FreeCinema

Follow us

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ (2019)

(RICORDI?)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βαλέριο Μιέλι
  • ΚΑΣΤ: Λούκα Μαρινέλι, Λίντα Καρίντι, Τζιοβάνι Αντζάλντο, Καμίλα Ντιάνα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Αγόρι συναντά κορίτσι. Ερωτεύονται, μιλάνε, θυμούνται. Θυμούνται πολλά. Οι αναμνήσεις, όμως, πολλές φορές δεν αρκούν για να σώσουν έναν έρωτα.

Υπάρχουν οι καλές ταινίες, οι κακές, οι μέτριες και κάπου ανάμεσα σε όλες αυτές, υπάρχουν και οι αφόρητα πληκτικές. Εκείνες που σε κάνουν να κοιτάζεις ανά λεπτό το ρολόι σου, μετρώντας αντίστροφα τον χρόνο, μέχρι τη στιγμή που θα πέσουν οι τίτλοι τέλους και ξεφυσώντας με ανακούφιση θα μονολογήσεις, «Τελείωσε!». Τέτοια περίπτωση είναι το δεύτερο φιλμ στην καριέρα του Ρωμαίου σκηνοθέτη και σεναριογράφου Βαλέριο Μιέλι, το οποίο έρχεται δέκα ολόκληρα χρόνια μετά το αδιανέμητο στη χώρα μας ντεμπούτο του, «Dieci Inverni» (2009).

Το ζεύγος των κεντρικών ηρώων της ταινίας μένει ανώνυμο σε όλη τη διάρκειά της. Αυτός είναι καταθλιπτικός και μελαγχολικός. Αυτή είναι αισιόδοξη και χαρούμενη. Τα ετερώνυμα ως γνωστόν έλκονται κι έτσι οι δυο τους θα ξεκινήσουν ερωτική σχέση κατόπιν της γνωριμίας τους σε καλοκαιρινό party, η οποία καθ’ όλη τη διάρκειά της θα παλαντζάρει είτε στη μεριά εκείνου προσφέροντας το δάκρυ, είτε στη μεριά εκείνης χαρίζοντας το γέλιο. Ολόκληρο το ερωτικό τους ταξίδι, όμως, μοιάζει καταδικασμένο να φιλτράρεται μέσα από τις αναμνήσεις της ζωής τους, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα να μην απολαμβάνουν το σήμερα, αλλά να ζουν δέσμιοι του παρελθόντος. Και το παρελθόν, εκτός από αδύνατον να αλλάξει, στην περίπτωσή τους αποδεικνύεται όχι και τόσο ευχάριστο ή ευοίωνο.

Σενάριο με την πλήρη έννοια του όρου δεν υπάρχει σε τούτες τις «Αναμνήσεις». Πρόκειται ουσιαστικά για ένα collage εικόνων, μέσω των οποίων συντίθεται η ζωή εκείνου κι εκείνης. Μνήμες δυσάρεστες ή ντροπιαστικές (το «ατύχημα» στην πισίνα), ευχάριστες ή μελαγχολικές (το κουκλοθέατρο των παιδικών χρόνων) ζωντανεύουν καθώς οι δύο ερωτευμένοι νέοι νοσταλγούν εκείνα τα χρόνια, με τον σκηνοθέτη να οπτικοποιεί τις ονειροπολήσεις τους στο παρελθόν. Έχει κάτι από τον παραμυθένιο κόσμο της «Αμελί» (2001) η προσέγγιση αυτή, χωρίς όμως την ευφυία και την πολύχρωμη έμπνευση που τότε είχε επιδείξει ο Ζαν-Πιερ Ζενέ. Όπως και όλη αυτή η ανασύσταση των θραυσμάτων του παρελθόντος, άνευ συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου και ονομάτων, πατάει πάνω στο «Πέρυσι στο Μαριενμπάντ» (1962), χωρίς περαιτέρω σχόλια, καθώς η αναφορά και μόνο του τίτλου της ταινίας του Αλέν Ρενέ πλάι σε τούτες τις «Αναμνήσεις» είναι ντροπιαστική γι’ αυτήν.

Το ερώτημα που σε γενικές γραμμές θέτει το φιλμ είναι το κατά πόσο μπορεί ένα ερωτευμένο ζευγάρι να ατενίσει το μέλλον με αισιοδοξία, όταν το βάρος ενός περισσότερο ή λιγότερο οδυνηρού παρελθόντος βαραίνει στους ώμους του. Σαφής απάντηση δεν δίνεται, μιας και μέσω μιας σειράς τσιτάτων, που θα ζήλευε ακόμη και ο Πάουλο Κοέλιο («εάν ζούσαμε για πάντα, δεν θα είχε νόημα να ξοδεύουμε τον χρόνο μας σε αναμνήσεις»), και αναγωγών στην παιδική ηλικία, που εδώ λειτουργεί ως η ρίζα του κακού (αφού καταδυναστεύει αιώνια το πεπρωμένο), ο Μιέλι αδιαφορεί για την οποιαδήποτε συνοχή της ταινίας του. Αυτό που φαίνεται να τον ενδιαφέρει περισσότερο είναι να γίνει όσο το δυνατόν πιο κατατονικός μπορεί, στοχεύοντας στις κριτικές επιτροπές των ανά τον κόσμο φεστιβάλ, όπου η ταινία του προβλήθηκε με επιτυχία, «γράφοντας» την ίδια ώρα τον απλό θεατή στα παλιά του τα παπούτσια. Τον γράφουμε, λοιπόν, κι εμείς, ευχόμενοι πως στο μέλλον θα γυρίσει κάτι που θα αφορά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν θα πρότεινα σε κανέναν να γίνουν οι «Αναμνήσεις» τούτες μέρος των… δικών του αναμνήσεων. Εκτός εάν θέλει να πατήσει έναν γερό δίωρο ύπνο που θα… θυμάται για πάντα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.