FreeCinema

Follow us

ΠΟΡΤΟ (2017)

(PORTO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκέιμπ Κλίνγκερ
  • ΚΑΣΤ: Άντον Γέλτσιν, Λούσι Λούκας, Πάουλο Καλατρέ, Φρανσουάζ Λεμπρίν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 76'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Αγόρι γνωρίζει κορίτσι, κορίτσι φλερτάρει αγόρι, αγόρι και κορίτσι ζουν μια νύχτα πάθους, αγόρι και κορίτσι περιδιαβαίνουν τους δρόμους του Πόρτο μιλώντας για τη ζωή, τον έρωτα, τα όνειρα. Βαρέθηκα.

Ρομάντζο παραγωγής 2016 που πέρασε και από το περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (αφήνοντας το κοινό… σαστισμένο), το «Πόρτο», γυρισμένο στην ομώνυμη και δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας, θα το δεις να διαφημίζεται ως μια από τις τελευταίες ταινίες του αδικοχαμένου Άντον Γέλτσιν, ο οποίος αποτελεί και το μοναδικό φωτεινό σημείο ενός τόσο εξεζητημένα αυτοαναφορικού φιλμ, που καταλήγει κουραστικό πολύ πριν αρχίσει να ξετυλίγεται το κεντρικό one-night love story του.

Σε μια πόλη καρτ-ποσταλικής ομορφιάς, ο λιγομίλητος Τζέικ (Γέλτσιν) θα γνωρίσει ένα βράδυ τη γοητευτική Μάτι (Λούκας), οι δυο τους θα ερωτευθούν(;) κεραυνοβόλα και θα μοιραστούν αξέχαστες στιγμές κάνοντας έρωτα και εξομολογούμενοι τις πιο κρυφές τους σκέψεις. Η έλευση της επόμενης ημέρας θα βρει τους δυο εραστές να «προσγειώνονται» και πάλι στην πεζή καθημερινότητα, με τη Μάτι να επιστρέφει στις… ανασκαφές, όπου και εργάζεται ως αρχαιολόγος, και τον Τζέικ να μένει πιο κεραυνοβολημένος από ποτέ στη σκέψη και μόνο της σαγηνευτικής Γαλλίδας. Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολλές φορές σκληρή με τους ανθρώπους που αγαπιούνται ξαφνικά και δυνατά, έστω και για λίγο, και το ειδύλλιο του Τζέικ και της Μάτι δεν αποτελεί εξαίρεση.

Στην πρώτη μυθοπλαστική σκηνοθετική του απόπειρα μετά το (βραβευμένο στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2013) ντοκιμαντέρ του «Double Play: James Benning and Richard Linklater», ο Γκέιμπ Κλίνγκερ επιχειρεί να διηγηθεί μια ιστορία εμφανώς επηρεασμένη από το ηρωικό σύμπαν του Λίνκλεϊτερ, ακολουθώντας σεναριακά – αν και ξώφαλτσα – το μοτίβο της τριλογίας των «Before…» ταινιών, θέλοντας να προσδώσει στο πρωταγωνιστικό του ζευγάρι διαστάσεις Τζέσι και Σελίν, που όμως ούτε τη χημεία των Ίθαν Χοκ / Ζιλί Ντελπί διαθέτουν, ούτε και μοιράζονται στιγμές που παρουσιάζουν κινηματογραφικό ενδιαφέρον πέραν της σκηνής του σεξ, μολονότι ακόμα και αυτή χάνει λόγω διάρκειας τον σκοπό της (δηλαδή της στιγμιαίας ερωτικής κάψας μεταξύ δυο αγνώστων). Ακόμα κι αν κάποιος παραβλέψει το γεγονός πως τούτο το σχεσεακό γλυκό δεν «δένει» με τίποτα, δεν γίνεται να μην εξαντληθεί ολοκληρωτικά από τη σκηνοθετική ματιά του Κλίνγκερ, ο οποίος έχοντας αποφασίσει να γυρίσει την ταινία του σε 8mm, 16mm και 35mm, επιδιώκει ένα κραυγαλέο homage στο γαλλικό σινεμά του ’50 και του ’60, κινηματογραφώντας ασταμάτητα τα τουριστικώς ελκυστικά locations του χαριτωμένου Πόρτο, πετώντας ξεκάρφωτες σφήνες πόλης στο ενδιάμεσο των υπαρξιακών του διαλόγων, πάντα υπό το επαναλαμβανόμενο μουσικό χαλί ενός πιάνου που «μυρίζει» γκονταρίλα από μακριά. Oh, mon Dieu, δηλαδή.

Βασανιστικά στυλιζαρισμένο, υπερβολικά φλύαρο ακόμη και για τα 74(!) λεπτά του, το «Πόρτο» ίσως μπορούσε σε μορφή μικρού μήκους φιλμ να λειτουργήσει εξαιρετικά στο πλαίσιο ενίσχυσης του… πορτογαλικού τουρισμού. Ως ταινία παγιδεύεται στην ανάγκη τού Κλίνγκερ για δημιουργική αυτο-επίδειξη, με αποτελέσματα που αναμενόμενα θα την καταδικάσουν στη συνείδηση του θεατή, ως ένα wannabe avant-garde ρομάντζο που δεν έχει τίποτα να προσφέρει, πέραν της ανάμνησης του θλιβερού θανάτου του νεαρού της πρωταγωνιστή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κατακερματισμένο σεναριακά σε τρία αχρείαστα μέρη και με τον επιτηδευμένα μοδάτο κόκκο τού φιλμ (δεν ξέρω αν το καταλάβατε, αλλά ο Κλίνγκερ γύρισε την ταινία του σε ΦΙΛΜ, ευχαριστώ) να παραβγαίνει σε εκνευρισμό τις ράθυμες στιχομυθίες των πρωταγωνιστών (είναι bohèmes, βλέπεις), το «Πόρτο» δεν σώζεται σε κανένα επίπεδο, παρά τη μικρή του διάρκεια. Κρίμα και για το όνομα του Τζιμ Τζάρμους, δηλαδή, που φιγουράρει στη λίστα των executive producers σαν πρώτης τάξεως κράχτης. Ούτε καν. (Ακούω τα γέλια του Φραγκούλη από τετράγωνα μακριά.)


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.