FreeCinema

Follow us

ΛΗΣΤΕΙΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (2018)

(MUSEO)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλόνσο Ρουϊσπαλάσιος
  • ΚΑΣΤ: Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, Λεονάρντο Ορτισγκρίς, Αλφρέντο Κάστρο, Σάιμον Ράσελ Μπιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Χριστούγεννα 1985 και δύο φοιτητές αποτολμούν μια φιλόδοξη ληστεία, κλέβοντας αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας του πολιτισμού των Μάγια από το Εθνικό Μουσείο Ανθρωπολογίας του Μεξικού.

Με το βραβείο σεναρίου (!) στο Φεστιβάλ Βερολίνου, τη Χρυσή Αθηνά στις Νύχτες Πρεμιέρας και τρεις γεμάτες προβολές στο Φεστιβάλ Λονδίνου, η ταινία του Ρουϊσπαλάσιος διέγραψε μια αρκετά επιτυχημένη πορεία στο παγκόσμιο φεστιβαλικό κύκλωμα, ωστόσο ο τελικός της κινηματογραφικός αντίκτυπος μοιάζει αρκετά πιο περιορισμένος, κυρίως λόγω χώρας παραγωγής (κοινώς, αν δεν είναι Χόλιγουντ, τα πλήθη δεν συνηθίζουν να συρρέουν σε ταινίες τέτοιου είδους). Βασισμένη «χαλαρά» σε αληθινή ιστορία και όντας μια περίεργη μίξη περιπέτειας με κοινωνικο-ιστορικά «μηνύματα» και ανάλαφρου buddy movie με road-trip χαρακτηριστικά, αλλάζει ύφος τόσο συχνά ώστε να διαταράσσει την αφηγηματική της δομή και να αναζητά διαρκώς τη βασική της ταυτότητα.

Ο αιώνιος φοιτητής Χουάν, καλομαθημένο παιδί πολυμελούς, εύπορης και αγαπημένης (με τον τρόπο της) οικογένειας, ό,τι χάνει σε αναίδεια και… ύψος (τον φωνάζουν χαϊδευτικά «Κοντούλη»), το κερδίζει με τη γοητευτική, χαρισματική του παρουσία, παραμένοντας το μαύρο πρόβατο, ένα ανήσυχο πνεύμα που ουσιαστικά δεν ξέρει τι θέλει να κάνει στη ζωή του. Τρανή απόδειξη πως τα ετερώνυμα έλκονται, ο καλύτερός του φίλος είναι ο φιλήσυχος και υπερβολικά αγαθιάρης Μπεν, ο οποίος ακολουθεί πειθήνια τον κολλητό και «αρχηγό» του. Ο «Κοντούλης» θα σχεδιάσει την κλοπή ιστορικού θησαυρού των Μάγια από το μουσείο, περισσότερο από ξαφνική ιδιοτροπία παρά για κάποιον συγκεκριμένο λόγο, και ασφαλώς πείθει τον Μπεν να τον βοηθήσει. Ανέλπιστα, η κλοπή είναι επιτυχημένη και οι δύο νεαροί βρίσκονται με έναν ανεκτίμητο (κυριολεκτικά) θησαυρό στα χέρια τους, που θα πρέπει να πουλήσουν σε πλούσιους αρχαιοκάπηλους υψηλού προφίλ. Η ληστεία, ωστόσο, λαμβάνει εθνικής κάλυψης δημοσιότητα, καθώς συμβολίζει την απώλεια ενός σημαντικού μέρους της ιστορικής κληρονομιάς της χώρας, και οι δύο τυχοδιώκτες βρίσκονται σύντομα σε πολύ βαθύτερα νερά απ’ ότι αρχικά υπολόγιζαν (αν είχαν υπολογίσει και τίποτα πέραν της ίδιας της ληστείας, δηλαδή…).

Η πολιτιστική / πολιτισμική ταυτότητα μιας χώρας και η καπηλεία αντικειμένων που συνδέουν την αρχαία της ιστορία με το σήμερα αποτελούν το «ηθικό» υπόβαθρο αυτής της ταινίας που είναι τόσο δύσκολο να κατηγοριοποιήσεις. Από μια ανάλαφρης αισθητικής κομεντί με δύο Μεξικανούς dudes να περιφέρονται συνήθως άσκοπα και την οικογένεια του Χουάν να προετοιμάζεται για τη γεμάτη ταμπεραμέντο χριστουγεννιάτικη μάζωξη, η διάθεση γίνεται πιο τεταμένη και το υπο-είδος μετατρέπεται σε heist movie με την ερασιτεχνική, μεν, επιτυχημένη, δε, κλοπή, για να γυρίσει μετέπειτα σε road movie καταδίωξης και σε δραματικές εξελίξεις που λίγο-πολύ εικάζουμε από νωρίς πως θα συναντήσουν οι δύο φιλόδοξοι νεαροί. Το γενικό αποτέλεσμα είναι μια άκρως διασκεδαστική ταινία, με βασικό πρωταγωνιστή (και «δόλωμα» για περισσότερα εισιτήρια) τον πάντα γοητευτικό (και εκνευριστικά αγέραστο!) Μπερνάλ στον ρόλο τού Χουάν, ο οποίος περνά από όλη την ερμηνευτική του γκάμα στις δύο ώρες διάρκειας αυτής της παράξενης ιστορίας, με τον Λεονάρντο Ορτισγκρίς στο πλευρό του να ερμηνεύει με απόλυτη πειθώ και απέραντη ευαισθησία τον καλοκάγαθο και πιστό Μπεν, ο οποίος λειτουργεί και ως αφηγητής της ιστορίας τους.

Ο Μπερνάλ (που είναι και ένας εκ των παραγωγών εδώ) έχει το χάρισμα (ως διεθνής star) ώστε να κάνει τον ήρωά του να δείχνει συμπαθής προς το κοινό, έστω και αν ο ευμετάβλητος χαρακτήρας του Χουάν προβάλλει συχνά μια σκοτεινή και αντιπαθητική πλευρά, του εγωκεντρικού, θρασύ και απερίσκεπτου ατόμου που δεν διστάζει να πληγώσει όσους τον αγαπούν και τον στηρίζουν, δημιουργώντας ένα ενδιαφέρον «γοητευτικό κωλόπαιδο» που, ωστόσο, παραμένει ένα αίνιγμα ως προς τις προθέσεις του ακόμα και μετά το τέλος της ταινίας. Αδυναμία του σεναρίου να αναλύσει σωστά και επιτυχημένα τον κεντρικό του χαρακτήρα του ή εκούσια αποσιωπητικά ως προς την ψυχοσύνθεση και τους απώτερους σκοπούς του; Η αλήθεια είναι πως το σενάριο του Ρουϊσπαλάσιος και του Μανουέλ Αλκαλά είναι υπεύθυνο για τη «χαλαρότητα» της αφηγηματικής δομής (εξ ου και το αρχικό θαυμαστικό δίπλα από τη βράβευση του σεναρίου του στο Βερολίνο) και ο πρώτος με τη σκηνοθετική του ιδιότητα δεν καταφέρνει να το «δέσει» αρκετά. Η αινιγματική περιγραφή του Χουάν, όμως, είναι εκούσια και κατ’ αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνει να δώσει μια ενδιαφέρουσα διάσταση σε μια ιστορία που έχουμε ξαναδεί κατά κόρον σε τούτο το genre (αποφασίζουμε εμείς εκ μέρους της πως πρόκειται κυρίως για «περιπέτεια καταδίωξης»), παραμένοντας ακατάπαυστα ψυχαγωγική, με διάσπαρτες μεμονωμένες σκηνές κινηματογραφικής πρωτοτυπίας (έως και εκκεντρικότητας) που της προσδίδουν τελικά μια ιδιότυπη και κάπως ανεξήγητη γοητεία, αν και το τελικό της νόημα παραμένει μάλλον αόριστο, προσομοιάζοντας δηλαδή και η ίδια στον βασικό της ήρωα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι αρκετές αφηγηματικές και συναισθηματικές «μεταλλάξεις» θολώνουν τη δομή και τις προθέσεις της, ωστόσο αποτελεί ιδανική επιλογή για μια απολαυστική κινηματογραφική έξοδο, περιλαμβάνοντας αρκετές αναπάντεχα ειλικρινείς και ευρηματικές στιγμές. Η Χρυσή Αθηνά από τις αθηναϊκές Νύχτες Πρεμιέρας ίσως αποτελέσει για κάποιους απόδειξη της εύλογης δημοτικότητάς της στη χώρα μας, καθώς (μάλλον) αναγνωρίζουμε πολλά κοινά με τη μεξικάνικη κουλτούρα, ειδικά σε ζητήματα οικογένειας και «εθνικής» κληρονομιάς!

MORE REVIEWS

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑ

Η Πέτρα επισκέπτεται την οικία του Ζάουμε, ενός διάσημου εικαστικού καλλιτέχνη που στην προσωπική του ζωή προκαλεί (ηθελημένα) το μίσος και τον πόνο, ειδικά σε ό,τι αφορά τον μονάκριβο γιο του. Εκείνη δεν γνώρισε ποτέ την ταυτότητα του πατέρα της, μυστικό που η μητέρα της πήρε μαζί της στον τάφο. Άραγε, πόσο μπορεί να σχετίζονται μεταξύ τους όλες αυτές οι ζωές;

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΗΣ ΑΡΑΧΝΗΣ

Η διαβόητη όσο και απρόσιτη hacker Λίσμπετ Σαλάντερ αναλαμβάνει να επανακτήσει από την NSA ηλεκτρονικό πρόγραμμα που ελέγχει τις πυρηνικές κεφαλές ανά τον κόσμο, κατόπιν επιθυμίας του ίδιου του δημιουργού του συστήματος. Τα καταφέρνει, συνειδητοποιεί όμως με άγριο τρόπο πως είναι πολλοί εκείνοι που επίσης θα ήθελαν να έχουν το πολύτιμο αυτό «όπλο» στην κατοχή τους.

Η ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΩΝ ΣΚΙΩΝ

Ένα μικρό αγόρι θα έρθει αντιμέτωπο με τη σκληρή πραγματικότητα των μεγάλων αφού πρώτα ολοκληρώσει τη δική του, προσωπική αναζήτηση σε έναν «κόσμο» όπου τα όρια του αληθινού και του φανταστικού παραμένουν στους αιώνες μπερδεμένα μεταξύ τους.

ΜΗ ΜΕ ΑΓΓΙΖΕΙΣ

Ρεαλιστικά δραματουργημένες «περιπτώσεις» αφήνονται σε συναναστροφή με πραγματικούς θεραπευτές και masters of sex, στις οπτικές και στοματικές εκδηλώσεις της εμπνεύστριας του συμπλέγματος mistress, στο μετά τού meta καλλιτεχνήματος. Ματαίωση, κανείς;

OVERLORD

Κατά τη συμμαχική απόβαση στη Νορμανδία, διμοιρία Αμερικανών αλεξιπτωτιστών πέφτει στη γαλλική ενδοχώρα με αποστολή να ανατινάξει την εκκλησία όπου βρίσκεται η ασύρματη επικοινωνία των Ναζί. Οι στρατιώτες, όμως, δεν γνωρίζουν πως στα υπόγεια του άλλοτε ιερού χώρου οι γιατροί του Τρίτου Ράιχ έχουν στήσει εργαστήριο πειραμάτων με σκοπό να φτιάξουν τον στρατό που… δεν θα πεθαίνει ποτέ!