FreeCinema

Follow us

ΞΕΧΑΣΜΕΝΕΣ ΖΩΕΣ (2013)

(STILL LIFE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ουμπέρτο Παζολίνι
  • ΚΑΣΤ: Έντι Μαρσάν, Τζοάν Φρόγκατ, Κάρεν Ντρούρι, Άντριου Μπάκαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Δημόσιος υπάλληλος που αναλαμβάνει εδώ και χρόνια με υπέρμετρο ζήλο τη διοργάνωση της κηδείας μόνων κι εγκαταλειμμένων ανθρώπων, ύστερα από την ανακοίνωση της παύσης της εργασίας του, ανάγει την τελευταία του υπόθεση σε «αποστολή ζωής», χωρίς να συνειδητοποιεί ότι και η δική του (στάσιμη) ζωή πρόκειται να περάσει απότομα στο επόμενο επίπεδο.

«All the lonely people, where do they all come from? All the lonely people, where do they all belong?» τραγουδούν οι Beatles στην «Eleanor Rigby» τους και δεν είναι δύσκολο να διαπιστώσει κανείς ότι, ουσιαστικά, ο ιταλικής καταγωγής αλλά βρετανικής κουλτούρας και προσέγγισης πρώην – κυρίως – παραγωγός Ουμπέρτο Παζολίνι στις «Ξεχασμένες Ζωές» παίρνει την ουσία αυτού του τραγουδιού και τη μετατρέπει σε μεγάλου μήκους ταινία. Για αυτόν τον λόγο, επιλέγει για πρωταγωνιστή έναν ηθοποιό που, ενώ όλοι λίγο-πολύ τον έχουμε συναντήσει σε δεύτερους ρόλους σε αρκετές ταινίες, ούτε γνωρίζουμε το όνομά του αλλά και ούτε μπορούμε να θυμηθούμε με ευκολία πού ακριβώς τον είδαμε! Ο ταλαντούχος, κατά τα άλλα, Έντι Μαρσάν είναι ο ιδανικός πρωταγωνιστής για μια ταινία που ακολουθεί έναν ήρωα μέσα στις σκιές, ο οποίος παρακολουθεί, τελικά, το περιθώριο σαν να είναι ένας ολόκληρος αθέατος κόσμος, προσπαθώντας να ανακαλύψει τα ελάχιστα σημεία φωτός αλλά και τον τρόπο να συνδέσει αυτά τα σημεία με την υπόλοιπη, βαρετή αλλά καθόλα ορατή πραγματικότητα.

Και είναι αρκετά ενδιαφέρων ο τρόπος που ο Παζολίνι χτίζει σταδιακά αυτόν τον παράλληλο ουσιαστικά κόσμο, βάζοντας τον πρωταγωνιστή του να ψάχνει στα δωμάτια των θανόντων «πελατών» του τις λεπτομέρειες για να σχηματίσει όχι απαραίτητα την πραγματική πορεία τους στη ζωή αλλά μια εξιδανικευμένη εικόνα, που κανείς δεν τους πρόσφερε. Είναι προφανές ότι και ο ίδιος ο Τζόν Μέι τού Έντι Μαρσάν είναι ένας από αυτούς, όμως ο χειρισμός του Παζολίνι αποφεύγει να κάνει υπερβολικό τον παραλληλισμό, επιλέγοντας να αφήσει τα συμπεράσματα να προκύψουν οργανικά μέσω της παρατήρησης και χωρίς επεξηγηματικούς διαλόγους. Για την ακρίβεια, αυτό το ολιγόλογο πρώτο μέρος τού φιλμ είναι και το πιο ουσιαστικό και εκείνο που καταφέρνει να πει τα περισσότερα πράγματα τόσο για τη ζωή του πρωταγωνιστή του όσο και για τον λόγο που η δουλειά του αποτελεί για αυτόν μια ιερή διαδικασία.

Δυστυχώς, η συνέχεια προτιμά περισσότερο παραδοσιακά μονοπάτια, αντικαθιστώντας την αρχική προσέγγιση με μια πιο συμβατική αφήγηση, οδηγώντας τον Μέι σε μια προσωπική σταυροφορία και ένα πιθανό ρομαντικό μέλλον που μοιάζει κοινότοπο, αν όχι χιλιοειπωμένο. Σε αυτό το σημείο είναι που γίνεται εμφανές το γεγονός ότι το φιλμ ίσως θα λειτουργούσε καλύτερα ως μικρού μήκους, καθώς ολόκληρη η δεύτερη πράξη, μάλλον αργόσυρτη και χωρίς ισχυρή κινητήρια δύναμη, είναι ουσιαστικά η αφορμή για το – διχαστικό αλλά έντονο – φινάλε, το οποίο επιστρέφει μεν στη θεματική της αρχής αλλά φαίνεται αταίριαστα γλυκερό και εκβιαστικά συγκινητικό. Οι δόσεις μαγικού ρεαλισμού δίνουν πόντους πρωτοτυπίας στο όλο εγχείρημα, όμως η υπερβολική συναισθηματική τόνωση (συμπεριλαμβανομένης και της έντονα μελοδραματικής μουσικής υπογράμμισης της Ρέιτσελ Πόρτμαν) έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την ψύχραιμη αντιμετώπιση της αρχής, αφήνοντας τον θεατή μάλλον αποπροσανατολισμένο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ψύχραιμες στην αρχή και έντονα (ίσως και εκβιαστικά) συγκινησιακές στο τέλος, οι «Ξεχασμένες Ζωές» θα είχαν κάτι πολύ περισσότερο να πουν αν κατάφερναν να συνδυάσουν δύο αντιφατικές προσεγγίσεις σε ένα πιο οργανικό σύνολο. Σίγουρα έχουν καλές προθέσεις αλλά εξίσου σίγουρα πρόκειται… μάλλον να κουράσουν πριν αποζημιώσουν τους θεατές τους. Αξίζει, πάντως, να καταγράψετε μια και καλή τον Έντι Μαρσάν στην κινηματογραφική σας μνήμη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.