FreeCinema

Follow us

ΡΙΟ 2 (2014)

(RIO 2)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κάρλος Σαλντάνια
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Πιθανή εναπομείνασα αποικία του σπάνιου είδους τους στην καρδιά της ζούγκλας του Αμαζονίου πείθει την Τζούελ και τον Μπλου να αφήσουν για λίγο το σπίτι που μοιράζονται με τους ανθρώπους τους στο Ρίο και μαζί με τα τρία τους παιδιά να επιχειρήσουν προς τα εκεί ταξίδι… αυτογνωσίας.

Τουτέστιν, έχουν όλοι τους μια σημαντική, ικανή να τους αλλάξει τη ζωή, ευκαιρία: η Τζούελ να επανασυνδεθεί με τη χαμένη οικογένειά της, τα πιτσιρίκια, που μέχρι τώρα ήταν εξπέρ μόνο στο να διαβάζουν ανθρώπινα βιβλία, να ακούν διαρκώς μουσική στο mp3 ή να φτιάχνουν τηγανίτες (!) με τον μπαμπά, να πειραματιστούν με την πιο άγρια, ιπτάμενη πλευρά τους και ο Μπλου να αποδείξει, επιτέλους, πως δεν είναι απλά και μόνο ένα κακομαθημένο, βολεμένο κατοικίδιο, μονίμως εξαρτημένο από ανθρώπινα gadgets, σαν το GPS, τον πολυμορφικό σουγιά ή το… τσαντάκι μπανάνα. Η κατάσταση και τα διλήμματα καθενός τους, όμως, περιπλέκονται επικίνδυνα όταν τόσο το νεο-αποκτηθέν σπιτικό, όσο και οι ορνιθολόγοι… άνθρωποί τους, Τούλιο και Λίντα, μπαίνουν στο στόχαστρο παράνομων υλοτόμων που δρουν στην περιοχή. Σου θυμίζει κάτι; Όχι;

Αν στο περιγράψω ως εξής; «Μπλέ «ανθρωποειδή» (στη συμπεριφορά, τουλάχιστον) πλάσματα απειλούνται από εξαφάνιση όταν οι τεχνολογικά πιο εξελιγμένοι άνθρωποι (με τους οποίους έχουν επιχειρήσει επανειλημμένα, ατυχώς, να συνυπάρξουν ειρηνικά) εισβάλλουν στον σπάνιας ομορφιάς, βιοποικιλότητας και σημασίας βιότοπο / πατρίδα τους και τον απογυμνώνουν από τα δέντρα του, ώστε να τον εκμεταλλευτούν εμπορικά». Ε; Ναι. Αν αντικαταστήσεις τους Μπλε Μακάο με τους μπλε Να’αβί, τη Γη με την Πανδόρα, την άκρως κερδοφόρα, νόμιμη και μη ξυλεία που μπορεί να αποκομιστεί από τη ζούγκλα του Αμαζονίου με το πολύτιμο ορυκτό ανομπτένιουμ που βρίσκεται κάτω από τα γιγάντια, λαβυρινθώδη δέντρα της φύσης της Πανδόρα και τους παράνομους υλοτόμους με την αδίστακτη πολυεθνική, το «Ρίο 2» γίνεται εύκολα αντιληπτό ως μια πιο light, «παιδική» και ευφάνταστα μιούζικαλ εκδοχή του «Avatar». Και αυτό δεν είναι κακό.

Όπως και η πολυσυζητημένη ταινία του Κάμερον, είναι ένα όργιο μεθυστικά ενορχηστρωμένων, παλλόμενων χρωμάτων ή, όπως το έθεσε η Λίντσεϊ στην «Άβυσσο», ένας «χορός φωτός», με την εξαιρετική χρήση του 3D να σε ρουφά αμαχητί στην οθόνη. Είναι επίσης ένα παραμύθι (για παιδιά κάθε ηλικίας) με στιβαρή οικολογική (ευ)συνείδηση, που μιλά με απλά, αλλά πανέμορφα λόγια για την ανάγκη σεβασμού του πλανήτη. Που δε μας ανήκει. Απλά μας φιλοξενεί. Ως… κατοικίδια; Ναι, μπορείς να το δεις κι έτσι. Και αν χαθεί, θα χαθούμε μαζί του. Σοβάρεψε, όμως, το κείμενο, και δεν πρέπει. Γιατί, αντίθετα με το «Avatar», το «Ρίο 2» δεν απευθύνεται (βασικά) σε ενήλικους, και ξέρει πώς να πει αυτά που θέλει να πει με γέλιο, χορό και τραγούδι. Τα μουσικοχορευτικά του κομμάτια, εξάλλου, είναι και τα καλύτερά του, αφού προσφέρουν και μερικές πραγματικά ανθολογικές σεκάνς: την τραγουδιστή, ερωτική εξομολόγηση της τοξικής, ροζ βατραχίνας Γκάμπι στον… άσχημο κοιμώμενο, μοχθηρό, κακατούα Νάιτζελ, τις περιστασιακά ξεκαρδιστικές, ασύλληπτες audition (συμπεριλαμβανομένης εκείνης της α λα Νάιτζελ εκδοχής του θρυλικού «I Will Survive») που δίνει στους Ραφαέλ, Νίκο και Πέντρο (οι οποίοι συνοδεύουν τους Μπλου και Τζούελ στο ταξίδι τους) κάθε φέρελπις καλλιτέχνης από το ζωικό βασίλειο που μπορείς να φανταστείς, και φυσικά το υποβλητικά σκηνοθετημένο / χορογραφημένο, βγαλμένο απευθείας από τα κλασικά μιούζικαλ του Μπάζμπι Μπέρκλι, θαρρείς, τραγούδι θριάμβου της αποικίας, με τα πουλιά και τα ζώα σε μεθυστικούς σχηματισμούς στον αέρα, τη γη και το νερό.

Αντίθετα, όμως, με την πολυσυζητημένη ταινία του Κάμερον, το «Ρίο 2» δεν αποτελεί σταθμό. Ούτε στην ιστορία του σινεμά, ούτε σε εκείνη του animation. Λίγο η υπέρ το δέον ενασχόλησή του με τους ανθρώπους (τους Λίντα και Τούλι στην αρχή του, το αφεντικό / Λατίνο Νονό των υλοτόμων και το πρωτοπαλίκαρό του με την ενοχλητική μαϊμού αργότερα), λίγο το εύστοχο, αλλά όχι ιδιαίτερα άμεσο και σπανίως ξεκαρδιστικό χιούμορ του, πληγώνουν το ρυθμό και το διασκεδαστικό του εκτόπισμα. Και όσο και αν η μεταγλώττιση είναι πραγματικά άψογη, αν έχεις δει την προηγούμενη ταινία στην πρωτότυπη, αγγλική εκδοχή της, αποκλείεται να μη σου λείψουν οι φωνές των Τζέσι Άιζενμπεργκ και Ανν Χάθαγουεϊ. Μικρό το κακό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν και στη χώρα μας παίζει μόνο μεταγλωττισμένο, αυτό το πολύχρωμο, eco-friendly υπερθέαμα συνεπαίρνει (παρά τις περιστασιακές αδυναμίες του) με άνεση μικρούς και μεγάλους, είτε οι τελευταίοι είχαν προηγουμένως την εμπειρία τού ανάλογης φιλοσοφίας, αλλά πιο ενήλικου και λιγότερο fun, εμβληματικού, όμως, καμερονικού «Avatar», είτε όχι.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!