FreeCinema

Follow us

ΞΑ ΜΟΥ (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κλειώ Φανουράκη
  • ΚΑΣΤ: Γιώργος Χωραφάς, Σοφία Χιλλ, Νίκος Μπουσδούκος, Λευτέρης Ελευθερίου, Γιώργης Σμπώκος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 86'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ο Τζόνι, πενηντάρης διευθυντής ξενοδοχείου, χάνει τη δουλειά του και μένει για μήνες άπραγος και μετέωρος, μέχρι που ανακαλύπτει γύρω του τις δυνατότητες του τόπου όπου ζούσε για χρόνια, τις οποίες δεν είχε προσέξει ποτέ.

Αν θέλεις να δώσεις μια σύντομη περιγραφή για το τι είναι το «Ξα Μου», είναι σαν ένας συνδυασμός του «Ελεύθερος Ωραρίου» (2001) του Λοράν Καντέ με το «Μια Καλή Χρονιά» (2006) του Ρίντλεϊ Σκοτ, μαζί με «εμβόλιμο»… τραπεζικό spot για την εναλλακτική επιχειρηματικότητα, χωρίς ωστόσο να πλησιάζει τη δραματική ένταση ή τη σχετικά ευχάριστη αύρα αμφότερων των προαναφερθέντων φιλμ. Ο Τζόνι, τον οποίο υποδύεται ο Γιώργος Χωραφάς, χάνει τη δουλειά του ως manager πεντάστερου ξενοδοχείου και μένει κλειδωμένος στο σπίτι, φορώντας καθημερινά το κοστούμι του, έστω κι αν το μόνο που κάνει είναι να κλειδώνεται στο ερημικό γραφείο του και να παίζει online poker (χάνοντας διαρκώς λεφτά). Η γυναίκα του και τα τρία του παιδιά έχουν τις δικές τους ανάγκες, στις οποίες ο Τζόνι φαίνεται να ανταποκρίνεται μόνο μερικώς. Μια παρτίδα σκάκι στο λιμάνι και μια ψαριά – δώρο θα είναι η πρώτη του ουσιαστική επαφή με τη φύση της Κρήτης, στην οποία ζει για χρόνια, αλλά φαίνεται να αγνοεί στην πραγματικότητα.

Από εκεί, λοιπόν, που κάθεται με το κοστούμι του σε μια διαρκή απάθεια, αρχίζει να αποκτά επικοινωνία με τον τόπο και τους ανθρώπους του. «Ξα μου» στην κρητική διάλεκτο σημαίνει «κουμάντο μου». Για τον Τζόνι, το κουμάντο που αρχίζει να ξαναπαίρνει στη ζωή του έρχεται μέσα από αυτή την επαφή. Πηγαίνοντας για ψάρεμα, παίρνοντας το λεωφορείο, δουλεύοντας στον τρύγο και βρίσκοντας μια επαγγελματική προοπτική διαφορετική από εκείνη που γνώριζε.

Η ταινία της Κλειώς Φανουράκη έχει ένα θέμα όχι απαραίτητα πρωτότυπο, αλλά πραγματικό: της ξαφνικής ανεργίας, όπως και τη σχέση με τον τόπο. Το πρώτο κομμάτι είναι λιγότερο επιτυχημένο, αφού η απότομη αλλαγή στην επαγγελματική κατάσταση του Τζόνι δείχνει να προκαλεί μικρή αλλαγή στην οικογενειακή ζωή, πέρα από τις σπουδές των παιδιών. Κάποια επεισόδια, μάλιστα, όπως εκείνο με την Άννα Φόνσου, δεν έχουν κανέναν λόγο ύπαρξης και προκαλούν απορία για το αν κόπηκε στο μοντάζ κάποιο υλικό που θα τα συνέδεε με τη βασική ιστορία. Η Φανουράκη, ως Κρητικιά, αποδίδει το δεύτερο κομμάτι σαφώς καλύτερα: τις συναντήσεις του Τζόνι με τους ντόπιους, πίνοντας ρακές, δοκιμάζοντας σταφύλια και τυριά, πράγματα απλά και καθημερινά τα οποία ο ήρωας δείχνει να μην γνώριζε, κι ας ζούσε εκεί. Σημαντική συμβολή στην αυθεντικότητα αυτών των σκηνών έχει η συμμετοχή του ερασιτέχνη Γιώργη Σμπώκου, που παίζει με παντελή έλλειψη επιτήδευσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα προσέξεις την κρητική φύση και τα καλά της και θα εκτιμήσεις το πώς παρουσιάζεται, ειδικά αν έχεις πάει στο νησί. Από την άλλη πλευρά, η ιστορία δεν έχει την ανάπτυξη που θα όφειλε, ειδικά με την επικαιρότητα του θέματος. Εάν, στην τελική, σου φανεί μονάχα σαν ένα μεγάλο διαφημιστικό τραπέζης (όσο σωστά εκτελεσμένη κι αν είναι η παραγωγή ή άρτια η δουλειά των επί μέρους συντελεστών), δεν θα σε αδικήσουμε…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας που χάνει τη θεσάρα του σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και το γυρνάει… στ’ αμπέλια! Στο τέλος σου λέει και σε ποια τράπεζα να πας, να εξάγεις, να φέρεις την ανάπτυξη. Ανατσουτσούριασα!