FreeCinema

Follow us

ΖΗΤΩ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ (2013)

(VIVA LA LIBERTA)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολιτική Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομπέρτο Αντό
  • ΚΑΣΤ: Τόνι Σερβίλο, Βαλέριο Μασταντρέα, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Μικέλα Τσεσκόν, Τζιανρίκο Τεντέσκι, Έρικ Νγκουγέν, Αντρέα Ρέντσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Δραπετεύοντας προεκλογικά σε παλιά φιλενάδα του στο Παρίσι (script girl σε γυρίσματα και γυναίκα Ασιάτη auteur με κορούλα) από εσωκομματική αμφισβήτηση, δημοσκοπική κατιούσα και γιουχάισμα ομιλίας, ο «πεσμένος» γ.γ. της ιταλικής αξιωματικής αντιπολίτευσης αντικαθίσταται κρυφά, σε μια παρακινδυνευμένη κίνηση απελπισίας τού εξ απορρήτων του, από τον άσημο δίδυμό του, φιλόσοφο με πρόσφατο εξιτήριο από ψυχιατρείο και απροσδόκητη δυναμική. Θα (τους) βγει;

Προσχώρηση στον μαχητικό σχηματισμό της σελιλόζης τού τελευταίου βραβευμένου μυθιστορήματός του, η πρώτη ταινία του Σισιλιάνου Αντό με ελληνική διανομή είναι μια (επι)κριτική λοξή ματιά όχι τόσο στα αδιέξοδα της Δημοκρατίας κομμάτων και πολιτών (θα ήθελε), όσο στο «ντιβάνι» και στην «κουζίνα» τής – ως πρόπερσι (οπότε και γυρίστηκε το φιλμ) ποικιλοτρόπως δοκιμαζόμενης και επί καιρό στον προθάλαμο της εξουσίας τού μπερλουσκονισμού – Αριστεράς στη γείτονα. Θα μπορούσε να είναι και μια συγκυβέρνηση του «Να Είσαι Εκεί, κύριε Τσανς» του Άσμπι με το «Saving Grace» του Γιανγκ – αλλά προτιμά να διαδρομίζεται, γλιτώνοντας πάντως τη διαγραφή, μεταξύ του «Dave, Πρόεδρος για μια Μέρα» του Ράιτμαν και του «Έχουμε Πάπα» του Μορέτι.

Τα ποσοστά πρόθεσης ψήφου πέφτουν κυρίως στη φλου αρτιστίκ ατζέντα ομφαλοσκόπησης και διμερών σχέσεων τής «κρύβε λόγια» γαλλικής περιοδείας τού αλλοτριωμένου σινιόρε «γενικού». Ο οποίος, αναζητώντας τον χαμένο χρόνο του (ουχί προυστικά, και ψιλοπροσθέτοντας στον χαμένο χρόνο της μυθοπλασίας), κάνει refresh ως best boy κινηματογραφικής παραγωγής, που ανταλλάσσει διατρανώσεις περί του πού τέμνονται σινεμά και πολιτική με τον… Γουόνγκ Καρ Γουάι μεσιέ τής γκόμενας της νιότης του.

Παράλληλα, «τρέχει» το στημένο πρόγραμμα τού φτυστού αδελφού του, ο οποίος με «σφυριγμένο» τικ νότες από τη «Δύναμη του Πεπρωμένου» τού Βέρντι (η ξύπνια, πλάι σε Σούμπερτ και Φορέ, μουσική τρόικα που σιγοντάρει το έδρανο του OST του Μπέτα) το φιλοσοφεί σε εκρήξεις αλεγρίας, ευφράδειας και εναργούς «κατεβάσματος» των παραταξιακών credo. Παραξενεύοντας συμπεριφορικά, στην – όχι σκληρή, τουλάχιστον – γραμμή αιώνων της φάρσας πλαστοπροσωπίας, αλλά τελικά προσαρτώντας: ένα δημοσιογράφο (που βγάζει… τρελό αποκλειστικό hot δηλώσεων), ένα δελφίνο και μία όμορη πιθανή σύμμαχο (που πρέπει να τουμπαριστούν), τον Πρόεδρο της χώρας (που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την αίσθηση απουσίας των προοδευτικών δυνάμεων ως ιδεολογικού αναχώματος στο μπούνγκα μπούνγκα), τον κοσμάκη («Ιταλοί, σταματήστε να βάφετε τα μαλλιά σας!»), την Καγκελάριο της Γερμανίας (με ένα tango). Η σε βαθμό φλωράντζας αντι-πυγμή μετριοπάθειας του παρατρεχάμενου εμπνευστή τού colpo grosso είναι ο τρίτος αποστάτης τού parlamento τού Αντό, ενσαρκωμένος από τον θαυμάσιο, πάντως, ως έκπληκτο κολαούζο Μασταντρέα.

Πλάι του, στο τρίτο και φαρμακερό κατέβασμά του ως πατέρας τού Έθνους στη μεγάλη οθόνη (μετά τις ερμηνείες του ως υπέρμαχος της ευθανασίας senatore στο «Η Ωραία Κοιμωμένη» και παλιότερα ως Τζούλιο Αντρεότι στο αρτίστικου knack και προσωπογραφικής υποβολής «Il Divo» του Σορεντίνο, ανδριάντα τού πιο αμφιλεγόμενου και σκιώδους μακαρονά ηγέτη των νεότερων χρόνων), ο «θεός» Σερβίλο αναδεικνύεται παμψηφεί ένας πληθωρικών αποχρώσεων και απρόβλεπτων αντιδράσεων (σε αντίθεση με το σενάριο και την αφήγηση) Ιανός της υποκριτικής, αποθεωτικά λαοπλάνος είτε ως αποκαρδιωμένο #1 «στρείδι» ενός Εκτελεστικού Γραφείου ο οποίος ψάχνεται στα παλιά και απλά τού βίου, είτε ως ποιητικά ελευθερόστομος «κλώνος», εγέρτης ενός partito και του πόπολου. Το έτι σπουδαιότερο; Με τον ένα να καθρεφτίζεται γονιδιακά, αντεστραμμένα στον άλλο.

Η… τέλεια ομορφιά του, συν εμπνευσμένα και εμπνευστικά λογάδικα ξεσπάσματα (αλλά σίγουρα όχι η μπροσούρα «Για Όσους Διστάζουν» του Μπρεχτ σε μία δημηγορία) τού φερτού αντι-ενεργούμενου δίνουν αυτοδυναμία, με το ταχυδακτυλουργικού μυστηρίου φινάλε, όπου το διφορούμενο της εκ νέου τράμπας ή όχι των δύο ανδρών επιτέλους συναρπάζει, να είναι η πολυεδρική: ο μες στην καλή χαρά, πανέτοιμος να εφαρμόσει το δικό του «άλλαξέ τα όλα!» είναι ο κιοτής πολιτευτής πίσω στο θώκο του, αναζωογονημένος άρδην ή το… παθολογικής ειλικρίνειας «αίμα» του ακόμα στη θέση του;

Ecco «l’ illuzione di vivere», που είχε πει σε ανύποπτο χρόνο και ο ήρωας. L’ illuzione di cinema, επίσης – θαυμαστά. Κρίμα που έπρεπε να κλείσουν οι κάλπες για να υλοποιηθεί υπέρ ημών αυτή η παροχή. Και πώς μπαίνουν στο συνδυασμό, τελευταία στιγμή από το παράθυρο των ζενερίκ, 80’s πλάνα τού Φελίνι διαμαρτυρόμενου per la strada για τη διακοπή από διαφημίσεις των προβαλλόμενων ταινιών στο χαζοκούτι; Αλλά το εν γένει πρόγραμμα μας είχε, ούτως ή άλλως, μισοπείσει. Να το πάρει Το Ποτάμι: δεν ξέρω, από 58 και Σύριζα, κατά πόσο θα καρπίσει ΔΗΜΑΡ Η Ελιά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Sine qua non για τους tifosi της πολιτικής και της τρικολόρε πραγματικότητας. Εξαιτίας του «διπλού» κλου, θα το βρουν σε κάποιο βαθμό «ούνα φάτσα ούνα ράτσα» οι πιο «βαμμένοι» arthouseάδες. Μουλτιπλεξάδες και τηλεορασάκηδες μιας κάποιας ηλικίας, δε θα το μαυρίζατε – αν πηγαίνατε. Ακούς ιταλικά ή «θα» με ξύλινη γλώσσα και βγάζεις σπυράκια; Ρίχνεις άκυρο, δεν το συζητάμε.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.