FreeCinema

Follow us

ΠΟΡΦΥΡΑ ΠΟΤΑΜΙΑ (2000)

(LES RIVIÈRES POURPRES)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ματιέ Κασοβίτς
  • ΚΑΣΤ: Ζαν Ρενό, Βενσάν Κασέλ, Νάντια Φαρές, Καρίμ Μπελκαντρά, Ντομινίκ Σαντά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Διάσημος επιθεωρητής επισκέπτεται απομονωμένο οικισμό στους πρόποδες των γαλλικών Άλπεων προκειμένου να εξιχνιάσει αποτρόπαιο φόνο. Την ίδια στιγμή, νεαρός αστυνομικός μελετά περίεργη υπόθεση σε περιοχή 250 χιλιόμετρα μακριά. Όταν οι υποθέσεις αρχίσουν (εντελώς απρόβλεπτα) να συγκλίνουν, οι δυο τους δεν θα έχουν άλλη επιλογή από το να συνεργαστούν προκειμένου να αποκαλύψουν το ένοχο παρελθόν της μυστήριας πόλης του Γκερνόν.

Βασισμένο στο ομώνυμο bestseller του Γάλλου Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ, το φιλμ του Ματιέ Κασοβίτς επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη για λίγο old-school μυστήριο, ακολουθούμενο από τον μάλλον υπερβολικό χαρακτηρισμό της «ταινίας – σταθμού» και οπωσδήποτε (επιτρέψτε μου να αμφιβάλλω προσωπικά) του «κλασικού». Εν μέρει, μοιάζει να βασίζει μεγάλο μέρος της δημοφιλίας του σε μια άλλη ταινία που πέντε χρόνια νωρίτερα είχε προλάβει να θέσει πολύ ψηλά τον πήχη (σεναριακά και σκηνοθετικά) για το είδος του crime θρίλερ. Ο λόγος για το «Se7en» του Ντέιβιντ Φίντσερ, φυσικά.

H κινηματογραφική αναπαράσταση ενός μυθιστορηματικού υλικού δεν είναι εύκολη υπόθεση, ιδιαίτερα όταν αναλαμβάνεις να μεταφέρεις στη μεγάλη οθόνη το λογοτεχνικό σασπένς, τη ζοφερή ατμόσφαιρα και τη λεπτομερή, σχεδόν χειρουργικής ακριβείας περιγραφή σκηνών βίας, όπως ακριβώς συμβαίνει στην περίπτωση τούτου εδώ του φιλμ, το οποίο ανεξάρτητα από το διαχρονικό του status πάσχει εμφανώς σε επίπεδο ρυθμού (και σεναρίου, άρα), παρά την προσαρμογή του (ή μήπως εξαιτίας αυτής;) από τον ίδιο τον Γκρανζέ, μια ουσιαστική αστοχία που γίνεται περισσότερο αντιληπτή με την πάροδο του χρόνου και κυρίως με κάθε νέα προβολή της ταινίας.

Ο επιθεωρητής Νιμάνς (Ρενό), ένας μοναχικός «γερόλυκος» της αστυνομίας του Παρισιού, καλείται εκτάκτως στην Γκερνόν, μια απομακρυσμένη πόλη κάπου στους πρόποδες των γαλλικών Άλπεων, προκειμένου ν’ αναλάβει τη μακάβρια υπόθεση δολοφονίας ενός άνδρα, ο οποίος βρέθηκε κρεμασμένος στο βουνό με ακρωτηριασμένα χέρια και βγαλμένα μάτια. Κάμποσα χιλιόμετρα μακριά, στην πόλη Σαρζάκ, ένας νέος αστυνομικός ονόματι Μαξ Κερκεριάν (Κασέλ) προσπαθεί να ενώσει τα κομμάτια ενός περίεργου puzzle που αφορά τη σύληση του τάφου ενός δεκάχρονου κοριτσιού, νεκρού εδώ και είκοσι χρόνια, αλλά και τη διάρρηξη στο τοπικό δημοτικό σχολείο. Τα μονοπάτια των δύο ανδρών θα διασταυρωθούν όταν η κατάσταση πάρει μια ανεξέλεγκτη τροπή, με τις υποθέσεις να μπλέκονται μεταξύ τους και να οδηγούν στο Πανεπιστήμιο της Γκερνόν, μια élite μικροκοινωνία καθηγητών, γόνων και λοιπών φοιτητών που μοιάζουν να ζουν με τους δικούς τους κανόνες και τα δικά τους καλά κρυμμένα μυστικά.

Ακολουθώντας αφηγηματικά την πεπατημένη του crime είδους, η ταινία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην υποκριτική δυναμική του διδύμου Ρενό – Κασέλ και κατ’ επέκταση στη μυθολογία της buddy movie με μπάτσους, εδώ ιδωμένη υπό ένα διαφορετικό πρίσμα (διόλου κωμικό, ως είθισται), αυτό της ηλικίας / εμπειρίας (ο μεγαλύτερος και άρα πιο έμπειρος Νιμάνς, ο νεότερος και άρα λιγότερο «ψημένος» στη δουλειά Κερκεριάν). Πέρα από την προφανή (για πολλούς) ομοιότητα με το άλλο αστυνομικό δίδυμο των Μόργκαν Φρίμαν – Μπραντ Πιτ, τα «Πορφυρά Ποτάμια» μοιράζονται κοινά στοιχεία με την ταινία του Φίντσερ τόσο σε επίπεδο σκηνοθεσίας και ατμόσφαιρας, όσο και σε επίπεδο ακραίας απεικόνισης ειδεχθών εγκλημάτων, με την εναρκτήρια σεκάνς εδώ να μοιάζει θαρρείς βγαλμένη (χρωματικά και θεματικά) από το σύμπαν του Αμερικανού δημιουργού. Δεδομένου ότι το «Se7en» προϋπήρχε της ταινίας και του βιβλίου (το οποίο πρωτοκυκλοφόρησε το 1997), δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς πως το ξεχωριστό στυλ του Φίντσερ πιθανότατα επηρέασε το σκηνοθετικό ύφος του Κασοβίτς, με τη μεγαλύτερη παραφωνία να εντοπίζεται τελικά στη μη εκμετάλλευση του αριστοτεχνικά φρικώδους story του Γκρανζέ και όλων όσων βολικά και τρομακτικά κρύβονται πίσω από αυτό.

Στην προσπάθειά του να καταστήσει το φιλμ ένα ατμοσφαιρικό crime μυστηρίου, ο Κασοβίτς μένει προσκολλημένος στην εικόνα, χάνοντας κάπως την ισορροπία μεταξύ οπτικού ύφους και σεναριακής ουσίας. Όντως, η δουλειά του διευθυντή φωτογραφίας Τιερί Αρμπογκάστ αποπνέει ζόφο και κεκαλυμμένη κοινωνική σαπίλα (διόλου τυχαία η επιλογή της μουντής παλέτας και του κρύου, βροχερού τοπίου), εντούτοις οι δυνατότητες του σεναρίου παραμένουν στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας ανολοκλήρωτες, γεγονός που μπορεί να αρκεί για κάποιο τυχαίο φιλμ ντετέκτιβ του σωρού, όχι όμως και για ένα φιλμ που εξακολουθεί να πλασάρεται ως «κλασικό». Ξαναβλέποντας τα «Πορφυρά Ποτάμια», εκτίμησα πολύ τη βασική σύλληψη πάνω στην οποία έχει στηθεί η πλοκή (δεν μπορώ να πω το ίδιο για τις λογής παραλείψεις σε επίπεδο υποθεσιακής απόδοσης), παρέμεινα όμως απογοητευμένη αναφορικά με το πόσο μικρή εξέλιξη έχουν οι χαρακτήρες, αλλά και το πόσο στράφι πάει μια ιδέα με ποικίλες προεκτάσεις (πολιτικές και κοινωνικές, μεταξύ άλλων), γεγονός που καθιστά το φιλμ μια χαμένη ευκαιρία για την αδυσώπητα κοντόφθαλμη μνήμη του ανθρώπινου είδους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παραδοσιακής κοπής crime θρίλερ, σίγουρα το έχει πάρει το μάτι σου στις πάλαι ποτέ «ακατάλληλες» ώρες της ιδιωτικής τηλεόρασης, τα «Πορφυρά Ποτάμια» είναι μια αξιοπρεπής επιλογή για τις τελευταίες μέρες των θερινών σινεμά, αλλά μέχρι εκεί. Για τους πιο απαιτητικούς, σε περίπτωση που δεν σας είχε τύχει στο παρελθόν, καλύτερα να διαβάσετε το βιβλίο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.