FreeCinema

Follow us

ΘΑΥΜΑΣΙΟΣ ΒΟΚΑΚΙΟΣ (2015)

(MARAVIGLIOSO BOCCACCIO)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι
  • ΚΑΣΤ: Λέλο Αρένα, Πάολα Κορτελέσι, Καρολίνα Κρεσεντίνι, Φλάβιο Παρέντι, Βιτόρια Πουτσίνι, Κιμ Ρόσι Στούαρτ, Μικέλε Ριοντίνο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Επιδημία πανούκλας μαστίζει τη Φλωρεντία του 1348. Τρία νεαρά αγόρια και επτά κοπέλες βρίσκουν καταφύγιο σε μια εξοχική έπαυλη και, δίχως κάποια άλλη ασχολία, αναλαμβάνουν να αφηγηθούν από μια ιστορία για να «σκοτώσουν» την ώρα τους. Συμπτωματικά, όλες τους περιστρέφονται γύρω από τον έρωτα.

Πέντε από τις εκατό ιστορίες του «Δεκαήμερου» στέκονται μπροστά από την κάμερα των γηραλέων αδελφών Ταβιάνι, τρία χρόνια μετά το – ο Θεός να το κάνει – πειραματικό και ημιντοκιμαντερίστικο «Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει» (το οποίο διέσωζε μονάχα η μικρή του διάρκεια…). Οι πιο φανατικοί στο arthouse και το world cinema όταν σκέφτονται Βοκάκιο, σίγουρα θα σκέφτονται και Πιερ Πάολο Παζολίνι. Και αυτός ο «Θαυμάσιος Βοκάκιος»… δεν θα τους αλλάξει τα μυαλά, δεν αναθεωρεί οπτικά ούτε επιχειρεί να διασκευάσει με αναρχικό, σύγχρονο ή τολμηρό τρόπο το κλασικό έργο. Πετυχαίνει, όμως, να είναι τίμιο και συνεπές σε αυτό που παραδίδει στον θεατή, με μια αίσθηση λιτότητας (και όχι αυτοσυγκρατούμενης οικονομίας) που δεν συναντάμε εύκολα στο σινεμά σήμερα.

Αυτή η λιτότητα δηλώνεται άμεσα, από τα κάδρα, την απίστευτα μινιμαλιστική σκηνογραφία και τα αντίστοιχα διακριτικά κοστούμια, αφήνοντας πρωτίστως την αρχιτεκτονική της Φλωρεντίας να «μιλήσει» και να θέσει τον αισθητικό τόνο του φιλμ, ο οποίος ξανοίγεται αργότερα όταν ο φακός θα συναντήσει τους πιο ελεύθερους σε προοπτική ορίζοντες της εξοχής, για να επηρεαστεί από μια πιο φιλόδοξη χρωματική παλέτα που παραπέμπει σε αναγεννησιακούς πίνακες, τόσο γοητευτικά και πεντακάθαρα.

Μπορείς να κατηγορήσεις τους Ταβιάνι για ατολμία, όμως το φιλμ μοιάζει να παινεύεται γι’ αυτή του την καθαρότητα, χωρίς να θέλει να επιβληθεί μέσα από ένα στιλ καινοτόμο αλλά ούτε και παραδοσιακά γερασμένο. Λες και ο στόχος ήταν το έργο να τοποθετηθεί σε μια διάσταση του χρόνου που δεν υπήρξε και δεν βιώθηκε ακριβώς έτσι, για να μεταφέρει ένα απελευθερωτικό μήνυμα αναζήτησης του πνεύματος και του ήθους στη ζωή, εμπνευσμένο από την ανθρώπινη φαντασία που, υπό τις κατάλληλες συνθήκες, μπορεί και δημιουργεί ιστορίες από το τίποτα, μα στο βάθος γεννά μέσω της αφήγησής τους κάτι σαφώς πιο… επαναστατικό για κάθε εποχή της ανθρωπότητας, πίσω στον χρόνο ή και το μέλλον ακόμη.

Μερικές από τις ιστορίες δεν έχουν κάτι το ιδιαίτερα χαρισματικό, άλλες υπερτερούν στην κοινωνική ειρωνεία και την ανάλυση των ανθρώπινων χαρακτήρων, όμως αυτό το «άτοπα» παλιοκαιρίσιο στην ψυχή και τη ματιά δεν σταματά να σου κρατά το ενδιαφέρον αφηγηματικά και, ακόμη κι αν αισθανθείς κάτι το ανολοκλήρωτο (γιατί μονάχα πέντε ιστορίες, γιατί αυτές οι συγκεκριμένες και γιατί πρέπει να βγάζουν ένα κάποιο συμπέρασμα ως φιλμική εμπειρία;), ο «Θαυμάσιος Βοκάκιος» δεν αποτελεί αποτυχία ή μοιάζει με σπαταλημένος χρόνος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λιτοί ρυθμοί, πλανοθεσία και συνεπές, μινιμαλιστικό στιλ, για ένα πιο adult κοινό που μπορεί να συμβαδίσει με τέτοιους φιλμικούς κώδικες, χωρίς να θέλει να σου πλασάρει «βαρυσήμαντη» φιλοσοφία. Μιλάμε για ένα απροσδόκητα γήινο και απλό έργο. Οι θεατές που πάνε σινεμά με τη διάθεση να «ανακαλύψουν»… φλου αρτιστίκ ιδέες και κινηματογραφικά σύμπαντα, θα το χαρακτηρίσουν απλοϊκό. Η… απέναντι όχθη, των εχθρών του «arthouse», θα το έλεγε και πληκτικό.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι αγόρια και κάτι κορίτσια στην εξοχή και… δεν κάνουν σεξ! Σε μια σκηνή, πιάνει η μια το χέρι της άλλης στο κρεβάτι. Μόνο! Αίσχος!