FreeCinema

Follow us

ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΓΗΣ (2015)

(QUEEN OF EARTH)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλεξ Ρος Πέρι
  • ΚΑΣΤ: Ελίζαμπεθ Μος, Κάθριν Γουότερστον, Πάτρικ Φούτζιτ, Κεντάκερ Όντλεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Με τον πατέρα της να έχει αυτοκτονήσει πρόσφατα και τον εραστή της να την εγκαταλείπει για μια άλλη γυναίκα, η Κάθριν νιώθει την ανάγκη να βρει ένα καταφύγιο άμεσα. Ένα εξοχικό σπίτι δίπλα σε λίμνη, παρέα με την καλύτερή της φίλη, μπορεί να είναι η ιδανική λύση;

Υπάρχουν ταινίες – ψυχοβγάλτες, με την καλή και την κακή έννοια. Εδώ, ατυχώς, συμβαίνει το δεύτερο. Επί μιάμιση ώρα, πρέπει να υποστείς τα καπρίτσια δύο γυναικείων χαρακτήρων με ψυχώσεις ανυπόφορες, που ενίοτε συνορεύουν και με την τρέλα, χωρίς να ξεκαθαρίζεται (ή και να «αναλύεται») ποτέ από το σενάριο η πραγματική διάσταση της ψυχολογικής τους κατάστασης. Η κατάσταση είναι μονάχα δυσάρεστη για τον θεατή, ο οποίος θα δυσκολευτεί να καταλάβει γιατί του συμβαίνει όλο αυτό το… κακό και η υστερία επί της οθόνης!

Η αμερικανική (κυρίως) κριτική ύμνησε (!) το φιλμ, κάνοντας προφανείς συγκρίσεις με την μπεργκμανική «Persona» ή και την «Αποστροφή» του Πολάνσκι, ενώ ο ίδιος ο δημιουργός του ονομάτισε ως έμπνευση τις «Εσωτερικές Σχέσεις» του Γούντι Άλεν. Προσωπικά, έμεινα σοκαρισμένος από το θράσος αυτών των αναφορών. Ειδικά με το φιλμικό παράδειγμα της ταινίας του Πολάνσκι, μαζί με κάποιους χαρακτηρισμούς ότι ο Άλεξ Ρος Πέρι έχει γυρίσει ένα παρόμοιο σε περιεχόμενο και εντάσεις ψυχολογικό θρίλερ (πολλά θαυμαστικά εδώ!). Ίσως η ψυχανάλυση να έχει μείνει πολύ πίσω ή να έχει εγκαταλειφθεί από τους ανθρώπους στην εποχή μας…

Από την εναρκτήρια σκηνή του χωρισμού, με το eyeliner της Κάθριν (Ελίζαμπεθ Μος) να κατρακυλάει μέσα στα δάκρυα και να μετατρέπει το πρόσωπό της σε αυτό ενός δραματικού… clown, ο σκηνοθέτης μάς δίνει να καταλάβουμε ότι τα close-up θα είναι ανελέητα στο φιλμ, παράλληλα με το βαρύ συναίσθημα. Η κεντρική ηρωίδα παρουσιάζεται ως ένα μανιοκαταθλιπτικό άτομο, μάλλον ασταθές ψυχολογικά, με συχνές εκρήξεις εγωισμού, δίπλα στην καλύτερή της φίλη, Βιρτζίνια (Κάθριν Γουότερστον), με την οποία περισσότερο κοντράρεται παρά τη «χρησιμοποιεί» υποστηρικτικά, ως απάγκιο στα προβλήματα και τις δύσκολες στιγμές της. Παραδόξως, σχεδόν ποτέ δεν αισθανόμαστε να υπάρχει κάποια διάσταση φιλίας μεταξύ τους, με τη μνησικακία να έχει πάντα το πάνω χέρι στους μεταξύ τους διαλόγους. Χαρακτήρες – δορυφόροι, σε παρόντα χρόνο ή και στα flashback από τις περσινές τους διακοπές στο ίδιο σπίτι, εντείνουν τα συναισθήματα του φθόνου ή του μίσους μεταξύ όλων των προσώπων και, σταδιακά, η «Βασίλισσα της Γης» μετατρέπεται σε ένα άνευ λόγου ψυχαναγκαστικό «πείραμα» που δοκιμάζει περισσότερο τις αντοχές τού θεατή, μιας και στο σενάριο τα πάντα είναι δυσλειτουργικά και διαλυμένα.

Η φόρμα της γραφής τού Άλεξ Ρος Πέρι «γλυκοκοιτάζει» το σινεμά και την παράδοση του Όλτμαν ή του Άσμπι, όμως από την ταινία του λείπει το χιούμορ, ένα πλησίασμα ειρωνικό επάνω στους χαρακτήρες των δύο γυναικών, μια «πάλη» με ουσιαστικό αποτέλεσμα ή νικητή, που μπορεί να είχε χάσει τα μυαλά του… από την αρχή ή να κατέληξε σε αυτή την κατάσταση (κάτι που εδώ δεν θα μάθεις ποτέ, εννοείται). Για τον δέκτη του φιλμ, η κόλαση αυτής της «φιλίας», δεν σχετίζεται με τη συμπεριφορά του άλλου και το πόσο βιτριόλι μπορεί να πετάξει προς την όποια πλευρά ώστε να σταθεί στα πόδια του. Για εμάς, από την άλλη πλευρά της οθόνης, η «Βασίλισσα της Γης» είναι μονάχα ένας τόπος που δεν θα θέλαμε να γνωρίσουμε, πουθενά. Ούτε, φυσικά, και να τον φανταστούμε στο σινεμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν μια ταινία πρέπει να εξαντλεί την υπομονή σου και να σου σπάει τα νεύρα, τότε ο Άλεξ Ρος Πέρι έχει σκηνοθετήσει ένα αριστούργημα. Αν έχεις σώας τας φρένας, ενδέχεται να θελήσεις να ορμήσεις με αιχμηρό αντικείμενο κατά της οθόνης! Σερβίρεται με το «άλλοθι» του ψαγμένου arthouse, που σε κάνει να απορείς για εκείνους που το έχουν ή θα το επαινέσουν: τι ψυχή να κουβαλάνε, άραγε; Ειλικρινά, από τα χειρότερα πράγματα που υποχρεώθηκα να δω τα τελευταία χρόνια… μέχρι τέλους. Μόνο για «ειδικές» προβολές, με θεατές από… θεραπευτικούς κλάδους.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια που κλαίει και χτυπιέται συνέχεια και έχει για καλή της φίλη μια άλλη φαρμακομούνα, και σχεδόν πάντα μανουριάζουν μαζί, με την παραμικρή κουβέντα. Η ηλεκτρική καρέκλα πιο άνετη πρέπει να είναι…