FreeCinema

Follow us

Η ΣΕΙΡΗΝΑ ΤΟΥ ΜΙΣΙΣΙΠΗ (1969)

(LA SIRENE DU MISSISSIPI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρανσουά Τριφό
  • ΚΑΣΤ: Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Κατρίν Ντενέβ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Πλούσιος καπνοπαραγωγός σε εξωτική νήσο του Ινδικού Ωκεανού αναμένει νύφη δι’ αλληλογραφίας, αλλά η γυναίκα που εμφανίζεται μπροστά του δεν έχει καμία σχέση με τη φωτογραφία που εκείνος είχε στην κατοχή του. Θα τον κερδίσει με την ομορφιά της, θα παντρευτούν, όμως εκείνη θα εξαφανιστεί μαζί με τα χρήματά του ύστερα από λίγο καιρό.

Η αγάπη του Φρανσουά Τριφό για τον Άλφρεντ Χίτσκοκ είναι γνωστή. Εάν, λοιπόν, κανείς θέλει να δει πώς θα μπορούσε να συνδυαστεί το φιλμικό σύμπαν του δεύτερου (πιο κοντά στο περιεχόμενο της «Marnie», ίσως) με τον κόσμο των ηρώων τού Τριφό, η «Σειρήνα του Μισισιπή» είναι η ταινία που αναζητά. Είναι ένα πετυχημένο «πείραμα»; Δυστυχώς, όχι.

Με σεναριακή βάση το «Waltz into Darkness» του Κόρνελ Γούλριτς, ο Τριφό μας εισάγει στη μυστηριώδη εξέλιξη ενός δι’ αλληλογραφίας συνοικεσίου, όπου τα πάντα αφήνουν στον θεατή την αίσθηση της καχυποψίας απέναντι στο πρόσωπο της νύφης, το οποίο δεν μοιάζει καθόλου σ’ εκείνο της φωτογραφίας που είχε ο κεντρικός ήρωας. Ο Τριφό σε κάνει πάντοτε να αμφιβάλλεις για την πραγματική ταυτότητα της γυναίκας αυτής, αλλά το «κακό» έχει συμβεί: ο ήρωάς μας είναι ερωτευμένος. Και αυτό μας βάζει σε ασταμάτητους μπελάδες και αναζητήσεις, κατόπιν της εξαφάνισής της μαζί με τις καταθέσεις εκατομμυρίων εκείνου.

Το λάθος του Τριφό, σε σχέση με το χιτσκοκικό πρότυπο, εντοπίζεται στην απουσία ψυχαναλυτικής διερεύνησης των χαρακτήρων. Ο Λουί και η Μαριόν μοιάζουν με ήρωες ενός λαϊκού φωτορομάντζου, είναι εντελώς… χάρτινοι (και όχι απαραίτητα pulp), δεν υπάρχουν διακυμάνσεις ψυχολογικές σε οτιδήποτε κάνουν, είτε εξαπατούν ο ένας τον άλλον, είτε εγκληματούν, είτε… κάνουν έρωτα. Και ως ιστορία αγάπης, είναι τόσο τυφλή η αφοσίωση εκείνου, που το μόνο που καταφέρνει είναι να μετατρέπεται σε έναν αφελή και αντιπαθή χαρακτήρα, αφήνοντας τον θεατή εντελώς μόνο, δίχως ένα στοιχείο ταύτισης. Διότι ο τελευταίος είναι πεπεισμένος για το πόσο ανάξια και δολοπλόκα είναι η ηρωίδα του φιλμ – με την όποια ταυτότητα κιόλας!

Αυτό που μένει από τη «Σειρήνα του Μισισιπή» είναι μια απόπειρα αποδόμησης του έρωτα, που μέσα στην όλη φιλμογραφία του Τριφό μοιάζει τόσο ξένη, μάλλον περισσότερο με διακωμώδηση παρά κάτι το ουσιαστικό. Το πρωταγωνιστικό ζεύγος των Μπελμοντό και Ντενέβ, αταίριαστο στο στιλ παιξίματος, επιδεικνύει μονάχα τη φωτογενή ματαιοδοξία των δύο Γάλλων super stars, με τρόπο λαϊκίστικο (πάλι στη fotonovela γυρνάμε, δηλαδή). Τελικά, είναι ένα θριλερικό homage ή μια εκκεντρική ιστορία αγάπης. Και στις δύο περιπτώσεις, πρόκειται περί αποτυχίας. Όχι μόνο επειδή οι κώδικες του πρώτου δεν λειτουργούν, αλλά, κυρίως, γιατί από το φιλμ λείπει η τρυφερότητα. Στοιχείο στο οποίο οφείλει τη φήμη του ο Τριφό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι από τις καλύτερες στιγμές της φιλμογραφίας του Φρανσουά Τριφό, το φιλμ αυτό αποτυγχάνει στο να δημιουργήσει σασπένς ή να πείσει και ως ιστορία αγάπης. Εάν η λάμψη της Κατρίν Ντενέβ στη μεγάλη οθόνη είναι το μόνο ζητούμενο, θα το ευχαριστηθείς. Κατά τα άλλα, μονάχα για hardcore κινηματογραφόφιλους ή μελετητές της δουλειάς του Γάλλου σκηνοθέτη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας μορφονιός, ψηλός και παμπλούτου και βρίσκει νύφη με φωτογραφία από αγγελία. Και του σκάει μια γκομενάρα, καλύτερη από τη φωτογραφία! Μόνο στο σινεμά, ρε φίλε!