FreeCinema

Follow us

ΘΑΥΜΑΣΙΟΣ ΒΟΚΑΚΙΟΣ (2015)

(MARAVIGLIOSO BOCCACCIO)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι
  • ΚΑΣΤ: Λέλο Αρένα, Πάολα Κορτελέσι, Καρολίνα Κρεσεντίνι, Φλάβιο Παρέντι, Βιτόρια Πουτσίνι, Κιμ Ρόσι Στούαρτ, Μικέλε Ριοντίνο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Επιδημία πανούκλας μαστίζει τη Φλωρεντία του 1348. Τρία νεαρά αγόρια και επτά κοπέλες βρίσκουν καταφύγιο σε μια εξοχική έπαυλη και, δίχως κάποια άλλη ασχολία, αναλαμβάνουν να αφηγηθούν από μια ιστορία για να «σκοτώσουν» την ώρα τους. Συμπτωματικά, όλες τους περιστρέφονται γύρω από τον έρωτα.

Πέντε από τις εκατό ιστορίες του «Δεκαήμερου» στέκονται μπροστά από την κάμερα των γηραλέων αδελφών Ταβιάνι, τρία χρόνια μετά το – ο Θεός να το κάνει – πειραματικό και ημιντοκιμαντερίστικο «Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει» (το οποίο διέσωζε μονάχα η μικρή του διάρκεια…). Οι πιο φανατικοί στο arthouse και το world cinema όταν σκέφτονται Βοκάκιο, σίγουρα θα σκέφτονται και Πιερ Πάολο Παζολίνι. Και αυτός ο «Θαυμάσιος Βοκάκιος»… δεν θα τους αλλάξει τα μυαλά, δεν αναθεωρεί οπτικά ούτε επιχειρεί να διασκευάσει με αναρχικό, σύγχρονο ή τολμηρό τρόπο το κλασικό έργο. Πετυχαίνει, όμως, να είναι τίμιο και συνεπές σε αυτό που παραδίδει στον θεατή, με μια αίσθηση λιτότητας (και όχι αυτοσυγκρατούμενης οικονομίας) που δεν συναντάμε εύκολα στο σινεμά σήμερα.

Αυτή η λιτότητα δηλώνεται άμεσα, από τα κάδρα, την απίστευτα μινιμαλιστική σκηνογραφία και τα αντίστοιχα διακριτικά κοστούμια, αφήνοντας πρωτίστως την αρχιτεκτονική της Φλωρεντίας να «μιλήσει» και να θέσει τον αισθητικό τόνο του φιλμ, ο οποίος ξανοίγεται αργότερα όταν ο φακός θα συναντήσει τους πιο ελεύθερους σε προοπτική ορίζοντες της εξοχής, για να επηρεαστεί από μια πιο φιλόδοξη χρωματική παλέτα που παραπέμπει σε αναγεννησιακούς πίνακες, τόσο γοητευτικά και πεντακάθαρα.

Μπορείς να κατηγορήσεις τους Ταβιάνι για ατολμία, όμως το φιλμ μοιάζει να παινεύεται γι’ αυτή του την καθαρότητα, χωρίς να θέλει να επιβληθεί μέσα από ένα στιλ καινοτόμο αλλά ούτε και παραδοσιακά γερασμένο. Λες και ο στόχος ήταν το έργο να τοποθετηθεί σε μια διάσταση του χρόνου που δεν υπήρξε και δεν βιώθηκε ακριβώς έτσι, για να μεταφέρει ένα απελευθερωτικό μήνυμα αναζήτησης του πνεύματος και του ήθους στη ζωή, εμπνευσμένο από την ανθρώπινη φαντασία που, υπό τις κατάλληλες συνθήκες, μπορεί και δημιουργεί ιστορίες από το τίποτα, μα στο βάθος γεννά μέσω της αφήγησής τους κάτι σαφώς πιο… επαναστατικό για κάθε εποχή της ανθρωπότητας, πίσω στον χρόνο ή και το μέλλον ακόμη.

Μερικές από τις ιστορίες δεν έχουν κάτι το ιδιαίτερα χαρισματικό, άλλες υπερτερούν στην κοινωνική ειρωνεία και την ανάλυση των ανθρώπινων χαρακτήρων, όμως αυτό το «άτοπα» παλιοκαιρίσιο στην ψυχή και τη ματιά δεν σταματά να σου κρατά το ενδιαφέρον αφηγηματικά και, ακόμη κι αν αισθανθείς κάτι το ανολοκλήρωτο (γιατί μονάχα πέντε ιστορίες, γιατί αυτές οι συγκεκριμένες και γιατί πρέπει να βγάζουν ένα κάποιο συμπέρασμα ως φιλμική εμπειρία;), ο «Θαυμάσιος Βοκάκιος» δεν αποτελεί αποτυχία ή μοιάζει με σπαταλημένος χρόνος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λιτοί ρυθμοί, πλανοθεσία και συνεπές, μινιμαλιστικό στιλ, για ένα πιο adult κοινό που μπορεί να συμβαδίσει με τέτοιους φιλμικούς κώδικες, χωρίς να θέλει να σου πλασάρει «βαρυσήμαντη» φιλοσοφία. Μιλάμε για ένα απροσδόκητα γήινο και απλό έργο. Οι θεατές που πάνε σινεμά με τη διάθεση να «ανακαλύψουν»… φλου αρτιστίκ ιδέες και κινηματογραφικά σύμπαντα, θα το χαρακτηρίσουν απλοϊκό. Η… απέναντι όχθη, των εχθρών του «arthouse», θα το έλεγε και πληκτικό.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι αγόρια και κάτι κορίτσια στην εξοχή και… δεν κάνουν σεξ! Σε μια σκηνή, πιάνει η μια το χέρι της άλλης στο κρεβάτι. Μόνο! Αίσχος!