FreeCinema

Follow us

Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΜΟΝΗ (2015)

(L’ATTESA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πιέρο Μεσίνα
  • ΚΑΣΤ: Ζιλιέτ Μπινός, Λου ντε Λαάζ, Τζόρτζιο Κολάντζελι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Εν αναμονή της «επιστροφής» του γιού της, μια μητέρα θα κληθεί να γνωρίσει από κοντά την κοπέλα του, μετά τον απρόσμενο ερχομό της στο σπίτι και λίγο πριν την έναρξη των εορτασμών για το Πάσχα των Καθολικών.

Ντεμπούτο στη μεγάλου μήκους για τον Ιταλό Πιέρο Μεσίνα, με ένα δράμα σαφώς επηρεασμένο σκηνοθετικά από τη «σχολή» του Πάολο Σορεντίνο, χωρίς όμως την υπαρξιακά επιτηδευμένη φλυαρία τού δεύτερου και με σεναριακή αφετηρία τις έννοιες της απουσίας και της πίστης, δύο ιδέες αμετάκλητα αλληλένδετες και αδιαχώριστες, γύρω από τις οποίες «χτίζεται» και όλη (ή μάλλον η όποια) δράση των δυο πρωταγωνιστριών.

«Η Μεγάλη Αναμονή» διαθέτει ένα σοβαρό σκηνογραφικό ατού: μια πελώρια, σιτσιλιάνικη βίλα, εκεί όπου παίζεται και το επίσημο δράμα, με τα γυρίσματα να πραγματοποιούνται on location και τη φωτογραφία του Φραντσέσκο Ντι Τζάκομο να κάνει «δουλίτσα», καταφανώς εκμεταλλευόμενη με τον καλύτερο τρόπο την ειδυλλιακή τοποθεσία και το βολικό μέγεθος του κτίσματος, για μια πρώτη «μεταφορική» ανάγνωση της τεράστιας εσωτερικής κενότητας της μάνας, όπως αυτή αντικατοπτρίζεται στο σκοτεινό και άδειο εσωτερικό του σπιτιού. Τόσο η συμβολή του Μεσίνα, όσο και αυτή του Ντι Τζάκομο στην απόδοση της ατμόσφαιρας είναι φανταστική, με την επιβλητική σύνθεση των χρωματιστών τζαμιών στην τραπεζαρία, τα κεντραρισμένα «με χάρακα» καδραρίσματα και τον χαμηλό, «παλιομοδίτικο» φωτισμό, να συνθέτουν το σχεδόν αβάσταχτο, βουβό μοιρολόι της αναπόφευκτης μη έλευσης του γιού / εραστή.

Στον αντίποδα της οπτικής προσαρμογής του μητρικού θρήνου, το σενάριο των τεσσάρων (!) σεναριογράφων δεν κάνει καμία απολύτως χάρη στην αρχική ιδέα πίσω από την έμπνευση του έργου του Λουίτζι Πιραντέλο, «Η Ζωή που Σου Έχω Δώσει», πάνω στο οποίο βασίστηκε εν μέρει η ταινία, με αποτέλεσμα αυτό που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μια δυνάμει εναλλακτική και άκρως ενδιαφέρουσα σπουδή πάνω στον γυναικείο ψυχισμό, να γειώνεται απότομα και άτσαλα, σε ένα συμβατικό σενάριο που δεν ξύνει καν την επιφάνεια της (σαρωτικής εδώ) απώλειας. Μπορεί οι υποκριτικές ικανότητες της όμορφης Λου ντε Λαάζ να μη φτάνουν επουδενί το επίπεδο των αντίστοιχων της πιστής θρηνούσας του σινεμά (ήδη από την εποχή της «Μπλε Ταινίας» του Κριστόφ Κισλόφσκι), Ζιλιέτ Μπινός, εντούτοις, οι ερμηνείες διατηρούν την απαραίτητη δραματική ισορροπία, αν και η νεοσυσταθείσα σχέση των δύο γυναικών δεν εξερευνάται ποτέ εις βάθος, με το σενάριο να αναλώνεται περισσότερο σε σχηματικές συζητήσεις περιορισμένου ενδιαφέροντος και ουσίας.

Το 2001 ο Αλεχάντρο Αμενάμπαρ υπέγραψε μια από τις καλύτερες ταινίες ψυχολογικού τρόμου του νεότερου σινεμά. «Οι Άλλοι» αποτέλεσαν ταινία σταθμό για την καριέρα της Νικόλ Κίντμαν, επαναπροσδιορίζοντας παράλληλα το horror ως κινηματογραφικό είδος, με έναν τρόπο που λίγες ταινίες έχουν καταφέρει να κάνουν τόσο επιτυχημένα: εικονοποιώντας την ψυχολογική υπόσταση της πρωταγωνίστριας, πρωτίστως για την εξυπηρέτηση της πλοκής. «Η Μεγάλη Αναμονή» μοιράζεται αρκετές ομοιότητες με την ταινία του Αμενάμπαρ, τόσο σε σκηνοθετικό όσο και σε σεναριακό επίπεδο. Από τη μια η Κίντμαν αναμένει στωικά την επιστροφή του στρατιώτη συζύγου, από την άλλη η Μπινός καρτερεί τον ερχομό του γιου της. Στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο «ιστορίες φαντασμάτων» που επιχειρούν να εξερευνήσουν με παρόμοιο τρόπο τις έννοιες της απώλειας, της μοναξιάς και της πίστης, παρά το γεγονός ότι στην περίπτωση του Ιταλού γίνεται εμφανές πως αυτό που ενδιαφέρει (κυρίως) είναι η σκηνοθετική καλαισθησία και όχι η πλοκή.

Δεν μπορούμε να προσάψουμε στον Πιέρο Μεσίνα ότι, τουλάχιστον, δεν προσπάθησε να δημιουργήσει ένα φιλμ για τον υποδόριο πόνο τού χαμού, παρ’ όλα αυτά, όσο προσεγμένη και φροντισμένη κι αν είναι η εικόνα, το γεγονός παραμένει πως η περιορισμένη ανάπτυξη των χαρακτήρων δεν βοηθά καθόλου στη νοηματική απεμπλοκή, προσδίδοντας στην ταινία τα χαρακτηριστικά μιας πολύ όμορφης «συσκευασίας», χωρίς επαρκώς δουλεμένο περιεχόμενο. Σε αυτό το πλαίσιο μοιάζει ανεπαρκής ακόμα και η παρουσία της Μπινός, η οποία, βέβαια, ερμηνευτικά παραμένει εξαιρετικά καλή, ιδιαίτερα σε ρόλους «τεθλιμμένους» (όπως εδώ) που κοινωνούνται μέσα από παρατεταμένες σιωπές και απελπισμένα βλέμματα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η παρουσία του Τζόρτζιο Κολάντζελι, ο ρόλος του οποίου ωθεί την πλοκή μεν, αργά δε, με αποτέλεσμα «Η Μεγάλη Αναμονή» να περνάει τελικά στο κινηματογραφικό μας μνημονικό, ως μια χαμένη ευκαιρία για ένα πραγματικά αξιομνημόνευτο ντεμπούτο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν είσαι από εκείνους που επιζητούν «καθαρές» απαντήσεις και ρεαλισμό στο φουλ, είναι σίγουρο πως «Η Μεγάλη Αναμονή» θα σε εξοργίσει τόσο δα, αφού ολόκληρο το οικοδόμημα της ταινίας βασίζεται σε μια και μόνο παραδοχή, που όμως δεν ξεστομίζεται ποτέ, αλλά αφήνεται να εννοηθεί, αγνοώντας επιδεικτικά την προφανέστατη ερώτηση: «Τι συμβαίνει, τέλος πάντων;». Από την άλλη, αν σου αρέσει το υπαινικτικό σινεμά, η Ζιλιέτ και η στιλιζαρισμένη σκηνοθεσία, θα περάσεις χάρμα, αν και η «περί ανέμων και υδάτων» πρόζα ίσως κάπου κουράσει. Όπως και να ‘χει, η αναμονή αξίζει και μόνο για τη… σιτσιλιάνικη dolce vita.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.