφαλιών να προσπαθήσουν να «αποκρυπτογραφήσουν» κάθε λεπτομέρεια του φιλμ σε πιθανά επόμενες φορές που θα θελήσουν να το παρακολουθήσουν. Το είδος των θεατών που δεν αρέσκεται σε όλα τα άνωθεν χαρακτηριστικά… ας το βάλει στα πόδια!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.