FreeCinema

Follow us

ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ (2015)

(LOIN DES HOMMES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νταβίντ Ελοφέν
  • ΚΑΣΤ: Βίγκο Μόρτενσεν, Ρεντά Κατέμπ, Τζεμέλ Μπαρέκ, Βενσάν Μαρτέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Σε ένα απομονωμένο σχολείο, στην Αλγερία του 1954, ένας δάσκαλος προσπαθεί να μείνει ανεπηρέαστος από τις εξεγέρσεις, όμως σύντομα θα βρεθεί με την αποστολή να μεταφέρει έναν ντόπιο χωρικό σε γειτονική πόλη, ώστε να δικαστεί (και πιθανότατα να εκτελεστεί) για ανθρωποκτονία. Στην πορεία, μοιραία, θα αναγκαστεί να πάρει μερικές σημαντικές αποφάσεις και για τον ίδιο του τον εαυτό.

Ας πούμε από την αρχή το πιο προφανές. Το «Μακριά από τους Ανθρώπους» δεν είναι η πιο πρωτότυπη ταινία που έχεις δει ή πρόκειται να δεις. Αν αγαπάς τον γαλλικό κινηματογράφο, σίγουρα έχεις δει αρκετές ακόμη ταινίες που αφορούν συγκεκριμένα την έκρυθμη κατάσταση στην Αλγερία της δεκαετίας του 1950, με πιο πρόσφατη από αυτές το «Πέρα από τον Νόμο» του Ρασίντ Μπουσαρέμπ. Αν, όμως, αποφασίσει κανείς να αγνοήσει το αρχικό deja-vu και να δώσει μια ευκαιρία στη συνέχεια, τότε είναι βέβαιο πως θα ανακαλύψει αρκετά πράγματα για να εκτιμήσει, ανάμεσά τους κι έναν Βίγκο Μόρτενσεν, ο οποίος προσθέτει γαλλικά και αραβικά στις γλώσσες με τις οποίες έχει – με άνεση – ερμηνεύσει στην καριέρα του.

Επιπρόσθετα, πέρα από την παρουσία τού Μόρτενσεν, έκπληξη προκαλεί και το ίδιο το σκηνοθετικό ύφος που επιλέγει να ακολουθήσει ο Νταβίντ Ελοφέν. Αν και το σενάριο βασίζεται σε ένα σύντομο διήγημα του Καμί, ο σκηνοθέτης «δανείζεται» στοιχεία κυρίως από το είδος του γουέστερν για να μεταφέρει την ιστορία του στη μεγάλη οθόνη, όσον αφορά τόσο το αισθητικό κομμάτι όσο και την ίδια την αφηγηματική προσέγγιση. Με μια σέπια απόχρωση στην πλειοψηφία των σκηνών και ένα άγριο, βραχώδες τοπίο για φόντο (περίπου όπως είδαμε και στη «Μαχαιριά» του Φατίχ Ακίν), η ταινία θα μπορούσε να αφορά κάλλιστα μια ιστορία Ινδιάνων στην Άγρια Δύση, μακριά από τα τεκταινόμενα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Αυτό που έχει σημασία, εξάλλου, είναι το προσωπικό ταξίδι του μοναχικού και ηθικού ήρωα μέχρι τον προορισμό του, όσο οι ενδιάμεσοι σταθμοί τον ωθούν να αναθεωρεί σχετικά με το πόσο σύμφωνη με τις αρχές του είναι η αποστολή του. Οι αντίπαλοί του μπορεί να μη θέλουν λεφτά, όπως θα επιθυμούσε ο Σέρτζιο Λεόνε, όμως η στάση του κεντρικού χαρακτήρα θα έκανε σίγουρα περήφανο τον Κλιντ Ίστγουντ.

Ευτυχώς, σε αντίθεση με τα διλήμματα του κεντρικού του ήρωα, το «Μακριά από τους Ανθρώπους» έχει σαφή στόχο και αυτό τού επιτρέπει να δείχνει και να είναι συγκροτημένο, καταφέρνοντας να συγκινήσει, να προκαλέσει τη σκέψη, να προσφέρει κινηματογραφική ψυχαγωγία και να αφηγηθεί, τελικά, μια ανθρώπινη ιστορία με ισχυρή καρδιά αλλά χωρίς να καταφεύγει σε μελοδραματισμούς. Σε αυτό συντελεί η διακριτική αλλά ουσιαστική μουσική των Νικ Κέιβ και Γουόρεν Έλις αλλά και τα λιτά, αυστηρά κάδρα, που απομονώνουν τους δύο πρωταγωνιστές όχι μόνο «μακριά από τους ανθρώπους» αλλά και από το ίδιο τους το παρελθόν. Επίσης, αν ακούσετε μια γνωστή φωνή στην ερμηνεία των στίχων που σας θυμίζει Ψαραντώνη, μη βιαστείτε να απορρίψετε τις εντυπώσεις σας, καθώς, ναι, είναι όντως η δική του φωνή που χρησιμοποιούν οι δύο συνθέτες!

Φυσικά, τίποτα από όλα αυτά δε θα λειτουργούσε αν οι Μόρτενσεν και Κατέμπ (στον ρόλο του χωρικού) δεν ταίριαζαν τόσο καλά σαν ντουέτο, προσφέροντας τις όψεις του ίδιου νομίσματος και παρουσιάζοντας δύο ανθρώπους που βρέθηκαν ανάμεσα στις προσταγές των αρχών τους και του επιβεβλημένου νόμου. Το δε τέλος (no spoilers) προσφέρει ικανή σκέψη και προβληματισμό για να «κουβαλήσει» την ταινία και μετά τους τίτλους τέλους, ώστε να της προσφέρει τη μοναδικότητα που δεν της χαρίζει το αρχικό της θέμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το γαλλόφωνο σινεμά ανέκαθεν προσέφερε συγκινήσεις στο ελληνικό κοινό και το «Μακριά από τους Ανθρώπους» φαίνεται ικανό να συνεχίσει αυτή την παράδοση. Ενδεχομένως, δε, η οικειότητα του θέματος να λειτουργήσει τελικά θετικά στη δυνατότητα «επικοινωνίας» της ταινίας. Περισσότερο για το μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό και για τους νεαρότερους θεατές που δεν περιορίζονται στις αμερικανόφερτες προτάσεις, το φιλμ δεν φέρει τα – φλύαρα – κακά τού γαλλικού σινεμά, αλλά διατηρεί τη φιλικότητά του. Κοινώς, στην ουσία του, δεν στέκεται και τόσο «μακριά από τους ανθρώπους».


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!