FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΣΤΕΜΜΑ ΤΩΝ ΙΝΔΙΩΝ (2017)

(VICEROY'S HOUSE)

  • ΕΙΔΟΣ: Ιστορικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκουρίντερ Τσάντα
  • ΚΑΣΤ: Χιου Μπόνβιλ, Τζίλιαν Άντερσον, Μάνις Ντάγιαλ, Ούμα Κουρέσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στις αρχές του 1947, ο Λόρδος Λούις Μαουντμπάτεν αναλαμβάνει καθήκοντα Αντιβασιλέα της Ινδίας, με σκοπό να επιβλέψει την προ των πυλών διαδικασία ανεξαρτησίας της χώρας, αλλά και να φέρει εις πέρας το σχέδιο διχοτόμησής της. Η μουσουλμανική μειονότητα ονειρεύεται τη Γη της Επαγγελίας της (ονόματι Πακιστάν), όμως οι ινδουιστές δεν συμμερίζονται την επιθυμία τους.

Στο φινάλε της ταινίας, η ινδικής καταγωγής σκηνοθέτις Γκουρίντερ Τσάντα αφιερώνει το φιλμ στη γιαγιά της, η οποία υπήρξε μία από τα εκατομμύρια των ανθρώπων που βρέθηκαν στη «λάθος» πλευρά των συνόρων όταν η Ινδία διχοτομήθηκε, έχοντας όμως κερδίσει την ανεξαρτησία της από τους Βρετανούς, το αποικιοκρατικό καθεστώς των οποίων διήρκεσε σχεδόν τρεις αιώνες. Αφήνει να εννοηθεί πως η ερωτική ιστορία που διηγείται παράλληλα με την αμιγώς πολιτική σκοπιά της υπόθεσης είναι εμπνευσμένη από εκείνην, αποτίνοντας παράλληλα φόρο τιμής σε όλους αυτούς που έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας των ταραχών αλλά και των δυσβάσταχτων κακουχιών του ξεριζωμού. Γίνεται συγκινητική στα τελευταία λεπτά, με τον τόνο όμως να διαφέρει αισθητά σε σχέση με τα όσα προηγήθηκαν, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας δίνει την εντύπωση πως περισσότερο… αναπολεί την εποχή της βρετανικής διοίκησης παρά την επικρίνει.

Ο Λόρδος Μαουντμπάτεν, έχοντας τη φήμη ανθρώπου που ολοκληρώνει τη δουλειά που αναλαμβάνει, καταφθάνει συν γυναιξί και τέκνοις στο Νέο Δελχί, έχοντας πλήρη συναίσθηση του ρόλου τού τελευταίου Αντιβασιλέα της Ινδίας. Το βασικότερο δίλημμα που αντιμετωπίζει είναι εάν θα παραχωρήσει την ανεξαρτησία στους Ινδούς σε ένα ενιαίο πολυθρησκευτικό κράτος ή εάν θα συναινέσει στις αποσχιστικές πιέσεις της μουσουλμανικής μειονότητας, χαράζοντας μια νέα γραμμή συνόρων στα βόρεια της Ινδίας, δημιουργώντας έτσι εκ του μηδενός το νέο κράτος του Πακιστάν. Ξεκινά αμέσως σειρά συνομιλιών με τους ηγέτες των δύο πλευρών, των ινδουιστών Μαχάτμα Γκάντι και Τζαβαχαράλ Νέρου από τη μια και του μουσουλμάνου Μοχάμεντ Αλί Τζίνα από την άλλη, προσπαθώντας να βρει τη χρυσή τομή. Αναγκάζεται να επιταχύνει τη διαδικασία της αποχώρησης των Βρετανών από τη χώρα, θέλοντας έτσι να πετύχει τον περιορισμό των αιματηρών συγκρούσεων που ξεσπούν παντού ανά την επικράτεια, καλώντας χαρτογράφο από το Λονδίνο, ειδικά επιφορτισμένο με το έργο της χάραξης νέων συνόρων.

Όσο η διήγηση της Τσάντα μένει σε αυστηρά πολιτικό πλαίσιο, με τις διαβουλεύσεις και τους απαιτούμενους λεπτούς πολιτικούς χειρισμούς που χρειάζονται σε κάτι τόσο δύσκολο και μεγάλο, η ταινία της χωρίς να διεκδικεί και κάποιο ειδικό βραβείο σε ό,τι έχει να κάνει με την απογύμνωση των ακολουθούμενων διεργασιών, πετυχαίνει τουλάχιστον να παρουσιάσει μια σχετικά πειστική εικόνα των όσων διαδραματίστηκαν στα πολυτελή δωμάτια και τους κήπους της έπαυλης του Αντιβασιλέα. Με την υπό μορφή δραματοποιημένων επικαίρων της εποχής εξιστόρηση της υπόθεσης, δίνει μια αίσθηση ειδησεογραφικής καταγραφής της πορείας της Ιστορίας, διεκδικώντας μια άτυπη σφραγίδα γνησιότητας των όσων παρουσιάζει. Δεν τα καταφέρνει και τόσο καλά στη σκιαγράφηση των ένθεν και ένθεν Ινδών ηγετών (αν και η ομοιότητα των ηθοποιών με τα αληθινά πρόσωπα που υποδύονται είναι εκπληκτική), μην μπορώντας να αποδώσει (πέραν των πολύ βασικών πεποιθήσεών τους) τις βαθύτερες προθέσεις τους. Τα πηγαίνει καλύτερα σε ό,τι έχει να κάνει με τους Βρετανούς πολιτικούς, αφού (ειδικά) ο Μάικλ Γκαμπόν στον ρόλο του πρωτεργάτη του σχεδίου διχοτόμησης Λόρδου Ίσμεϊ είναι εντελώς μέσα στο πνεύμα του ρόλου ενός πανούργου Άγγλου πολιτικού. Το σχέδιο, βέβαια, που όπως αναφέρεται εδώ είχε απεργαστεί ο Τσόρτσιλ μήνες πριν αναλάβει δράση ο Μαουντμπάτεν, δεν τυγχάνει κάποιας εμπεριστατωμένης επισκόπησης, αφού (όπως και όλη η ταινία, άλλωστε) μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων.

Εκεί που χάνει πολλά το φιλμ της Τσάντα, είναι στην (απαραίτητη;) αισθηματική υποπλοκή, η οποία ξεχειλίζει από γραφικότητα α λα Bollywood (χωρίς τραγούδια και χορούς, ευτυχώς!). Ο ινδουιστής από τη μια πλευρά, η μουσουλμάνα από την άλλη, ο απαγορευμένος όπως τα γεγονότα υπαγορεύουν έρωτας και στο βάθος η προσφυγιά και οι επακόλουθες συμφορές. Φροντίζει, μάλιστα, να τοποθετήσει το ζεύγος εντός του παλατιού, εργαζόμενο στην Αυλή του Αντιβασιλέα, χαρίζοντάς μας έτσι μια ενδελεχή (στα όρια του θαυμασμού) μελέτη της διαβάθμισης σε πατρικίους και πληβείους των δεκάδων εκείνων ανθρώπων που υπηρετούσαν τον πλούτο της Αυτής Εξοχότητάς του. Τα γυρίσματα στους αυθεντικούς χώρους της νυν προεδρικής κατοικίας της Ινδίας προσφέρουν ένα αναγόμενο σε άλλες εποχές μεγαλείο, η αποδόμηση του οποίου αφήνει μια, όπως παρουσιάζεται εδώ, αίσθηση θλίψης, ισάξιας με… αυτήν της προσφυγιάς.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Light παρουσίαση της ταραγμένης εποχής του τέλους της βρετανικής κυριαρχίας στην Ινδία, συνοδεία ερωτικής ιστορίας σε στυλ… σαπουνόπερας. Πολύ προσεγμένη και πλούσια παραγωγή, που κάθε άλλο παρά προσβλητική είναι για τον θεατή, αν και μένει στην επιφάνεια των πολιτικών θεμάτων με τα οποία καταπιάνεται, κάνοντας χώρο για ρομάντζα και (εύλογες) συγκινήσεις.

MORE REVIEWS

TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD

Νεαρός σκηνοθέτης πιέζεται από την παραγωγό του να αναλάβει… δουλειές του ποδαριού για να συγκεντρώσει κάποια χρήματα, μπας και ξεκινήσει ποτέ να γυρίζει τη δεύτερη ταινία του.

ΒΑΣΙΛΙΚΟΙ ΓΑΜΟΙ

Βασιλικά σκάνδαλα, παιχνίδια διαδοχής και γάμοι συμφέροντος με φόντο τα βασίλεια της Γαλλίας και της Ισπανίας του 18ου αιώνα, σε ένα φιλμ που πιο εύκολα θα έβλεπες υπό τη μορφή mini τηλεοπτικής σειράς.

50 ΦΟΡΕΣ ΑΝΟΙΞΗ

Χωρισμένη γυναίκα στο κατώφλι των πενήντα ετών και μητέρα δύο ενήλικων κοριτσιών μαθαίνει πως πρόκειται να γίνει γιαγιά ενώ προσπαθεί ταυτόχρονα να βάλει σε τάξη τα επαγγελματικά και αισθηματικά της θέματα, τα οποία εσχάτως έχουν μπλέξει.

ΤΟ ΤΑΛΕΝΤΟ

Εμπρηστικών απόψεων και συμπεριφοράς πανεπιστημιακός στην Πόλη του Φωτός κάνει ευφραδώς σκουπίδι beur πρωτοετή απ’ την Κρετέιγ που μπαίνει καθυστερημένη στο αμφιθέατρο της Νομικής και υπό κατακραυγή υποχρεώνεται απ’ τον πρύτανη να την προετοιμάσει για τον πανεθνικό διαγωνισμό ρητορικής. Αυτή θα αυτοεξεταστεί και στο παρακατιανό της υπόβαθρο και σ’ ένα σκίρτημα. Μαζί μπορούν ή θα αρπαχτούν;

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΗΜΑΙΑ

Τριάντα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου του Βιετνάμ, τρεις συμπολεμιστές ξανασμίγουν για την κηδεία του γιου ενός εξ αυτών που σκοτώθηκε σε έναν άλλο πόλεμο, εκείνον του Ιράκ.